بلاغت فارسی
طرح و تحلیل چند مضمون کم یابِ بلاغی در متون تفسیری و عرفانی فارسی

آذر سالاروند؛ مسعود سپه وندی؛ علی فرداد

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/prl.2025.73489.2153

چکیده
  بلاغت از ارکان مهم و غیرقابل انکار ادبیات است و متن ادبی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های بلاغی، تاثیر و انگیزش چندانی در خواننده ایجاد نمی‌کند. نویسندگان متون برجسته ی تفسیری و عرفانی عموما با علوم ادبی و بویژه دانش بلاغت آشنایی داشته و گاه در لابلای آثار خود به برخی از اسرار نهفتۀ این دانش، اشاراتی لطیف و ظریف داشته‌اند که از آن میان ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تحلیل انتقادی غرابت استعمال در عیوب فصاحت

احمد آریان؛ احمد گلی؛ رحمان مشتاق مهر

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/prl.2025.73027.2148

چکیده
  چکیدهغرابت در لغت به معنی آشکار نبودن و نامأنوس بودن آن در استعمال است که اکثر علمای بلاغت آن را از عیوب فصاحت دانسته‌اند. قدیمی‌ترین کتابی که در بلاغت اسلامی از غرابت، سخن به میان آورده و عدم استعمال آن را یکی از شروط فصاحت نامیده، الایضاح خطیب قزوینی است و از آن به بعد در طی تاریخ مدرسی شدن بلاغت، این اصول تاکنون رعایت می‌شود؛ اما ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تحلیل تطبیقی ساختار تشبیهات «مخزن‌الاسرار» نظامی و «مظهرالاسرار» عبدی‌بیگ شیرازی

علیرضا نبی لو؛ مهدیه قاسمی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.68510.2076

چکیده
  در این مقاله، تشبیهات مخزن‌الاسرار و مظهرالاسرار از نظر موضوعی، ارکان، ساختمان و شکل، بررسی و دسته‌بندی گردیده و پس از مقایسة تطبیقی تشبیهات دو شاعر، تحلیلی آماری از آنها ارائه شده است. یکی از اهداف این نگرش تحلیلی _ تطبیقی، بررسی آماری تشبیهات دو اثر و مشخص نمودن میزان ابتکار و تقلید گویندگان آنها است. از رهرو این بررسی و تطبیق دریافتیم، ...  بیشتر

بلاغت فارسی
نقد و تحلیل تصویر در شعر حجم

لیلا نوروزپور

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.69043.2091

چکیده
  یدالله رؤیایی در آثار نظری خود با دیدی انتقادی به تصویر در شعر سنتی می‌نگرد. از نظر او تصویر در شعر کلاسیک ایستا و راکد است و در مقابل تصویر حجم پویا و سیال. این مقاله ضمن نقد دیدگاه‌های گاه ناهمگون او در تصویر، مثال‌هایی که در آثار نظری او ذکر شده، مورد تحلیل قرار می‌دهد. همچنین با بررسی نمونه‌های مورد ادعای رؤیایی از تصویر حجم در ...  بیشتر

بلاغت فارسی
کارکردهای هنری و تصویرگری‏ های بلاغی با واژۀ گنج در شعر خاقانی شروانی

احمد جعفری؛ عباسعلی وفایی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2025.68999.2090

چکیده
  در دیوان خاقانی، شاعر تصویرگر قرن ششم، بخش زیادی از تصاویر صرفاً با بهره‏ گیری از یک واژۀ خاص ساخته شده‏ اند؛ به این معنی که خاقانی می ‏تواند به یک واژۀ ساده، کارکردی هنری بدهد. واژۀ گنج که جایگاه ویژه‏ای در علوم غریبه و طلسمات و دفینه‏ ها دارد یکی از همین واژه ‏هاست. در تقسیم بندی شش‏گانۀ محمدرضا شفیعی کدکنی، نقد بلاغی با ...  بیشتر

