سبک‌شناسی اشعار بیدل دهلوی با تکیه بر نظریۀ زبان‌شناسی قطب‌های استعاری و مجازی یاکوبسن

سمیه آقابابایی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 31-11

https://doi.org/10.30473/prl.2019.41127.1453

چکیده
  شکل‌گرایان با تأکید بر نقش ادبیِ زبان و برجسته‌سازی نشانه‌ها، میان دو فرایند زبانی «خودکاری» و «برجسته‌سازی» تمایز قائل شده‌اند. شیوه‌های به کار رفته در روند تبدیل زبان خودکار به زبان ادب از دیرباز مورد توجه بوده است، که در ادبیات فارسی در پی بررسی این روند، در تحلیل زیبایی‌شناسی متون ادبی، به ویژگی‌های سبکی متون ...  بیشتر

بازشناخت تطبیقی طبقه‌بندی «علم معانی» در زبان‌های فارسی و انگلیسی

میثم ابراهیمی؛ مهیار علوی مقدم؛ محمد داودی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 50-33

https://doi.org/10.30473/prl.2021.44324.1517

چکیده
  بلاغت تطبیقی،از ضرورت‌های پژوهشی در مطالعات تطبیقی است که در مباحث تطبیقی زیباشناختی دریچه‌های جدیدی می‌گشاید و به بلاغت پژوهان معاصر درتحلیل وبررسی میراث بلاغت فارسی و زبان‌های اروپایی، به‌ویژه بلاغت انگلیسی، یاری می‌رساند.این بررسی تطبیقی در سه حوزه‌ی معانی، بیان و بدیع، بی‌گمان در طبقه‌بندی بلاغی این شگردهای هنری و تحلیل ...  بیشتر

نظریه «زیبایی‌شناسی دریافت» و نقد و بلاغت اسلامی

زینب اکبری؛ داوود اسپرهم

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 70-51

https://doi.org/10.30473/prl.2019.5775

چکیده
  برخلاف رویکردهای گذشته به متون که غالباً یا ناظر به «متن» و یا «مؤلف متن» بودند، از رویکردهای امروزین نقد ادبی، پرداختن به «خوانندۀ متن» و بحث از نقشِ خواننده در معنی‌گذاریِ متن است. این دسته از نظریه‌ها برآنند که متن معنی یـا معـانی ثابـتی نـدارد بلکـه معـانی محصول خلاقیت خواننده‌اند. از مهم‌ترین مکاتب نظری امروز ...  بیشتر

تحلیل تطبیقی داستان‌های کوتاه جمالزاده و اندرسن با رویکرد نشانه‌معناشناسی؛ مطالعۀ موردی: کباب غاز و مرگ در جنگل

فاطمه جمشیدی؛ علی کریمی فیروزجایی؛ حمیدرضا شعیری؛ شهره چاوشیان

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 94-71

https://doi.org/10.30473/prl.2021.49090.1648

چکیده
  داستان‌ها بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه را نشان می‌دهند و بنابراین کشف عناصر زیربنایی و لایه‌های زیرین داستان‌ها، نمایان‌گر ویژگی‌های اجتماعی هر ملت است. نشانه‌معنا‌شناسی ظرفیت‌هایی را برای تحلیل و کشف لایه‌های زیرین روایت‌ فراهم می‌آورد و این توانایی را دارد تا امکانات علمی دقیقی، در اختیار تحلیلگران و منتقدان قرار دهد. ...  بیشتر

بینامتنیت دینی در علم بدیع فارسی

حسین حدیدی؛ مصطفی جوانرودی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 105-95

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46480.1577

چکیده
  روابط متقابل تاریخی، سیاسی و ادبی اعراب و ایرانیان، بسیار کهن و ریشه‌دار است. این روابط فراتر از دوران فتح اسلامی ایران است، زمانی که تمدن پارسی نفوذ سیاسی برجسته ای بر قبایل عرب در جزیرة العرب و به‌ویژه شهر "حیره" و تأثیر ادبی بر شاعرانی همچون "الأعشی" و "عدی بن زید العبادی" و دیگران داشت.پس از ظهور اسلام، ارتباط ایرانیان و عرب‌ها بیش ...  بیشتر

بررسی استعارۀ مفهومی «بذر» در مرصادالعباد نجم‌الدین رازی

زهرا دهقان دهنوی؛ مهدی ملک ثابت

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 107-120

https://doi.org/10.30473/prl.2021.34734.1291

چکیده
  استعارۀ مفهومی موضوعی در زبانشناسیِ شناختی است که موضوع آن بررسی استعاره‌هایی است که در ذهن نویسنده یا گوینده به عنوان بخشی از نظام تفکری او وجود دارند؛ بررسی این موضوع می‌تواند به شناخت زیربنای فکری نویسنده و ابعاد گوناگون آن کمک کند. مرصادالعباد از متون مهم عرفانی زبان فارسی و تألیف نجم‌الدین رازی(573-654 ه.ق.) است که با استفاده از ...  بیشتر

