بلاغت فارسی
بازخوانی ودیگرخوانی برخی تشبیهات شکلی باتکیه برآثاربلاغی

حمید طاهری

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.63753.1969

چکیده
  تشبیه یکی از مهمترین وگسترده‌ترین تصویرهای شعری است. ازاین عنصرخیال بانظربه ارکان ،شکل ،ماهیت ارکان وعناصرتشکیل دهنده ی آن ،انواع واقسام پرشماری ارایه گردیده است وبه همین جهت تشبیه پرتنوعترین عنصرخیال است. گاهی درتقسیماتی که ازتشبیه ارایه می شود، ضروری است ازچند منظر به صورت توام به تشبیه نگریست.اکتفا به یک منظر یا زاویه ی خاص مارا ...  بیشتر

بلاغت فارسی
شکل شناسی تشبیه از آغاز تا پایان قرن ششم

وحید علی بیگی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64021.1979

چکیده
  استفاده از صور خیال باعث جذابیت و درگیری ذهنی مخاطبان برای فهم مقصود شعرا می‌گردد. از مهمترین صور خیالی که از آغاز شعر فارسی در آثار ادبی مشاهده می‌شود، تشبیه است. از قرن سوم و نقطه آغاز شعر فارسی، شاعران به کمک تشبیه، افکار و تصورات ذهنی خویش را به مخاطبان القا می‌کردند که این امر در آغاز به صورت ابتدائی و کلیشه‌ای مشهود است. با شروع ...  بیشتر

بلاغت فارسی
نگرش تصویری جامی در تلمیحات

زینب رشیدی؛ الیاس نورایی؛ فاطمه کلاهچیان

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64451.1990

چکیده
  تصویر، رابطۀ بین جهان بیرونی و جهان درونی شاعر و هنرمند است. تصویر در شعر، معادله‌ی بین دو پدیده مثلاً میان مشبّه و مشبّهٌ‌به است که هدف از آن اثبات زیبایی یا تناسب است. تلمیح، یکی از شگردهای بلاغی است که برای تأثیر کلام به کار می‌رود و بر پایه تشبیه و تناسب است. جامی، یکی از سرآمدان شعر سبک عراقی است که استفاده چشمگیری از تلمیح کرده ...  بیشتر

بلاغت فارسی
تطور نشانه شناختی ساقی‌نامه‌های فارسی با تأکید بر ساقی‌نامة رضی الدین آرتیمانی و هوشنگ ابتهاج

احمد رضایی جمکرانی؛ سمیه خورشیدی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64822.2002

چکیده
  ساقی نامه از گونه‌های ادب غنایی با است که اغلب دربردارندة موضوعاتی مانند سرخوشی، اغتنام فرصت، بهره‌مندی از زمان است؛ به نظر می‌رسد تحولات اجتماعی کارکرد این نوع ادبی را نیز متأثر ساخته است و آن را از کارکردی غنایی به کارکردی اجتماعی دگرگون کرده که با به کارگیری ابزاری نظام‌مند می‌توان این تغییر کارکرد را نشان داد. از جمله این ابزار ...  بیشتر

بلاغت فارسی
جایگاه معنایی باب استفعال در انتقال معانی بلاغی نهج‌البلاغه

حسین رحمانی تیرکلایی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.63942.1976

چکیده
  جایگاه معنایی باب استفعال در انتقال معانی بلاغی نهج‌البلاغهچکیدهکلام بلیغ متناسب با اقتضائات حالی و مکانی صورت می‌پذیرد و به تناسب تفاوت مقتضیات، از اسلوب‌های متعددی در آن استفاده خواهد شد. این عنصر در نهج‌البلاغه موجب اختصاص یافتن صدها اثر در تبویب‌سازی شاخصه‌ها و ابعاد بلاغی در خصوص این کتاب شریف شده است، با این حال کمتر مشاهده ...  بیشتر

بلاغت فارسی
مضمون‌پردازی و کارکردهای هنری و بلاغی باورها و رسوم عامیانه در اشعار ظهیر فاریابی

فاطمه تسلیم جهرمی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.63736.1968

چکیده
  شعر ظهیر فاریابی، شاعر قرن ششم، به عنوان یکی از حلقه‌های بین سبک خراسانی و عراقی در بسیاری از داوری‌های شاعرانه کهن مطرح شده و تأثیر بسیاری بر شعر شاعران پس از خود داشته است. ظهیر، مضمون‌پردازی متعدد و گسترده‌ای از دانش‌های مختلف از جمله باورها و عقاید عامیانه و برخی باورهای محلی در اشعار خود دارد و از این منظر یکی از شاعران پیشرو ...  بیشتر

گونه های تعلیل هنری در شعر کودک

عباس باقی نژاد؛ اصغر بابا سالار

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64525.1994

چکیده
  تعلیل هنری یا «حسنِ تعلیل» در «شعر کودک» کاربردی خاص و متفاوت از شعر بزرگسالان دارد. هدف این پژوهش، کشف و تفکیکِ الگوهایی است که ده شاعر صاحبِ سبکِ کودک در بهره‌مندی از حسنِ تعلیل در نظر داشته‌اند. در این پژوهش، جایگاه حسنِ تعلیل در محتوا و ساختار و نقش آن در معنی‌آفرینی، تخیل‌پردازی و زیباشناختی اشعار این ده شاعر تبیین ...  بیشتر

بلاغت فارسی
بررسی و تحلیل انواع پرکاربرد آیرونی در منطق‌الطیر عطار

پروین ابیضی اسفهلان

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.66053.2025

چکیده
  آیرونی از صناعات پیچیدة ادبی است. و آن شگردی است که نویسنده، معنایی متضاد با ظاهر سخن خود به کلام می‌بخشد به‌طوری‌که اغلب با غافلگیری و ریشخند همراه است. در مقاله حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی-آماری است ابتدا به تعریف آیرونی و ویژگی‌های عمده آن و تقسیم‌بندی انواع آن پرداخته شده سپس ضمن بیان مختصری در خصوص منطق‌الطیر و معرفی اجمالی ...  بیشتر