بلاغت فارسی
کارکرد بلاغی‌ جواهرات در اشعار خاقانی‌ شروانی

حسن شامیان؛ سمانه جعفری؛ محمد عالی زاده مرشت

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2025.68961.2087

چکیده
  اشعار خاقانی به‌ سبب‌ اشتمال بر اصطلاحات علوم مختلف‌، تلمیحات، استعارات و کنایات متعدد، غریب‌ و گاه چند لایه‌، دشوار و دیریاب است‌ و در اغلب‌ موارد نیاز است‌ که‌ خواننده برای‌ دریافت‌ معنا و ظرایف‌ بلاغی‌ شعر، بر موارد مذکور احاطه‌ داشته‌ باشد. گوهرشناسی‌ و طب‌ از جمله‌ علومی‌ است‌ که‌ وی در خلق‌ بسیاری‌ از مضامین‌ شعری‌ ...  بیشتر

بلاغت فارسی
واکاوی کاربردی شدن ادبیات عامّه در جامعه

فاطمه جباری قره باغ؛ نجمه دری؛ سعید بزرگ بیگدلی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.68578.2081

چکیده
  یکی از مهم‎ترین عناصر هویت هر جامعه‎ای، فرهنگ و ادبیّات عامّه است. توسعة فناوری و ایجاد دهکدۀ جهانی، در کنار منافع فراوان، باعث آسیب‎هایی نیز شده است. از جمله آن‏ها کم رنگ شدن ادبیّات عامّه و فرهنگ بومی مناطق و احتمال از بین رفتن آن‎ها است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل وضع موجود کاربرد ادبیّات عامّه در زندگی مردم ایران و ...  بیشتر

بلاغت فارسی
کاربرد بلاغی جملات استفهامی در هجویات عصر مشروطه

شمس اله شمس؛ مسعود سپهوندی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.68014.2059

چکیده
  با پیشرفت‌های زبان‌شناسی و نقد ادبی زبان، امروزه آگاهانه‌تر می‌توان به تحلیل و بررسی آثار، بویژه آثار ماندگار ادبی پرداخت تا بدین وسیله به راز جاودانگی این آفریده‌های غنی پی برد. ﻧﻘﺪ ﺑﻼﻏﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻘﺪﻫﺎی ﺗﭙﻨﺪه و ﭘﻮﻳﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ درابیات ﻓﺎرﺳﻲ وﺟﻮد دارد و در ﺳﺎﻳﺔ اﻳﻦ اﺑﺰار ﻣﻬﻢ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﺮ ﻣﺒﺎﺣﺚ و ﻧﻬﻔﺘﻪ‌ﻫﺎی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تحلیل نامه‌ی شماره‌ی 21 منشآت قایم مقام فراهانی بر اساس مؤلفه‌های زبانی و بلاغی نظریه‌ی راجر فاولر در کتاب سبک و زبان در نقد ادبی

سروناز جاویدان؛ محمد علی گذشتی؛ علی اصغر حلبی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64023.1980

چکیده
  قایم مقام فراهانی از افراد تأثیرگذار در تاریخ سیاسی کشور و منشآت او نقطه‌ی عطفی در تاریخ تحول نثر فارسی است که با توجه به تنوع محتوا و ابعاد سیاسی، تاریخی و ادبی نویسنده‌ی آن، در حوزه‌ی نقد قابل تحلیل است. تحلیل انتقادی بر این اصل تأکید دارد که زبان متن‌های ادبی مانند متن‌های دیگر در خدمت ارتباط است و می‌توان آن را با روش انتقادی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
چند نمونه از نویافته های هنر بلاغت در متون کهن تفسیری فارسی

