نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران
2 کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
چکیده
زبان حافظ چند وجهی و هنری است واژهها و ترکیبات و به تبع آن عبارات و جملات در شعر او خطی و تک معنایی نیست، بلکه متعدد و اتساعی است و این ویژگی هنری باعث شده که انسان در جستجوی معنا برای زندگیاش، گم شدۀ ذهن و ضمیرش را در لایههای معانی ابیات او یافته و او را سروشوار در آسمانها پایگاه بخشد. پژوهش حاضر، از طریق نقد خواننده محور ضمن بررسی بافههای بلاغی در یک بیت حافظ، تلاش میکند استنباط خود را از این بیت به عنوان ساختار پذیرفته شدۀ معنا به سمت عملکرد جاری ذهن خوانندگان گرایش داده، و وجوه معانیِ پنهان در پوشش حریری واژگان هنری قابل تفسیر آن را بازگو کند. بدین ترتیب بر اساس بافههای بلاغی و معانی اتساعی، هیچ یک از شارحان حافظ تاکنون به این هنر فخرآمیز او در این بیت اشاره نکردهاند. البته اهمیت بحث، از آن جهت نیست که این نوشته، اولین پژوهش در باب مسائل تراکم تصویر باشد، بلکه اهمیت آن، از این جهت است که پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی- تحلیلی معانی درست و نزدیک به ذهن این بیت را که شرح زیادی درباره آن نوشته شده، به خوبی ارائه دهد. از خلال نتایج پژوهش متوجه شدیم که زیبایی هر تصویر تا حدی نمایان است که رمز ابداع و به وجود آمدن آن بر مخاطب پوشیده شده و حافظ در این غزل به خوبی از عهده آن برآمده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Recitation of rhetorical weaves and dilated meanings in a bit of Hafez Shirazi's lyric poems
نویسندگان [English]
- Fazil Abbaszadeh 1
- Behzad Asbaghi 2
- Mehrdad Aghaei 3
1 Department of Persian Language and Literature, Pars Abad Moghan Branch, Islamic Azad University, Pars Abad Moghan, Iran
2 M.Sc. Department of Arabic Language and Literature, Allameh Tabatabai University of Tehran
3 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]
Abstract
Hafez's language is multifaceted and artistic. Words and combinations, and consequently phrases and sentences in his poetry, are not linear and monotonous, but are multiple and expansive, and this artistic feature has caused man to lose his mind in search of meaning for his life. And find his conscience in the layers of the meanings of his verses and make him a master in the heavens. The present study, through reader-centered critique, while examining rhetorical contexts in a memorized verse, tries to infer its inference from this verse as an accepted structure of meaning towards the current function of the readers' minds, and the aspects of hidden meanings in the cover. Hariri to recite interpretable artistic words. Thus, based on rhetorical passages and elaborate meanings, none of Hafez's commentators has mentioned his glorious art in this verse. Of course, the importance of the discussion is not because this article is the first research on image density issues, but its importance is because the present study tries to describe the meanings of this verse correctly and close to the mind by descriptive-analytical method. Much has been written about it, well presented. Through the results of the research, we realized that the beauty of each image is so obvious that the secret of its creation and emergence is hidden from the audience and Hafez has done well in this sonnet.
کلیدواژهها [English]
- Hafez
- Golriz curtain
- Image density
- Rhetorical textures
- Expanded meanings