بررسی تطبیقی استعاره‌های مفهومی در تحلیل جهان بینی شهریار در اشعار ترکی آذری و فارسی

محمد رضا احمدخانی؛ حوریه شقاقی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 21-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.32470.1295

چکیده
  بر اساس دیدگاه شناختی تصورات ذهنی مبنای شکل دهنده‌ی تصورات استعاری هستند و تفکرات، تجارب و فرهنگ هر ملت خاص همان ملت است و در زبان آنها بازتاب می‌یابد. هدغف مقاله حاضر بررسی تطبیقی استعاره‌های مفهومی در زبانهای فارسی و ترکی آذری است و بر آن است تا به این سوال پاسخ دهد که چه عواملی بر شکل گیری استعاره‌ها دراشعار یک شاعر دوزبانه مانند ...  بیشتر

مجاز عقلی یا حقیقت ادعایی؟ (تأمّلی در عنصر زیبایی‌بخش تشخیص)

حافظ حاتمی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 36-23

https://doi.org/10.30473/prl.2021.50062.1676

چکیده
  صنعت ادبی تشخیص (شخصیت‌بخشی) یکی از صُوَر خیالی است که دامنة مبحث و مصادیق آن در منابع مختلف بسیار گسترده، در‌هم و تا اندازه‌ای مبهم و مشکل‌آفرین است. این عنصر زیبایی‌بخشِ سخن، در مطالعه و بررسی‌های متقدّمان ادب فارسی و عربی، اغلب ذیل مبحث اسناد مجازی و استعارة مکنیه و تخییلیه گنجانده‌شده‌است. در پژوهش‌های معاصر نیز گسترة بحث ...  بیشتر

تطبیق سوررئالیسم غربی و مؤلّفه‌های مشابه در اشعار نادر نادرپور

حسنعلی دانشور؛ سپیده سپهری؛ علی عین علی لو

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 47-37

https://doi.org/10.30473/prl.2021.52490.1730

چکیده
  چکیده سوررئالیسم، مکتبی است که در فرانسه و قرن بیستم پدید آمده است. هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد، بارقه‌هایی‌ از اندیشة این مکتب را می‌توان در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی نیز جست و جو و بازیابی کرد. گاه بین مؤلّفه‌های سوررئال این آثار و سوررئال غرب، تشابه‌های عمیقی دیده می‌شود که حکایت از اصالت این مکتب در آثار ایرانی از گذشته ...  بیشتر

بررسی شباهت ها و تفاوت های مباحث علم قافیه در شعر فارسی و عربی

هاله رعایی؛ محمّدصادق بصیری؛ عنایت الله شریف پور

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 62-49

https://doi.org/10.30473/prl.2019.37349.1347

چکیده
  عروض و قافیه یکی از علوم بلاغی به شمار می رود. در کنار موسیقی وزن، قافیه نیز بخشی از موسیقی در شعر فارسی و عربی است. به گفتۀ محقّقان اگرچه ایرانیان پیش از اسلام نیز شعر می سرودند، امّا قوانینی برای آن تدوین نکرده بودند. از این رو پس از اسلام، علم عروض و قافیۀ فارسی بر مبنای اصول این علم در زبان عربی پایه گذاری شد. بنابراین برای درک هر چه ...  بیشتر

واکاوی الگوهای نظامند هنجار گریزی «معنایی» در هشت کتاب (مطالعۀ موردی : سهراب سپهری )

مهدی شریفیان

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 76-63

https://doi.org/10.30473/prl.2021.47938.1622

چکیده
  یکی از مفاهیم برجستۀ مکتب « صورت گرایی» در بررسی متون ادبی، عنصر برجسته سازی است که با عناوینی چون « هنجارگریزی » و « هنجارآفرینی » (قاعده افزایی) بحث می شود. از خلاف آمده عادت ادبی یا هنجارگریزی فرنگی به سه حوزۀ هنجارگریزی معنایی ، واژگانی و زمانی تقسیم می شود. در میان انواع مختلف هنجارگریزی ، گونۀ معنایی –که مباحث ...  بیشتر

آیرونی و کنایه های طنزآمیز در رمان پرندۀ من نوشتۀ فریبا وفی

سوری صادقی لیمنجوبی؛ دره دادجوی توکلی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 86-77

https://doi.org/10.30473/prl.2021.50554.1692

چکیده
  آیرونی یکی از صورت‌های بلاغیِ روایت محسوب می‌شود که مشخصۀ اصلی آن برخورداری از منطقِ دو پهلوست. تجلی این دوگانگی در زبان عموماً از طریق شیوه‌ها و شگردهای بیانی نظیر: نقیضه‌سازی، طنز، طعنه، کنایه، تهکم، وارونه‌گویی و ... صورت می‌گیرد. مقالۀ حاضر به بررسی آیرونی در یکی از مهم‌ترین رمان‌های فریبا وفی پرداخته است و تلاش کرده از این ...  بیشتر