مسعود سپه وندی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.67086.2045

چکیده
  بلاغت یکی از علوم ادبی است که در آن موضوع تطبیق کلام بر مقتضای حال و مقام بررسی می‌شود. از آنجایی که تلاش و توجّه به لطایف ادبی و بلاغی قرآن، مستلزم آشنایی نسبی با تفسیر و تمثّل به آیات بوده است، مفسرینی در این امر پیشقدم بوده‌اند از جمله: ابوالفتوح رازی، زمخشری، شاهفور اسفراینی و...که بسیاری از اسرار دقیق و نهفتۀ این دانش در بلاغت اعجازی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
کارکرد شگرد تقدیم و تأخیر در تدوین منتخبی از فیلم های سینمای ایران

مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.68447.2073

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش شناخت شیوه‌های مختلف کاربرد شگرد «تقدیم و تأخیر» و تحلیل کارکردهای متنوّع آن در سینمای ایران است. بنابراین با روی‌کردی نئوفرمالیستی و با استفاده از مباحث بلاغت، تقدیم و تأخیر در تدوین فیلم را نوعی از پردازش نماها در نظر گرفتیم که در آن برای ایجاد تأثیر یا انتقال اغراض بلاغی مختلف، نماها در جایگاهی دیر/زودتر ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تجلی استعاره های هستی شناختی در داستان های صلح کودکان و نوجوانان

زهرا جورابچی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.65225.2012

چکیده
  کاربرد علم بلاغت را نمی توان به ادبیات بزرگسالان محدود کرد. استعاره یکی از مفاهیم و کاربردهای بلاغی است که در قصه ها و داستان های کودک و نوجوان نقش اساسی دارد .بسیاری از داستان های کودکان با موضوعات صلح و دوستی برای آن ها نگارش یافته و نویسندگان در این مسیر به جهت تأثیر بیشتر داستان از زبان استعاری استفاده کرده اند و به این شیوه از آموزش ...  بیشتر

بلاغت فارسی
بررسی مؤلّفه‌های روایت در شش شعر نصرت رحمانی بر اساس دیدگاه «ژرار ژنت»

یاسین محمودزاده؛ علیرضا مظفری

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.63696.1967

چکیده
  چکیدهروایت‌شناسی ریشه در ساختارگرایی دارد و کارکرد اصلی آن بررسی عناصر ساختاری است. «ژرار ژنت» برای بررسی متون روایی طرحی پیشنهاد می‌کند و گام بلندی در راه اعتلای این علم برداشته‌است. او در نظریات خود به بررسی سه عامل زمان دستوری، وجه یا حال و هوا و لحن پرداخته است. هدف از نگارش این مقاله بررسی مؤلفه‌های روایت در شش شعر «نصرت ...  بیشتر

بلاغت فارسی
واج‌آرایی؛ هنرسازه‌ای کارا یا وَهم‌انگیز؟ پژوهشی در باب مزیّت‌مندیِ دیداری و شنیداری صنعت واج‌آرایی (با بررسی شواهدی از عربی و فارسی)

مالک عبدی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.67806.2052

چکیده
  قرنهاست که پژوهندگان عرصه بلاغت و تصویر از صنعت واج‌آرایی به عنوان هنرسازه‌ای آهنگین و پویا جهت برجسته‌سازی تصاویر بدیعِ نهفته در متون ادبی یاد می‌کنند. اساسا مساله آن است که این صنعت به خودی خود نمی‌تواند عنصری قوام‌بخش و ارزش‌آفرین در راستای تصویرسازیِ مفاهیم ناب شاعرانه به شمار آید. صِرف إعمالِ نظر مبتکرانه شاعر در پردازش ...  بیشتر

بلاغت فارسی
بازخوانی ودیگرخوانی برخی تشبیهات شکلی باتکیه برآثاربلاغی

حمید طاهری

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.63753.1969

چکیده
  تشبیه یکی از مهمترین وگسترده‌ترین تصویرهای شعری است. ازاین عنصرخیال بانظربه ارکان ،شکل ،ماهیت ارکان وعناصرتشکیل دهنده ی آن ،انواع واقسام پرشماری ارایه گردیده است وبه همین جهت تشبیه پرتنوعترین عنصرخیال است. گاهی درتقسیماتی که ازتشبیه ارایه می شود، ضروری است ازچند منظر به صورت توام به تشبیه نگریست.اکتفا به یک منظر یا زاویه ی خاص مارا ...  بیشتر

