سبک‌شناسی لایه‌ای غزلیات سلمان ساوجی (لایه‌های نحوی و واژگانی)

حدیث احمدی؛ مهین پناهی؛ سپیده یگانه

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 28-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.57235.1821

چکیده
  سبک‌شناسی لایه‌ای، شیوه‌ای از سبک‌شناسی معاصر است که آثار را به شیوۀ درون‌متنی و بر اساس لایه‌های بوجودآورنده(واژگانی، آوایی، نحویی، بلاغی و ایدئولوژیک) بررسی و تحلیل می‌کند. با بهره‌گیری از سبک‌شناسی لایه‌ای می‌توان به ویژگی‌های سبک فردی، اندیشه‌ها و ایدئولوژی حاکم بر متن شاعر یا نویسنده دست یافت. پرسش اصلی پژوهش این است ...  بیشتر

بررسی استعارة مفهومی سگ در غزل های دیوان شمس

خدابخش اسداللهی؛ منصور علیزاده

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 46-29

https://doi.org/10.30473/prl.2021.57790.1825

چکیده
  گستردگی تجارب انسان با حیوان «سگ»، قابلیت درک مفاهیم انتزاعی بسیاری را ممکن ساخته است. مولوی با توجه به وسعت اندیشه و تنوع دیدگاه خود از بیشترین ظرفیت‌های این تجربه استفاده کرده و حوزه‌های مقصد مثبتی را نیز در کنار حوزه‌های مقصد منفی با این تصویر ملموس کرده است. موضوع مقالۀ حاضر، استعارة مفهومی سگ در دیوان شمس است؛ در این مقاله ...  بیشتر

آرایه مشاکله و چالش ترجمه قرآن کریم ( همراه با نقد و بررسی هفت ترجمه از قرآن کریم )

احمد امیدوار؛ عسگر بابازاده اقدم

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 60-47

https://doi.org/10.30473/prl.2021.54749.1774

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی انواع آرایه مشاکله در قرآن کریم،روش ترجمه صحیح آن و بررسی موردى عملکرد مترجمان شیوه تحت اللفظی،معنایی و تفسیری در ترجمه آن می‌باشد.به این منظور از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شد.این آرایه هفتاد و هفت بار در قرآن کریم به شیوه تحقیقی و تقدیری وارد شده است که ترجمه نادرست گاهی منجر به ایجاد شبهه در ذهن مخاطب می‌شود.بدین ...  بیشتر

کارکرد «مسند» در معناپروری و بلاغت‌افزایی کلام

حمید جعفری قریه علی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 73-61

https://doi.org/10.30473/prl.2021.55500.1790

چکیده
  امروزه پرداختن به فرم در پژوهش‌های ادبی اگرچه به نتایجی درخور توجّه منجر شده، در مواردی ارزش درون متنی آثار را تحت تأثیر قرار داده است. دستور ساختاری که تکیه روی جنبۀ عینی و ملموس زبان دارد و در نهایت به شناخت اجزای واژه‌ها، گروه‌ها و جمله‌ها می‌انجامد، به تاثیرگذاری نقش دستور در القای معانی جدید و بلاغت‌افزایی کلام بی‌توجّه است. ...  بیشتر

رابطه‌ی قواعد بصری و دستور زبانی در تولید تصویر با تکیه بر شعر «در شب‌های سرد زمستانی» نیما یوشیج

حسین حسن پور آلاشتی؛ راشین مبشری

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 91-75

https://doi.org/10.30473/prl.2021.55808.1796

چکیده
  شاعر تمامی محرکات را در شعر خود با استفاده از وزن، گزینش واژه‌ها، استعارات، لحن بیان، آرایه‌های صوتی و ... عرضه می‌کند؛ بنابراین با تقطیع هر شعر و تقابل عناصر اصلی شعر با کارکردهای تصویر می‌توان به ریشه‌یابی و شناخت بهتر رابطه‌ی متن و تصویر دست‌یافت. نحوه‌ی فکر کردن که حاصل تأثیر فرآیندهای مغزی است می‌تواند انواع قواعد نحوی را ...  بیشتر

نقدی بر مبحث کنایه در معالم البلاغه

مریم حسین آبادی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 107-93

https://doi.org/10.30473/prl.2021.54184.1769

چکیده
  هرکتابی در هر رشته علمی و به هر زبانی، متقدم یا متأخّر، جای نقد و بررسی دارد. چرا که قطعاً نقاط ضعف و قوتی دارد و نقد در اصل چیزی جز نمایاندن نقاط ضعف و قوت نیست، کتاب های بلاغت به زبان فارسی نیز از این اصل مستثنی نیستند. «معالم البلاغه» یکی از کتاب های مطرح و مرجع بلاغت در زبان فارسی است که در مقایسه با منابع مشابه نقاط قوت متعددی ...  بیشتر

