بررسی تطبیقی استعاره شناختی عشق در مثنوی های عطار و مثنوی مولانا

سمیه تصدیقی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 34-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53438.1751

چکیده
  نظریه استعاره‌های شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون مطرح شد. طبق نظر ایشان، ‏استعاره‌ دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نیست، بلکه اساس تفکر انسان، استعاری است. ‏ابتدا استعاره‌های شناختی ابتدا در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن آثار هنری، ادبی ‏و عرفانی، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی ...  بیشتر

تحلیل فرایند تولید معنا در "بلندی های بادگیر": رویکرد نشانه-معناشناختی گفتمانی

مرضیه بهادیوند چگینی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 48-35

https://doi.org/10.30473/prl.2021.58196.1833

چکیده
  هدف رویکرد نشانه - معناشناختی گفتمانی، دست‌یابی به معنا از طریق برقراری ارتباط بین واحد‌های معنایی و تمایز‌دهنده در سطح کلان است. این پژوهش، چگونگی تولید و دریافت معنا در رمان «بلندی‌های بادگیر» را واکاوی می‌کند. نظام‌های گفتمانی یا مبتنی بر کنش یا مبتنی بر شوش می‌باشند که به ترتیب به وجود آورندۀ نظام-های گفتمانی شناختی ...  بیشتر

مفاهیم گوناگون بلاغت و رویکردهای بلاغی معاصر

زینب اکبری؛ یحیی طالبیان

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 64-49

https://doi.org/10.30473/prl.2021.47148.1608

چکیده
  اصطلاح «رتوریک (Rhetoric) » که در سنت اسلامی اصطلاح «بلاغت» را معادل با آن قرار داده‌اند، در تاریخ بلاغت قدیم دو مفهوم اصلی داشته است: نخستین مفهوم، دریافت ارسطویی از بلاغت است که بیشتر آن را با خطابه و فنون و ابزار اقناع مخاطب مرتبط می‌سازد؛ دیگر، مفهوم زیبایی‌شناختی یا ادبی است که بلاغت را با شعر و فنون و ابزار تخییل پیوند ...  بیشتر

بررسی و تحلیل استعاره‌های مفهومی در پیکره متنی دانش‌آموزان پیش‏دانشگاهی در رشته‏های مختلف تحصیلی

زهرا عباسی؛ مریم دانشگر؛ امیر چراغیان

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 86-65

https://doi.org/10.30473/prl.2021.59656.1861

چکیده
  این پژوهش با هدف تحلیل استعاره‌های مفهومی تولید شده در نوشتار دانش‏آموزان دوره پیش‏دانشگاهی، پیکره‌ زبانی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را بررسی کرده که این پیکره در طی آزمون پیشرفت تحصیلی کشوری با نام آزمون «امزا» گردآوری شده است. استعاره‏های مفهومی در 272 متن از دانش‌آموزان سه رشته علوم تجربی، انسانی و ریاضی براساس ...  بیشتر

نقش همگونی واژگانی در موسیقی شعر حزین لاهیجی

نرگس مرادگنجه؛ بیژن ظهیری؛ شکراله پورالخاص

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 104-87

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53743.1757

چکیده
  Music is one of the inextricable feartures of poetry which is produced by the agreement and harmony of word,symmetry and repetition in the form of traditional meter,rhyme and rhythm,refrain and use of thetorical devices.The poet by adding such devices to everyday normal language presents a kind of musical and impressive language and thus attracts the attention of the reader to his feeling and poetic imagination,augments the transference of his experiences to the addressee and double the effect of inducing his attitude. In this article the researcher shows how Hazin-e Lahiji employs Literary devices,harmony ...  بیشتر

اضمار قبل ازذکرمرجع در شعر فارسی

خدیجه داوری؛ مهرداد چترایی؛ مهدی نوریان

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 120-105

https://doi.org/10.30473/prl.2021.57889.1845

چکیده
  از اواخر قرن دوّم هجری تا قرن پنجم اصطلاحات بلاغی ظهور کردند. این اصطلاحات از تحقیق در قرآن و متون عربی بدست آمد. در ابتدا اصطلاحاتِ شایع در بین بلاغیون منحصر به زیبایی‌های کلام مانند استعاره، تشبیه، ایجاز، تکرار، سجع و تجنیس بود. به مرور زمان سایر اصطلاحات بلاغی به وجود آمد. برای نخستین بار، اِبن مُعْتَزّ در سال296 ق از عیوب فنون بلاغی ...  بیشتر

