بازتاب و عملکرد تلمیحات شاهنامه و منابع پیرامون آن در دیوان صحبت لاری

صادق ارشی؛ مصطفی گرجی؛ ایوب مرادی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، صفحه 26-11

https://doi.org/10.30473/prl.2019.41594.1467

چکیده
  پس از فردوسی، اغلب شاعران، فارغ از محتوای آثارشان، در سطوح گوناگون، از شاهنامه تأثیر پذیرفته‌اند. محمدباقر صحبت لاری یکی از برجسته‌ترین شاعران دورۀ بازگشت ادبی است که در دیوان خویش به میزان چشم‌گیری از شاهنامۀ فردوسی تأثیر پذیرفته است.صحبت لاری با شاهنامۀ فردوسی آشنایی عمیقی داشته و تلمیحات نادر وی به نام‌ها و داستان‌های کمتر ...  بیشتر

تضمین و گونه هاى آن در غزلیات فیض کاشانى

غلامحسین خمّر؛ حبیب جدیدالاسلامی؛ مصطفی سالاری

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، صفحه 36-27

https://doi.org/10.30473/prl.2019.7803

چکیده
  ملامحسن فیض کاشانی، از علما و اکابر بزرگ شیعه در قرن یازدهم هجری است؛ که علی‌رغم شهرتش در تألیف کتب علوم مختلف، در شاعری نیز دستی توانا داشت. شعر او مالامال از اندیشه‌های فکری و اعتقادی اوست که با چاشنی عرفان و معرفت درمی‌آمیزد. آن‌چه که بیش از همه در شعر فیض خودنمایی می‌کند، بهره‌گیری استادانۀ او از اشعار و مضامین فکری شاعران بلند‌آوازه ...  بیشتر

دلالت هاى تقدیم و تأخیر در ساختارهاى استفهامى برمبناى نظریة نظم جرجانى

فاطمه کاظمی؛ مرتضی زارع

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، صفحه 49-37

https://doi.org/10.30473/prl.2019.7847

چکیده
  عبدالقاهر جرجانى در مبحث تقدیم و تاخیر با نگاهى دقیق، اسلوب استفهام را مورد بررسى قرار داده و با آوردن شواهد و مثالهاى فراوان به اثبات اغراضنحوى، بلاغى و معناشناسى این اسلوب پرداخت هاست. وى با ژرف نگرى به تشریح اغراض ثانویه ساختارهاى استفهامى پرداخته و دلالت تقریر و انکار، تهکم و توبیخ را مورد بررسى قرار داد هاست. پژوهش ...  بیشتر

ساختارشکنى و تصویرسازى از طریق هنجارگریزى در اشعار نو هوشنگ ابتهاج

سید محمد حسینی معصوم؛ شیرین آزموده

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، صفحه 63-50

https://doi.org/10.30473/prl.2019.7805

چکیده
  هنجارگریزی یکی از شیوه­های آشنایی­زدایی است که طی آن، برای ایجاد تصاویر خلاقانۀ شعری از قواعد حاکم بر زبان معیار، نوعی انحراف رخ می­دهد و موجب برجسته­سازی در متن ادبی می­گردد. هوشنگ ابتهاج از جمله شاعران معاصر است که در اشعار نیمایی خود از این شگرد بهرۀ فراوان برده­است. این پژوهش، با روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایش و در چارچوب ...  بیشتر

کارکرد تلمیح در طنزسروده‌های معاصر پس از انقلاب اسلامی

حمید جعفری قریه علی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، صفحه 77-64

https://doi.org/10.30473/prl.2019.33746.1260

چکیده
  کارکرد تلمیح در طنزسروده‌های معاصر پس از انقلاب اسلامیچکیدهتلمیح که اشاره به داستان، مثل، آیه، حدیث و شعر است، نوعی پیوند میان مطالب اصلی و داستان و واقعه‌ای را بیان می‌کند. این شگرد ادبی، جنبۀ تشبیه یا استشهاد دارد و زیبایی کلام را می‌افزاید. با توجّه به این‌که تلمیح دربردارندۀ فرهنگ عامه و عقاید و رسوم گذشته است از دیرباز مورد ...  بیشتر

نقد غزلی از مولانا براساس نظریۀ نقد خیال ژیلبر دوران

فاطمه گل عابدی؛ محمّدصادق بصیری؛ محمّدرضا صرفی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، صفحه 90-78

https://doi.org/10.30473/prl.2019.8505

چکیده
  نقد دنیای خیال نوعی نقد مضمونی است و در قرن نوزدهم میلادی، توسّط گاستون باشلار به صورت مدوّن و قانون‌مند به جامعۀ ادبیّات فرانسه و پس از آن اروپا ارائه شد؛ بعد از وی، شاگردان مکتب او؛ یعنی ژان‌پیر ریشارد، ژان بورگوس و ژیلبر دوران به تکمیل این نظریه پرداختند. این مقاله با هدف دست‌یابی به نگاه مولانا به جهان اطراف خود و با استفاده از ...  بیشتر