نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور لرستان-خرم آباد

2 زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورایران

10.30473/prl.2025.71490.2128

چکیده

چکیده

با گسترش رسانه و کاربردهای فراوان آن، ادبیات و صنایع آن نیز نقش مهمی در تاثیرگذاری برمخاطب با استفاده از متن و زبان، برعهده داشته و دارند. تبلیغات یکی از بخش های ثابت در انواع رسانه بوده است. تلاش های بسیاری برای افزایش اثربخشی تبلیغات با استفاده از علوم و فنون مختلف صورت گرفته است. در تلویزیون به عنوان جزئی از رسانه تصویری با مخاطب عام و فراوان و قابلیت در دسترس بودن، تأثیرگذاری تبلیغات نقش ویژه‌تری می‌یابد. در این تحقیق سعی شده‌است تا با تمرکز بر بلاغت کاربردی، کارایی صنایع ‌ادبی در تبلیغات‌ تلویزیونی، هم از حیث کلام و هم تصویر نشان داده‌ شود. استفاده از صنعت ادبی در کلام ادبی امری بدیهی‌است، اما آنچه که این پژوهش را متمایز از بقیه کرده‌، بررسی صناعات ادبی در تصاویر بی‌کلام است. برای این منظور ابتدا با گزینش کیفی، بخشی از جامعه‌آماریِ انتخابی ازتبلیغات تلویزیونی را توصیف کرده، برخی از تبلیغات شاخص را که وجوه بلاغت در آنان بیشتر نمایان بود برگزیده و سپس به بررسی بلاغی آنان در سه حوزه بیان، بدیع و معانی پرداخته‌ایم. همچنین تبلیغاتی را که از بیان صریح و مستقیم استفاده‌کرده و خود را به هیچ صنعتی نیاراسته و به زودی از اذهان عموم رفته‌بودند نیز در نتیجه‌گیری بررسی و سپس پیشنهادهای خود را برای افزایش تاثیرگذاری این تبلیغات ارائه کردیم. یافته‌ها نشان دادند که استفاده از آرایه‌های ادبی –به‌ویژه در تصاویر بی‌کلام- در آگهی‌ها و تبلیغات تجاری، تاثیر بیشتری روی مخاطب دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effects of literary industries in television commercials

نویسندگان [English]

  • ezzatollah sepahvand 1
  • Fatemeh Feali 2

1 persian language& literature .lorestan p.n.u

2 Persian language and literature, Payam Noor University,, Iran

چکیده [English]

With the development of the media and its many applications, literature and figures of speech have also played an important role. Advertising has also been a constant part of all types of media. Many efforts have been made to increase the effectiveness of advertising using different sciences and techniques. On television, as a part of the visual media with a great deal of audience and availability, advertising influence plays a more remarkable roles. In this study, it has been attempted by focusing on applied rhrtoric to show the efficiency of figures of speech in television advertising both in terms of word and image. In a word, the use of the literary industry is obvious, but what distinguishes this research from the rest is the study of literary traditions in the wordless picture for this purpose, we first describe the statistical community as a selection of television advertising. We selected some prominent advertisements in which the rhetorical elements were more visible, we survey their rhetoric in three areas of expression, exegesis, and meaning. Also, advertisements that apply explicit and direct expression that did not fit into any figures of speech and soon went public were also reviewed in conclusion; then, suggestions were made to increase this impact. We have advertisements. The findings showed that the use of literary devices - especially in wordless images - in commercial advertisements and commercials has a greater impact on the audience

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rhetoric
  • Advertising
  • media
  • figures of speech