نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
3 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای بهکار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دستیابی به هدف تحقیق، پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، سندکاوی و فیشبرداری شده و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنریترین صور خیال است که تصاویر ذهنی را بازتاب میدهد و به لایهای فراتر از معنای ظاهری کلمه یا عبارت اشاره میکند. این شگرد ادبی، به دلیل همراهی با تداعیهای ذهنی و تصاویر دیریاب، در شعر کودک کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، اشعار ابراهیمی، سرشار از نمادهایی است که نهتنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمیکند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودک جواب میدهد و تضادهای درونی او را به وحدت میرساند. نماد در شعر ابراهیمی دو نوع است: نماد ادبی و نماد روانشناختی. نماد روانشناختی، حاصل انعکاس رفتار عاطفی کودک در شعر است و نقش فیزیولوژیکی در کودک دارد؛ این نوع نماد، اغلب به صورت ناخودآگاه بر کودک تأثیر میگذارد. نمادهای ادبی، نمادهایی هستند که شاعر به جهت پویایی و تأویلپذیری شعر به کار میبرد تا قدرت تداعی ذهن کودک را بیازماید و ذهن کودک را به جستوجو و کنجکاوی وادارد.
عنوان مقاله [English]
Study of symbol diversity in child’s poetry of Jafar Ebrahimi
نویسندگان [English]
- Ramin Moharami 1
- Khodabakhsh Asadolahi 2
- Shokrollah PurAlkhas 2
- Payam Foroughi Rad 3
1 M. Ardebili
2 Assistante Professor of Persian Language and Literature at Mohaqeq Ardebili University
3 PHD Student of Persian Language and Literature at Mohaqeq Ardebili University
چکیده [English]
The aim of this study is decoding the symbols used in the childish poems of Jafar Ebrahimi; to achieve the goal of research, the required information has studied after visiting the sources of information related to the subject, exploring different documents and taking notes by using descriptive-analytical method. The symbol is one of the artistic imagery that reflects the mental images and mentions layers beyond the literal meaning of the word or phrase. The literary technique used in poetry for children less because of companion with the mental association and images that are hard to understand; however, Ebrahimi’s poems are full of symbols that not only make no problem to understand meaning, also answer the child's emotional needs and lead inner conflicts to unity. There are two kinds of symbols in Ebrahimi’s poetry: literary symbol and psychological symbol. Psychological symbol is a reflection of the child's emotional behavior in the poem and it has physiological role in children; this kind of symbol often influences on children unconsciously. literary symbol are the symbols that poet uses them due to the dynamics and interpretable of poetry till examine power of evokes the child's mind and cause to search his mind.