بلاغت فارسی
تحلیل نامه‌ی شماره‌ی 21 منشآت قایم مقام فراهانی بر اساس مؤلفه‌های زبانی و بلاغی نظریه‌ی راجر فاولر در کتاب سبک و زبان در نقد ادبی

سروناز جاویدان؛ محمد علی گذشتی؛ علی اصغر حلبی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64023.1980

چکیده
  قایم مقام فراهانی از افراد تأثیرگذار در تاریخ سیاسی کشور و منشآت او نقطه‌ی عطفی در تاریخ تحول نثر فارسی است که با توجه به تنوع محتوا و ابعاد سیاسی، تاریخی و ادبی نویسنده‌ی آن، در حوزه‌ی نقد قابل تحلیل است. تحلیل انتقادی بر این اصل تأکید دارد که زبان متن‌های ادبی مانند متن‌های دیگر در خدمت ارتباط است و می‌توان آن را با روش انتقادی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
چند نمونه از نویافته های هنر بلاغت در متون کهن تفسیری فارسی

مسعود سپه وندی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.67086.2045

چکیده
  بلاغت یکی از علوم ادبی است که در آن موضوع تطبیق کلام بر مقتضای حال و مقام بررسی می‌شود. از آنجایی که تلاش و توجّه به لطایف ادبی و بلاغی قرآن، مستلزم آشنایی نسبی با تفسیر و تمثّل به آیات بوده است، مفسرینی در این امر پیشقدم بوده‌اند از جمله: ابوالفتوح رازی، زمخشری، شاهفور اسفراینی و...که بسیاری از اسرار دقیق و نهفتۀ این دانش در بلاغت اعجازی ...  بیشتر

بلاغت فارسی
کارکرد شگرد تقدیم و تأخیر در تدوین منتخبی از فیلم های سینمای ایران

مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.68447.2073

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش شناخت شیوه‌های مختلف کاربرد شگرد «تقدیم و تأخیر» و تحلیل کارکردهای متنوّع آن در سینمای ایران است. بنابراین با روی‌کردی نئوفرمالیستی و با استفاده از مباحث بلاغت، تقدیم و تأخیر در تدوین فیلم را نوعی از پردازش نماها در نظر گرفتیم که در آن برای ایجاد تأثیر یا انتقال اغراض بلاغی مختلف، نماها در جایگاهی دیر/زودتر ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی اوصاف قیامت در قرآن با رویکرد معانی ثانوی بر اساس مدل فرکلاف

منصوره شیرزادی؛ محمدحسین شرف زاده؛ زهرا رستگار حقیقی شیرازی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2023.68814.2085

چکیده
  در قرآن حدود هزار و دویست آیه در حوزه معاد وجود دارد. تعدادی از این آیات سعی در متقاعد کردن مردم در پذیرفتن معاد دارند و چگونگی وقوع معاد را توصیف می‌کنند. برخی دیگر از این آیات، قیامت را گاهی به شکل صریح و گاهی با عناوین گفتمان‌مدار توصیف می‌کنند. این عناوین گفتمان‌مدار، قارعه، یوم‌التغابن، یوم‌التلاق، یوم‌الازفه، یوم‌الحسره، ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تجلی استعاره های هستی شناختی در داستان های صلح کودکان و نوجوانان

زهرا جورابچی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.65225.2012

چکیده
  کاربرد علم بلاغت را نمی توان به ادبیات بزرگسالان محدود کرد. استعاره یکی از مفاهیم و کاربردهای بلاغی است که در قصه ها و داستان های کودک و نوجوان نقش اساسی دارد .بسیاری از داستان های کودکان با موضوعات صلح و دوستی برای آن ها نگارش یافته و نویسندگان در این مسیر به جهت تأثیر بیشتر داستان از زبان استعاری استفاده کرده اند و به این شیوه از آموزش ...  بیشتر

بلاغت فارسی
بررسی مؤلّفه‌های روایت در شش شعر نصرت رحمانی بر اساس دیدگاه «ژرار ژنت»

یاسین محمودزاده؛ علیرضا مظفری

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.63696.1967

چکیده
  چکیدهروایت‌شناسی ریشه در ساختارگرایی دارد و کارکرد اصلی آن بررسی عناصر ساختاری است. «ژرار ژنت» برای بررسی متون روایی طرحی پیشنهاد می‌کند و گام بلندی در راه اعتلای این علم برداشته‌است. او در نظریات خود به بررسی سه عامل زمان دستوری، وجه یا حال و هوا و لحن پرداخته است. هدف از نگارش این مقاله بررسی مؤلفه‌های روایت در شش شعر «نصرت ...  بیشتر

بلاغت فارسی
واج‌آرایی؛ هنرسازه‌ای کارا یا وَهم‌انگیز؟ پژوهشی در باب مزیّت‌مندیِ دیداری و شنیداری صنعت واج‌آرایی (با بررسی شواهدی از عربی و فارسی)

مالک عبدی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.30473/prl.2024.67806.2052

چکیده
  قرنهاست که پژوهندگان عرصه بلاغت و تصویر از صنعت واج‌آرایی به عنوان هنرسازه‌ای آهنگین و پویا جهت برجسته‌سازی تصاویر بدیعِ نهفته در متون ادبی یاد می‌کنند. اساسا مساله آن است که این صنعت به خودی خود نمی‌تواند عنصری قوام‌بخش و ارزش‌آفرین در راستای تصویرسازیِ مفاهیم ناب شاعرانه به شمار آید. صِرف إعمالِ نظر مبتکرانه شاعر در پردازش ...  بیشتر