نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
2 گروه ادبیات فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی
3 گروه ادبیات فارسی تربیت مدرس
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل استعارههای مفهومی تولید شده در نوشتار دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی، پیکره زبانی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را بررسی کرده که این پیکره در طی آزمون پیشرفت تحصیلی کشوری با نام آزمون «امزا» گردآوری شده است. استعارههای مفهومی در 272 متن از دانشآموزان سه رشته علوم تجربی، انسانی و ریاضی براساس طبقهبندی پیشنهادی افراشی و حسامی (1392) استخراج و تحلیل شد. نتایج تحلیل آماری نشان میدهد استفاده از استعارههای مفهومی در دختران بیشتر از پسران بوده و این اختلاف از لحاظ آماری معنیدار است. بین فراوانی استفاده از کل استعارههای مفهومی دانشآموزان رشتههای مختلف تحصیلی، در سطح خطای 5 درصد تفاوت آماری یافت نشد و دانشآموزان رشتههای مختلف به یک میزان از استعارههای مفهومی در نوشتار خود استفاده کردهاند. در بین انواع استعاره، بسامد کاربرد استعاره عینی به ذهنی، عینی به عینی و جهتی به ترتیب بیشتر از سایر انواع استعارهها بوده و در بین انواع استعارههای عینی به ذهنی نیز، بسامد کاربرد استعاره ظرفبنیاد و ساختار بنیاد بیشتر از سایر انواع بوده و اختلاف آن با سایر انواع از لحاظ آماری معنیدار است. بررسی حوزههای مبدأ و مقصد در استعارههای مفهومی نشان میدهد مفاهیم «انسان، مکان، ظرف، جسم و شیء و بالا» به ترتیب پربسامدترین حوزههای مفهومی مبدأ و «آسمان، زندگی، زمان، آینده و خدا» پربسامدترین حوزههای مفهومی مقصد در دادههای پژوهش هستند و این حوزههای مبدأ و مقصد در نوشتار دانشآموزان منطبق با دستهبندی کووچش (2010) و البته متنوعتر از آن است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Conceptual Metaphors in Senior Students' Text Corpus with Different Majors
نویسندگان [English]
- Zahra Abbasi 1
- Maryam Daneshgar 2
- Amir Cheraqian 3
1 Department of Persian Literature, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
2 Department of Literature, Academy of Persian Language and Literature
3 Graduated . Persian literature, Tarbiat Modares University
چکیده [English]
In order to analyze conceptual metaphors in senior students texts, the research examined Academy of Persian Language and Literature corpus which was collected during taking a national achievement test called "AMZA". Conceptual metaphors were analyzed in 272 texts from three different majors- science, humanities, and mathematics- based on Afrashi and Hesami's (1392) proposed classification. Findings show that conceptual metaphors are used by girls more than boys and the difference is statistically meaningful. There wasn’t any statistical difference among students' conceptual metaphor usage in error level of five percent and students of different majors used conceptual metaphors equally. Among different types of metaphors, objective- to- subjective, objective-to- objective, and orientational metaphors have the most frequency in use. Structure-based and container-based metaphors have the most frequency of use among different types of objective- to- objective metaphors and its difference with other types is statistically significant. Examining origin and purpose fields in conceptual metaphors shows that concepts "human, place, container, object, and up" have the most frequency respectively in origin fields and "sky, life, time, future, and God" have the most frequency in purpose fields. These fields in students' writings are based on Kovecses's classification (2010) and indeed more various.
کلیدواژهها [English]
- “conceptual metaphors”
- “text corpus”
- “objective-to-objective metaphors”
- “animate-based metaphor”
- “objective-to-subjective metaphor”