بلاغت فارسی
بررسی تطبیقی قاعده کاهی معنایی از منظر فرمالیسم در غزلهای سعدی و حسین منزوی

شایسته سادات حسینی رباط؛ عنایت اللّه شریف پور؛ غلامعباس ذاکری

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/prl.2025.71311.2126

چکیده
  فرمالیست‌ها زبان را دارای دو کارکرد خودکار و برجسته‌سازی می‌دانند. برجسته‌سازی بر دو نوع قاعده‌افزایی و قاعده‌‌کاهی است. قاعده‌کاهی نیز انواعی دارد که شعر‌آفرین‌ترین آنها قاعده‌کاهی معنایی است. قاعده‌کاهی معنایی برحسب انتخاب با صنایع تشبیه و استعاره و برحسب ترکیب با پارادوکس و ایهام منطبق است. در این پژوهش با استفاده از روش ...  بیشتر

بررسی تطبیقی استعارۀ مفهومی «عشق» در اشعار بدر شاکر السّیاب و هوشنگ ابتهاج براساس نظریه لیکاف و جانسون

جواد رنجبر؛ آمنه سروستانی؛ عباس نجفی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/prl.2025.69656.2135

چکیده
  استعارۀ مفهومی از مهم‌‌ترین نظریّات طرح شدۀ در حوزۀ زبان‌شناسی شناختی است که اساس آن بر مفهوم‌سازی مفاهیم غیرمحسوس از طریق تجربیات حسّی ساختارمند استوار است. مسئلۀ این پژوهش بررسی اشعاری از بدرشاکرالسیّاب و هوشنگ ابتهاج است که حوزۀ مبدأ یا مقصد آن‌ها «عشق» و واژۀهای هم‌حوزۀ با آن است. مفهوم انتزاعی عشق از اصلی ترین بن‌مایۀهای ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تحلیل استعاره‌های جهتی بالا و پایین در مجموعه‌شعر «شراب خانگی ترس محتسب‌خورده» مهرداد اوستا بر پایۀ نظریۀ استعارۀ مفهومی

فرشته شاه صنم؛ احمد خواجه ایم؛ ابوالقاسم رحیمی؛ حسن دلبری

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/prl.2024.68568.2080

چکیده
  پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، در چارچوب نظریة استعارة مفهومی (لیکاف و جانسون، 1980)، استعاره‌های جهتی بالا و پایین را در یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های شعری مهرداد اوستا یعنی «شراب خانگی ترس محتسب‌خورده» تحلیل و واکاوی می‌نماید. مهرداد اوستا (1308- 1370 ه. ش) از شاعران برجستۀ انقلاب است که روحیّۀ مبارز و آرمان‌خواه وی در جای‌جای آثارش قابل ...  بیشتر