بلاغت فارسی
شکل شناسی تشبیه از آغاز تا پایان قرن ششم

وحید علی بیگی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64021.1979

چکیده
  استفاده از صور خیال باعث جذابیت و درگیری ذهنی مخاطبان برای فهم مقصود شعرا می‌گردد. از مهمترین صور خیالی که از آغاز شعر فارسی در آثار ادبی مشاهده می‌شود، تشبیه است. از قرن سوم و نقطه آغاز شعر فارسی، شاعران به کمک تشبیه، افکار و تصورات ذهنی خویش را به مخاطبان القا می‌کردند که این امر در آغاز به صورت ابتدائی و کلیشه‌ای مشهود است. با شروع ...  بیشتر

بلاغت فارسی
نگرش تصویری جامی در تلمیحات

زینب رشیدی؛ الیاس نورایی؛ فاطمه کلاهچیان

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64451.1990

چکیده
  تصویر، رابطۀ بین جهان بیرونی و جهان درونی شاعر و هنرمند است. تصویر در شعر، معادله‌ی بین دو پدیده مثلاً میان مشبّه و مشبّهٌ‌به است که هدف از آن اثبات زیبایی یا تناسب است. تلمیح، یکی از شگردهای بلاغی است که برای تأثیر کلام به کار می‌رود و بر پایه تشبیه و تناسب است. جامی، یکی از سرآمدان شعر سبک عراقی است که استفاده چشمگیری از تلمیح کرده ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تطور نشانه شناختی ساقی‌نامه‌های فارسی با تأکید بر ساقی‌نامة رضی الدین آرتیمانی و هوشنگ ابتهاج

احمد رضایی جمکرانی؛ سمیه خورشیدی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64822.2002

چکیده
  ساقی نامه از گونه‌های ادب غنایی با است که اغلب دربردارندة موضوعاتی مانند سرخوشی، اغتنام فرصت، بهره‌مندی از زمان است؛ به نظر می‌رسد تحولات اجتماعی کارکرد این نوع ادبی را نیز متأثر ساخته است و آن را از کارکردی غنایی به کارکردی اجتماعی دگرگون کرده که با به کارگیری ابزاری نظام‌مند می‌توان این تغییر کارکرد را نشان داد. از جمله این ابزار ...  بیشتر

بلاغت فارسی
جایگاه معنایی باب استفعال در انتقال معانی بلاغی نهج‌البلاغه

حسین رحمانی تیرکلایی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.63942.1976

چکیده
  جایگاه معنایی باب استفعال در انتقال معانی بلاغی نهج‌البلاغهچکیدهکلام بلیغ متناسب با اقتضائات حالی و مکانی صورت می‌پذیرد و به تناسب تفاوت مقتضیات، از اسلوب‌های متعددی در آن استفاده خواهد شد. این عنصر در نهج‌البلاغه موجب اختصاص یافتن صدها اثر در تبویب‌سازی شاخصه‌ها و ابعاد بلاغی در خصوص این کتاب شریف شده است، با این حال کمتر مشاهده ...  بیشتر

بلاغت فارسی
مضمون‌پردازی و کارکردهای هنری و بلاغی باورها و رسوم عامیانه در اشعار ظهیر فاریابی

فاطمه تسلیم جهرمی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.63736.1968

چکیده
  شعر ظهیر فاریابی، شاعر قرن ششم، به عنوان یکی از حلقه‌های بین سبک خراسانی و عراقی در بسیاری از داوری‌های شاعرانه کهن مطرح شده و تأثیر بسیاری بر شعر شاعران پس از خود داشته است. ظهیر، مضمون‌پردازی متعدد و گسترده‌ای از دانش‌های مختلف از جمله باورها و عقاید عامیانه و برخی باورهای محلی در اشعار خود دارد و از این منظر یکی از شاعران پیشرو ...  بیشتر

