نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه ایلام

چکیده

قرنهاست که پژوهندگان عرصه بلاغت و تصویر از صنعت واج‌آرایی به عنوان هنرسازه‌ای آهنگین و پویا جهت برجسته‌سازی تصاویر بدیعِ نهفته در متون ادبی یاد می‌کنند. اساسا مساله آن است که این صنعت به خودی خود نمی‌تواند عنصری قوام‌بخش و ارزش‌آفرین در راستای تصویرسازیِ مفاهیم ناب شاعرانه به شمار آید. صِرف إعمالِ نظر مبتکرانه شاعر در پردازش جلوه‌های صوتی، مادامی که مبتنی بر معادل‌سازی معانی بصری با جلوه‌های سمعیِ نباشد نمی‌تواند به عنوان یک مزیت ادبیِ مُتقن کمکی در راستای تصویرسازی ذهنی به مخاطب جستجوگر ارائه نماید. باید دانست که صرفِ انباشت حجم گسترده‌ای از حروف متجانس با جلوه‌های ایقاعیِ یکسان شاید در بسیاری از موارد نه تنها رونق بلاغی به متن نمی‌بخشد بلکه باعث پیدایش رگه‌هایی از ستیز آوائی در سامانه‌های تصویری متن می‌شود، و یا بالعکس در جایی ممکن است با القای حجم عظیمی از الفاظ و اصوات ناهمگون و ایجاد اختلالات صوتی در سازه‌های ترکیبی متن، تصاویری مغشوش را به نحوی پویاتر برای مخاطب به نمایش بگذارد. این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به داده‌های علمی متقن در منابع متنی و آوایی، ما را به این نتیجه می‌رساند که واج‌آرایی به مثابه صنعتی بینابین لزوما نمیتواند واجد کارائی صوتی-مفهومی باشد، بلکه حتی می‌تواند مخلّ معنا و بلاغت نهایی تصویر باشد، چنانکه گاه صرفا به منظور القای یک حس تلذذآمیز زودگذر به کار گرفته می‌شود که فاقد هرگونه وجه شناختی است، وگاه حتی خروج از استانداردهای صوتی پذیرفته شده در عُرف اهل معنی باعث می‌شود تصاویر جاذب‌تری را مطابق با اقتضاءات تاویلی متن ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

alliteration; Is it an efficient or delusional artwork? A research on the visual and auditory advantages of phonetic art (by examining evidence from Arabic and Persian)

نویسنده [English]

  • Malek Abdi

Member of the faculty of Ilam University

چکیده [English]

For centuries, researchers in the field of rhetoric and imagery have been referring to the art of phrasing as a melodious and dynamic art to highlight the original images hidden in literary texts. Basically, the problem is that this industry by itself cannot be considered a consistent and value-creating element in the direction of portraying pure poetic concepts. What is certain is that the mere application of the innovative opinion of the poet in the process of processing the audio effects in the text, as long as it is not based on the aspect of equating the visual meanings with the audio effects arising from it, cannot be considered as a valid literary advantage. In order to provide mental imagery to the searching audience. It should be known that the mere accumulation of a large amount of similar letters with the same rhythmic effects may in many cases not only not give a rhetorical boost to the text, but also causes the appearance of lines of phonetic conflict in the visual systems of the text. This research, based on the descriptive-analytical method and based on sound scientific data in textual and phonetic sources, leads us to the conclusion that grammar as an intermediary industry cannot necessarily have audio-conceptual efficiency, but even It can disrupt the final meaning and rhetoric of the image, as sometimes it is used only to induce a fleeting sense of pleasure, which lacks any cognitive aspects, and sometimes it even deviates from the audio standards accepted

کلیدواژه‌ها [English]

  • rhetoric
  • innovative techniques
  • literary text
  • aesthetics
  • alliteration