نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشکاه علامه طباطبائی-

2 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

استعاره‌ ی مفهومی و تصویرسازی در شعر غادة السمان بر اساس نظریه لیکاف و جانسون

چکیده:
زبان‌شناسان شناختی برداشت تازه‌ای از استعاره را ارائه کرده‌اند که با مفهوم سنتی آن متفاوت است. این برداشت از استعاره را نخستین بار، لیکاف و جانسون معرفی کردند. در این برداشت تازه، استعاره دیگر واحدی برحسب مشابهت با واحدی دیگر جایگزین نمی‏شود بلکه، نوعی ساخت اسنادی است و قبلا بر اساس تجربه حسی در ذهن ثبت شده است. برای مثال، استعاره زبانی «عاشق، کوله‌باری از رنج بر دوش دارد» بازنمود یک استعاره مفهومی ثبت شده در ذهن مان است که: «عشق، سفر است». استعاره‌های مفهومی به سه دسته: جهتی، هستی شناختی، ساختاری تقسیم می‌شوند. این مقاله بر آن است تا استعاره مفهومی را تشریح کرده و چگونگی ورود آن به زبان شعر نو را بر اساس نمونه‌های متعددی تحلیل کند و آنگاه به تحلیل و تطبیق استعاره‌های مفهومی در نمونه‌هایی از اشعار خانم غادة السمّان شاعر پرآوازه سوری ‌بپردازد. در این میان، ارزش تصویری اشعار غادة السمان و هنجارگریزی در شعر وی نیز به روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی می‌شود. مهم‌ترین دستاورد این مقاله را می‌توان اثبات حضور پررنگ استعاره‌‌های مفهومی در شعر غادة السمان و تحلیل تصویرشناسانه این اشعار و تاثیر محیط زیست عربی شاعر، بر شعر وی دانست و این که صحرا به عنوان تصویر مرکزی و محوری شعر وی محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Conceptual metaphor and illustration in the poem of Ghaeda Al-Samsan based on the theory of Lakoff and Johnson

نویسندگان [English]

  • Robabe Ramezani 1
  • Reza Nazemian 2

1 Academic member of Allameh Tabataba'i University

2 Academic member of Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

Cognitive linguists have introduced a new conception of metaphor, which is different from the traditional notion of it. This metaphor was first introduced by Lakoff and Johnson. In this new conception, the other metaphor of one unit is not replaced in the same way as another, but rather a documentary formulation, and has already been documented based on the sensory experience. For example, the linguistic metaphor "loves a lot of suffering" is the representation of a conceptual metaphor recorded in our minds: "Love is a journey." Conceptual metaphors are divided into three categories: directional, ontological, structural. This article is intended to explain the conceptual metaphor and analyze how it enters into the language of new poetry based on numerous examples, and then analyzes and adapts conceptual metaphors in samples of the poems of Mrs. Ghadat al-Samman, the great Syrian poet It deals. In the meanwhile, the visual value of the poems of al-Sammān and Normality in his poetry is also examined by descriptive-analytic method. The most important achievement of this article is to prove the presence of the meaningful metaphors in Ghadat al-Samman's poetry and the illustrative analysis of these poems and the influence of the poet's Arabic environment on his poetry and that the desert is considered as the central image of his poetry It will be

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Conceptual metaphor"
  • "Illustration"
  • "Norm of escape"
  • "Ghadat al-Samsan"
  • "Lakaf Johnson"