بلاغت فارسی
بررسی و تحلیل انواع پرکاربرد آیرونی در منطق‌الطیر عطار

پروین ابیضی اسفهلان

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.66053.2025

چکیده
  آیرونی از صناعات پیچیدة ادبی است. و آن شگردی است که نویسنده، معنایی متضاد با ظاهر سخن خود به کلام می‌بخشد به‌طوری‌که اغلب با غافلگیری و ریشخند همراه است. در مقاله حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی-آماری است ابتدا به تعریف آیرونی و ویژگی‌های عمده آن و تقسیم‌بندی انواع آن پرداخته شده سپس ضمن بیان مختصری در خصوص منطق‌الطیر و معرفی اجمالی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
شگردهای مولوی برای اقناع مخاطب در داستان نخجیران و شیر

مینا شاکر؛ رامین محرمی؛ بیژن ظهیری ناو

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.40053.1932

چکیده
  اقناع مخاطب به عنوان فرایندی که برای تغییر نگرش مخاطب و همراه کردن او با عقاید گوینده انجام می‌شود، یکی از اهداف اصلی متون عرفانی تعلیمی از جمله مثنوی است. مولوی با توسّل به شیوه‌های مختلف تأثیرگذاری بر مخاطب، سعی در انتقال مفاهیم عرفانی به مخاطب دارد و از ابزارهای کلامی و غیرکلامی متعدّدی برای این منظور بهره می‌برد. یکی از شیوه‌های ...  بیشتر

بلاغت فارسی
بازخوانی بافه‌های بلاغی و معانی اتساعی در بیتی از غزلیات حافظ شیرازی

فاضل عباس زاده؛ بهزاد اسبقی؛ مهرداد آقائی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.59352.1854

چکیده
  چکیدهزبان حافظ چند وجهی و هنری است واژه‌ها و ترکیبات و به تبع آن عبارات و جملات در شعر او خطی و تک معنایی نیست، بلکه متعدد و اتساعی است و این ویژگی هنری باعث شده که انسان در جستجوی معنا برای زندگی‌اش، گم شدۀ ذهن و ضمیرش را در لایه‌های معانی ابیات او یافته و او را سروش‌وار در آسمان‌ها پایگاه بخشد. پژوهش حاضر، از طریق نقد خواننده محور ...  بیشتر

بلاغت فارسی
"بررسی جنبه های ادبی و بلاغی متون وقف نامه عضد الملک

هادی محمدی؛ جواد مهربان قزلحصار

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.56729.1814

چکیده
  شناخت فرهنگ ، ادبیات و سنت های ملّی ؛ برای مردم هر مرز و بوم بیانگر موجودیت , غرور و هویت پر افتخار ملی آن جامعه و اقوام هر سرزمینی است و آنچه به شناخت تمدّن و فرهنگ کمک کرده است شرح شجاعت , دلاوری ها و اقدامات جاودانه و ماندگار اقوام پیشینیان است که با هنرورزی ادبیات منثور به ما رسیده است . بررسی ادبی متون منثور وقف نامه های قدیمی نمادی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
انواع نماد در لال بازی های غلامحسین ساعدی

آرش مشفقی؛ عزیز حجاجی کهجوق؛ محمد عیسی زاده حاجی آقا

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.60556.1892

چکیده
  نماد و به کارگیری آن ابزاری است برای عمق بخشیدن به اثر ادبی. غلامحسین ساعدی از نویسندگان نمادپرداز دوران معاصر، در لال بازی های خود مانند دیگر آثارش به نماد پرداخته است. شاید یکی از دلایل این کار گریز ناگزیر از تیغ تیز سانسور باشد. مقاله حاضر به شیوه تحلیلی- توصیفی سعی دارد انواع نمادها (انسانی، غیرانسانی، حیوانات، مفهوم ذهنی و کنش) ...  بیشتر