بنیان‌های اکوکریتیسیزم در نمادهای بلاغی اشعار رضا براهنی

رقیه صدرائی

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، صفحه 23-11

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5486

چکیده
  کاربرد نمادهای زیست محیطی در حوزهٔ ادبیات فارسی قدمتی دیرینه دارد. در شعر معاصر فارسی نیز نمادهای جانوری و گیاهی به وفور دیده می‌شود. بسیاری از این نمادها جهت تبیین واقعیات یا تخیلات فردی شاعران قرار گرفته‌اند. نمادهای حیوانی و گیاهی در اشعار رضا براهنی از منظر زیست محیطی و نگاه بوم گرایانه قابل تأمل هستند و کاربردی منحصر دارند. در ...  بیشتر

تبیین اعجاز بلاغی قرآن کریم در کتاب الصناعتین ابوهلال عسکری (م:395ه)

مهدی دشتی

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، صفحه 45-25

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5495

چکیده
  "بلاغت اسلامی"، در تحول و تطوّر خود، مدیون کوشش های علمای بزرگی است که از قرن دوم به بعد، همت بر این کار گماشته اند. همچنان که علمِ "نحو" بر لغت و قراءتِ قرآن، استوار شده، مبانی اصلیِ "بلاغت اسلامی" نیز بر طرز و اسلوب همان کتاب عزیز، نهاده شده است. چرا که تبیین اعجاز بلاغی قرآن از اهمّ اهداف "بلاغت اسلامی" بوده و مقصد اصلی مؤلفانِ کتب بلاغی ...  بیشتر

بررسی نشانه- معناشناختی شعرسوره تماشا (سهراب سپهری)

کیومرث خانبابازاده

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، صفحه 59-47

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5494

چکیده
  بررسی نشانه معناشناختی گفتمان به‌ویژه گفتمان ادبی، ادبیات را به‌سوی پویایی و کاربردی شدن سوق می دهد. این روش فرایندی حسی- ادراکی، سیال، زیبایی‌شناختی و ناپایدار است که با عبور از روش برنامه مدار و با حضور عاملی انسانی به‌طور ناگهانی شکل‌گرفته در مسیر تولید معنا قرار می گیرد و فرایندی هنری، حسی و زیبا می آفریند که هیچ گونه نتیجه ...  بیشتر

فن مبالغه در سنت بلاغت اسلامی و جنبه‌های بلاغی آن

رمضان رضائی

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، صفحه 75-61

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5491

چکیده
  مبالغه از همان زمان آغاز سرایش شعر مورد توجه شعرا بوده است و بر همین اساس به زودی مورد توجه شعر شناسان و ادیبان نیز قرار گرفت؛ اما این ابن قتیبه بود که برای اولین بار دقیقا همین اصطلاح را به کار برده است. این فن در میان بلاغیان با نام‌های افراط، اغراق، مبالغه و غلو شناخته شده است؛ اما آنها در رد و یا قبول آن اختلاف نظر دارند. برخی آن را ...  بیشتر

بررسی شگردهای اقناع بلاغی در شعر ابو طیّب متنبی

روح الله صیادی نژاد؛ شهرام امیری

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، صفحه 92-77

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5492

چکیده
  مکتب پراگماتیسم، ادبیات را به ‌منزله‌ی موثّرترین و زیباترین نوع گفتمان تلقی می‌کند. گفتمانی که نه‌تنها زیبایی و جمال در آن موج می‌زند بلکه تمام کارکردها و وظیفه‌های ارتباطی زبان در آن موجود است. از این‌رو فن اقناع به‌عنوان نقطه غایی هر نوع گفتمان در زیرمجموعه زبان‌شناسی کاربردی به‌عنوان علم گفتمان زبانی قرار می‌گیرد. از آنجا ...  بیشتر

بررسی و تحلیل کارکردهای نشانه معناشناختی رجز: پروتزسازی گفتمانی " داستان رستم و اسفندیار"

فاطمه بهار؛ یدالله شکری؛ حمیدرضا شعیری

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، صفحه 112-93

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5470

چکیده
  چکیده:رجز، گفتمانی تهاجمی میان دو رقیب و از عوامل تأثیر گذار میان دو کنشگر است. کنشگر در پی آن است تا با بیانی که جانشین جنگ می شود، یا مقدمه ای قوی برای شروع آن می باشد، بر حریف غلبه کند. در این شیوه دو عنصرگفتمانی مهم: نازش و مباهات به خود؛ نکوهش رقیب و تحقیر نژاد به عنوان پروتز گفتمانی مطرح می شوند. منظور از پروتزگفتمانی امری بیانی با ...  بیشتر