کارکردهای بلاغی وزن شعر (از هیپنوتیزم تا سماع)

عزت الله سپه وند

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 134-121

https://doi.org/10.30473/prl.2021.47120.1601

چکیده
  بلاغت را رسایی وگیرایی کلام برای تأثیر بر مخاطب و اقناع وی دانسته اند. تشریح چگونگی این تأثیر و تعیین میزان نقش هر یک از عناصر شعر، در اثنای این فرایند می‌تواند بخشهایی از لایه های علم بلاغت کهن و علوم بلاغی جدید را فعال تر کند.مسألة تناسب وزن با موضوع و محتوای اثر ادبی و نقش آن در میزان تأثیر بر مخاطب از دغدغه‌های برخی بلاغیون قدیم ...  بیشتر

دامنه و کارکرد بلاغت در سبک‌‌ِ فردی مهدی اخوان ثالث

یوسف عالی عباس آباد؛ صدیقه سلیمانی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 148-135

https://doi.org/10.30473/prl.2021.35001.1298

چکیده
  سبک‌شناسی، از علوم نسبتاً جدیدی است که در آن، چهارچوب اثر ادبی بررسی می‌شود. مباحث «درون‌متنی» (مانند تصویرهای خاصی که اثر ادبی دارد؛ نگاه ویژه به مسایل روز؛ زبان خاص؛ دستور زبان خاص و ...) و برون‌متنی (مانند زندگی و سرنوشت پدیدآورندة اثر، زمان و مقطع خاصی که اثر پدید آمده و همان‌مقطع، سایه‌ای بر سرتاسر اثر گسترده است و ...) در ...  بیشتر

بررسی مقولة ابهام در غزلیات سعدی با تکیه بر نظریة امپسون

احمد سنچولی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 163-149

https://doi.org/10.30473/prl.2021.38467.1372

چکیده
  ویلیام امپسون (1984-1906م) ابهام را جزو عوامل ذاتی شعر و زمینه‌ساز واکنش خواننده می‌داند. از نظر او هر نوع تمایز جزیی زبانی ولو ناچیز که زمینه‌ساز واکنش خواننده شود، از مصادیق ابهام به حساب می‌آید. بنابراین علاوه بر پیچش‌های زبانی، برخی از شگردهای بلاغی نیز که ذهن مخاطب را با خود درگیر کرده و موجب واکنش او می‌گردد، از عوامل ابهام-آفرین ...  بیشتر

بررسی و مقایسة سطح ادبی -بلاغی تاریخ گردیزی و تاریخ سیستان

علی حسن سهراب نژاد؛ ثریا بهارزاده

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 178-165

https://doi.org/10.30473/prl.2021.47061.1599

چکیده
  بررسی کتب منثور تاریخی قرون اولیة پیدایش زبان فارسی علاوه بر محتوای تاریخی آن‌ها، از نظر مطالعات سبک‌شناختی و به‌ویژه مختصات ادبی و بلاغی نثر آن‌ها در خور توجه‌ است. حال آن‌که در مطالعات سبک‌شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بررسی سبک‌شناختی این نوع از آثار منثور و تطبیق آن‌ها که می‌تواند نشانگر نثر غیرادبی معمول و یا حتی ...  بیشتر

کنایۀ‌ کلاه در شاهنامه با تأکید بر زمینه های فرهنگی و اجتماعی

یوسف محمدنژاد عالی زمینی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 190-179

https://doi.org/10.30473/prl.2019.46146.1565

چکیده
  تصویرهای شعری، حاصل ذوق و قریحۀ شاعرانه، آگاهی ها و خلاّقیت های فردی است که هم ریشه در تأملات شاعر در آثار ادبی پیشینیان و تجربه های شعری آنان دارد و هم نتیجۀ تجربه های زیستۀ شاعر و ژرف اندیشی اش در محیط است که توأمان شرایط اقلیمی و اوضاع سیاسی- اجتماعی را دربرمی گیرد. شاید بتوان گفت از میان انواع تصاویر شعری، کنایه بیش از دیگر تصویرها ...  بیشتر

بررسی ارتباط عناصر تصویری (تشبیه و استعاره) با درونمایه رمان سووشون

محمود مهرآوران

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 208-191

https://doi.org/10.30473/prl.2021.44733.1530

چکیده
  سیمین دانشور، از موفق‌ترین نویسندگان زن در ادبیات معاصر ماست که با داشتن سبک شخصی توانست آثار زیبایی را خلق و به ادبیات کشورمان ارائه کند. سووشون مهمترین و کامیاب‌ترین اثر وی مخاطبان زیادی را از همان آغاز تا به امروز به خود جلب کرده است. آثار دانشور، بخصوص سووشون از جنبه‌های مختلف تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است.‌ این مقاله ...  بیشتر