تحلیل کاربرد جامعه‌شناختی انواع آیرونی در مصیبت‌نامۀ عطّار نیشابوری

کامیار صیدی؛ حسن سلطانی کوهبنانی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 102-87

https://doi.org/10.30473/prl.2021.44741.1532

چکیده
  آیرونی از اصطلاحات مهم و پرکاربرد در سه حوزۀ نقد ادبی، فلسفه و بلاغت است که برای آن معادلهایی نظیر طعنه، استهزا، کنایه، طنز، تهکم، تجاهل العارف، ریشخند، وارونه گویی و ... قرارداده‌اند؛ امّا هیچ یک از این معادلها تعریف درست و جامع و مانعی از آیرونی نیست. ساده‌ترین تعریف از آیرونی تضاد بین بود و نمود است؛ امّا آیرونی علاوه بر تضاد بین ...  بیشتر

تأملی در استعاره‌ جمع

حمید طاهری

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 112-103

https://doi.org/10.30473/prl.2021.33208.1247

چکیده
  «استعاره» مهم‌ترین مبحث علم بیان است. استعاره یک ضرورت اجتماعی است که ماهیتی جمعی و اشتراکی داشته، اغلب بر اساس نیاز گوینده بر زبان می‌آید. هدف از آن، خلق فضایی خاص در ذهن شنونده است؛ فضایی که بتواند بین گوینده و خواننده ارتباطی بر مبنای اشتراک یا اشتراکاتی ایجاد کند. در واقع استعاره، تجلّی تخیّل و تحقّق تداعی افکار در شکل زبان ...  بیشتر

جایگاه لفظ و معنی در غزلیات بیدل با رویکرد بلاغی

نعیمه طلوعی اشلقی؛ رضا فهیمی؛ منیژه فلاحی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 122-113

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46373.1573

چکیده
  میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی یکی از بزرگترین شاعران سبک هندی است که با بهره گیری از استعاره و ترکیب های بدیع و شگفت، توانسته است به جایگاه رفیعی در شعر و غزل دست یابد. این شاعر بزرگ با بهره گیری از مفاهیم عرفانی و به مدد دانش ادبی و جوهر ذاتی شاعری، آثار فراوانی از خویش به جا گذاشته است. دشواری طرز بیان، پیچیدگی معنی، دشوار فهمی مضمون وکلآ ...  بیشتر

عوامل انسجام واژگانی در شعر نو

ناهید طهرانی ثابت

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 135-123

https://doi.org/10.30473/prl.2021.38556.1383

چکیده
  در زبان‌شناسی ساختگرا تنها جمله و روابط بین اجزای آن بررسی می‌شود. در این رویکرد زبان پدیده‌ای ذهنی و درون‌فردی است. در مقابل، گروهی دیگر زبان را پدیده‌ای اجتماعی و ابزاری جهت ایجاد ارتباط می‌دانند که بر اساس آن ضرورت بررسی متن و رابطه‌ی زبان با موقعیت اجتماعی مطرح می‌شود که خود زمینه‌‌ساز پیدایش رویکرد «‌زبان‌شناسی متن» ...  بیشتر

کارکرد استعاره در شعر خاقانی بر اساس نظریه زبان شناسی شناختی (لیکاف و جانسون)

وحید علی بیگی؛ محمدامیر عبیدی نیا؛ علیرضا مظفری

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 148-137

https://doi.org/10.30473/prl.2021.50437.1690

چکیده
  بـرخلاف نظریة کلاسیک که استعاره را موضوعی صرفاً ادبی و زبانی می‌داند، نظریـة معاصـر ادعـا می‌کند نظام ادراکـی انـسان، اساسـاً سرشـتی اسـتعاری دارد و اسـتعاره بـه شـکل ناخودآگـاه و غیراختیاری، در زندگی روزمرة انسان به طور گسترده به کار می‌رود. با طرح این نظریه از سوی لیکاف و جانسون ، استعاره مفهوم کلاسیک خود را از دست داد و وارد ...  بیشتر

بررسی مایگان و شگردهای زبانی و بلاغی "حرف اضافه" رضا رفیع

بتول مهدوی؛ مهشید روحی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 215-196

https://doi.org/10.30473/prl.2021.51226.1703

چکیده
  طنز یکی از ژانرهای ادبی مهم محسوب می شود،که در طول تاریخ ادبیات این سرزمین،بویژه پس از نهضت مشروطه وظیفه انتقاد از مسائل اجتماعی را بر عهده داشته است.در بررسی آثار طنز آمیز علاوه بر تحلیل درون مایه ها و آماج طنز می توان به بررسی تکنیک های طنز پردازی نیز پرداخت،که شناخت این شگرد ها در فهم و درک مخاطب و نیز التذاذ بیشتر آنها در مطالعه ...  بیشتر