« بررسی تصویر و عناصر سازندة آن در رمان اقلیمی یورت»

محمد دست پیشه؛ علیرضا نبی لو؛ فرهاد طهماسبی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 124-109

https://doi.org/10.30473/prl.2021.56523.1812

چکیده
  ادبیات اقلیمی حاوی عناصر جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی منطقه‌ای خاص است. در تحقیق حاضر، به شیوه‌ای توصیفی- تحلیلی، یکی از آن عناصر برجستة اقلیمی یعنی تصویر و صور و عناصر سازندة آن مورد بررسی قرار گرفته است. میرکاظمی در یورت، اقسام تصویر شاملِ تصویر زبانی یا تصویرواژه، انواع تصویر بیانی، تصویر گستردة مقتبس ...  بیشتر

بلاغت کاربردی نشانه ها در فرایند زیبایی شناختی رمان کولی کنار آتش با رویکرد نشانه – معنا شناسی گفتمان

زکیه رجبی؛ مهیار علوی مقدم؛ محمود فیروزی مقدم

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 143-125

https://doi.org/10.30473/prl.2021.57477.1822

چکیده
  ارسطو، بلاغت را هنر کشف و کاربرد ابزاری می‌دانست که برای ترغیب و تهییج شنونده مفید واقع شود وازاین روست که بررسی تولیدات زبانی درگفتمان، که نظامی فراتر از جمله است در حوزۀ مطالعات نشانه – معنا شناسی قرار می گیرد. نشانه ها در روابط گفتمانی، پویا، متکثّر و سیال می شوند و دیگر تابع روابط تثبیت شدۀ سوسوری نیستند. از این روبسیاری از سنت ...  بیشتر

مواردی از نمود تقارن در تشبیهات ادبیّات فارسی

نقی زرین تره مراجل؛ فاطمه مدرسی؛ بهمن نزهت

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 159-145

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53734.1759

چکیده
  چکیده : انسان، فطرتاً زیبایی‌طلب است و چیزی را زیبا قلمداد می‌کند که بتواند توجّه وی را به خود جلب کند. این جلب توجّه و احساس التذاذ از زیبایی هر چیزی یا هر شخصی، حاصل درک نظم و هارمونی موجود در آن است. در مباحث زیبایی‌شناسی برای زیبا شمردن یک اثر یا پدیده، عوامل مختلفی را از قبیل: تقارن، توازن، تناوب، تناسب، تکرار، تضاد و... می‌توان ...  بیشتر

خوانشی انتقادی از استعاره در کتاب‌های بلاغی معاصر فارسی

طاهره کوچکیان؛ فرشته فرضی شوب

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 176-161

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53830.1758

چکیده
  استعاره، به عنوان یکی از زیباترین وخلاقانه ترین فنون ادبی، همواره مورد توجه نظریه پردازان علم بلاغت بوده است. از زمان ورود این فن ادبی به عرصه ادب فارسی، بلاغت دانان فارسی، گاه با تقلید و گاه با ذوق و ابداع، دست به تقسیم‌بندی‌هایی برای انواع استعاره در بلاغت فارسی زده‌اند که آشفتگی-هایی در آن مشاهده می‌شود. این پژوهش با نگاهی به ...  بیشتر

مقایسه و تحلیل «تشبیه» و ساختار آن در اشعار فروغ و ابتهاج

مهرناز لامعی؛ سید محمود انواری؛ سعید فرزانه فرد

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 186-177

https://doi.org/10.30473/prl.2021.55987.1800

چکیده
  یکی از شیوه‌های تشخیص سبک و تمایز مکتب‌ها، بررسی صورخیال است. خیال عنصراصلی شعر، در همه تعریف‌های قدیم و جدید است. شاعر با کمک خیال و برقرارکردن ارتباط میان انسان و طبیعت، یا کشف ارتباط بین آن دو، از صورت بیان عادی و منطقی خارج و آن را به گونه‌ی بیان شعری وکلام مخیل در ‌می‌آورد که نظم او شعر ‌می‌شود. در میان انواع صورخیال که مهمترین ...  بیشتر

تحلیل استعارۀ مفهومی زمان در دیوان شمس تبریزی

یوسف محمدنژاد عالی زمینی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 196-187

https://doi.org/10.30473/prl.2021.57541.1824

چکیده
  زمان، یک مفهوم کلیدی در عرفان اسلامی است که تحت تأثیر تجربه های زیستۀ عرفا به گونه هایی متفاوت مفهوم سازی شده و در متون عرفانی بازتاب یافته است. با مطالعۀ این مفهوم و چگونگی مفهوم سازی و بازنمایی آن در آثار عرفا می توان تحلیلی دقیق تر از نگرش ها و تجارب صاحبان این آثار در موقعیت ها و زمان های مختلف عرضه کرد. از این رو در مقالۀ پیش رو برآنیم ...  بیشتر