سبک‌شناسی لایه‌ای نوحه‌های ملا حسین مسیحا

سهراب سعیدی؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی؛ زیبا قلاوندی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 138-121

https://doi.org/10.30473/prl.2021.60447.1883

چکیده
  سبک‌شناسی لایه‌ای روشی منظم برای بررسی خصوصیّات ادبی و ایدئولوژیک هر اثر ادبی است. در این مقاله تلاش شده است بر اساس این روش و دانش ادبی، اشعار ملاحسین مسیحا (-از شاعران قرن 13 میناب-) که در زمینۀ شعر آیینی اشعار بجا مانده ای دارد و در کتاب رخش بی سوارجمع آوری و تصحیح شده، بررسی شود. روش مورد استفاده در این پژوهش روش تحلیلی توصیفی است ...  بیشتر

بررسی و تحلیل شیوه‌های هنری بیان حُسن طلب در شعر فارسی (از آغاز تا قرن هشتم)

منوچهر تشکری؛ کاظم جعفری نیک

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 164-139

https://doi.org/10.30473/prl.2021.56417.1809

چکیده
  حُسن‌ طلب از آرایه‌های ادبی است که نیاز و خواسته‌ای را با شیوه‌ی نیکو و اثرگذار بر پایه‌ی مقتتضای حال برای مخاطب خویش، بیان می-کند. این آرایه‌ی ادبی به ‌‌عنوان یک‌ متغیّر در بدیع معنوی، بر اساس ویژگی‌های خاصی چون نیاز، نوع تقاضا و مخاطب، به ‌ گونه‌های متفاوتی در قالب‌های شعری پدیدار می‌گردد. در مرکز این ‌آرایه‌‌ی ادبی به ‌عنوان ...  بیشتر

ساختار طنز در شعر احمد شاملو

فاطمه تسلیم جهرمی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 183-165

https://doi.org/10.30473/prl.2022.52180.1725

چکیده
  شاملو از فنون مختلف زبانی و تمهیدات هنری برای تأثیر بر مخاطبان بهره برده و طنز نیز یکی از این ابعاد اشعار وی است. ارزش ادبی طنز، زادۀ عناصر بلاغی خاص و کاربرد آن‌ها با شگردهای ویژه است. طنز را به شیوه‌های گوناگون طبقه‌بندی کرده‌اند و از نظر ساختمان، طنز به دو دستۀ طنزهای موقعیتی و طنزهای عبارتی تقسیم می‌شود. خاستگاه ‌این طنز، زندگی ...  بیشتر

باز تحلیل واکاوانة شگرد ادبی التفات در بلاغت فارسی

بتول واعظ؛ محمدرضا حاجی آقا بابایی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 195-184

https://doi.org/10.30473/prl.2021.45263.1546

چکیده
  یکی از شگردهای ادبی که در تعریف، نامگذاری، بیان انواع و کارکردهای آن اختلاف‌نظر زیادی وجود داشته و دارد شگرد ادبی التفات است که با توجه به شعر و ادب فارسی و التفات خاص به متن، نیازمند بازنگری، بازتعریف و تبیین وجوه بلاغی بیشتری است. با بررسی و مطالعه‌ی بسیاری از متون شعر فارسی به این نتیجه رسیدیم که التفات محدود به یک صنعت بدیعی نیست، ...  بیشتر

معرفی شاعردوره بازگشت ادبی «مذنب بدایونی» و بررسی عناصر بلاغی در دیوان غزلیاتش» (بر اساس4 نسخه خطی)

احمد خاتمی؛ نادره شاه آبادی؛ علیرضا صالحی؛ ابوالفضل مرادی رستا

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.63496.1959

چکیده
  این پژوهش تلاش می‌کند به معرفی یک شاعر دوره بازگشت ادبی به نام «دیوان مذنب بدایونی» با روش تحلیلی بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که مذنب چگونه توانسته با استفاده از علوم ادبی و کاربرد ماهرانة فنون بلاغی و دقت در انتخاب واج‌ها، واژه‌ها و ترکیبات بدیع، موسیقی دلنشینی ایجاد کند که به اهداف خود؛ یعنی رساندن پیام و ایجاد التذاذ ادبی ...  بیشتر

بررسی سبکی آثار فارسی عین القضات در سه قلمرو فکری، ادبی و زبانی

پروین ربانى؛ محمد راستگو؛ سعید خیرخواه

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.63588.1962

چکیده
  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عین‌القضات فارسی نویسی اوست آن هم با زبانی بسیار استوار و استادانه. و از همین روی بررسی آثار او از نگاه نثر فارسی، تاریخ زبان، سبک شناسی و ... اهمیت ویژه دارد. به ویژه که از نظر زمانی نیز مربوط به قبل از مغول است و آثار قبل از مغول اهمیت بیشتری دارند.این مقاله بر مبنای مطالعه‌ی درون متنی، سبک شناسانه و نظری ...  بیشتر