نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضوهیات علمی گروه زبان و ابیات فارسی,، دانشگاه آزاد اسلامی،ارومیه

2 گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشکده ادبیات،دانشگاه تهران،ایران

چکیده

تعلیل هنری یا «حسنِ تعلیل» در «شعر کودک» کاربردی خاص و متفاوت از شعر بزرگسالان دارد. هدف این پژوهش، کشف و تفکیکِ الگوهایی است که ده شاعر صاحبِ سبکِ کودک در بهره‌مندی از حسنِ تعلیل در نظر داشته‌اند. در این پژوهش، جایگاه حسنِ تعلیل در محتوا و ساختار و نقش آن در معنی‌آفرینی، تخیل‌پردازی و زیباشناختی اشعار این ده شاعر تبیین شده و نوعی طبقه‌بندی الگویی برای تعلیل‌های هنری آنان ارایه گردیده است. این طبقه‌بندی، منطبق بر چند الگوی کلی از جمله «الگوی رفتاری»، «الگوی عاطفی»، «الگوی زبانی»، «الگوی تمثیلی - استعاری» و «الگوی فانتزی» شکل گرفته و مبنای آن، معیارهایی است که این شاعرانِ کودک در علت‌آفرینی مد نظر دارند؛ یا تشخص و برجستگی خاصی، اعم از برجستگیِ خیالی، عاطفی، فکری و زبانی است که در تعلیل‌های شعر آنان وجود دارد وجود دارد. در بحث مربوط به هر یک از انواع حسنِ تعلیل، سبک و سیاقِ علت‌آفرینی و کیفیتِ اثر‌گذاری حسنِ تعلیل بر مخاطبان کودک، هم‌چنین کارکرد آن نوع خاص از حسنِ تعلیل، تشریح، بررسی و تحلیل شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Types of artistic etiology in child poetry

نویسندگان [English]

  • Abbas Baghinejad 1
  • Asghar Babasalar 2

1 membership of Persian Language and Literature Department, Islamic Azad University, Urmia

2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

The artistic interpretation or " fantastic etiology " in "child poetry" has a special and distinct function in adult poetry. The purpose of this research is to explore and distinguish between the patterns that ten poets of the child's style have used self-consciously and unconsciously in benefiting from good judgment. In this research, the position of good explanation in the content and structure and its role in the meaning, the imagination and aesthetic of the poetry of these ten poets have been explained and a kind of model classification for their artistic deductions has been presented this classification is based on several general patterns, such as "pattern", "emotional pattern", "linguistic pattern", "allegoric-metaphorical pattern" and "fantasy pattern", based on which criteria these children's poets In the cause of creation; there is a certain distinction and prominence, including the imaginary, emotional, intellectual, and linguistic prominence that is contained in the justifications. In the discussion of each type of explanation, the style and nature of causation and the quality of the impact of good judgment on the audiences of the child, as well as the function of that particular type of good explanation, description and analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • child poem
  • audience
  • fantastic etiology
  • Child