نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات دری، دنشکدۀ تعلیم و تربیه، دانشگاه جوزجان
2 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
3 استاد یار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی
چکیده
اسطوره توصیفِ شاعرانۀ مناظر معظم طبیعت و گردانندگان مرموز پدیدههای طبیعی و فراطبیعی است که خاستگاه عواطف آدمی را با بینش شاعرانه توجیه میکند و با کنش خیالانگیزی، ارزش بلاغی دارد. به همین دلیل، اسطوره با ماهیت بینامتنی، همواره در آثار ادبی بازتولید شده و در توسعۀ معنایی، بلاغی و زیباشناختی آثار ادبی نقش برجسته دارد. شاعران فارسی زبان از گذشتههای دور تا کنون، به اساطیر یونانی- رومی توجه کرده و از کارکردهای متنوع آنها در کاربست مفاهیم مختلف سود بردهاند. شاعران معاصر افغانستان، با توجه بازتولید اساطیر یونانی- رومی، مفاهیم مختلف را بازتاب داده و از ظرفیتِ این گونههای اساطیری بهره بردهاند. بنابراین، پژوهش حاضر تأثیر بلاغی بازتاب اساطیر یونانی- رومی را در شعر فارسی معاصر افغانستان به روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر نقد اسطورهای و براساس آرای بینامتنیت «ژرار ژنت» بررسی و تحلیل میکند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که شاعران معاصر افغانستان اساطیر یونانی- رومی را غالباً به صورتهای تلمیحی و اشاری بینامتنیت ضمنی به مناسبت بازتاب مفاهیم اجتماعی، رمانتیک، عرفانی، تربیتی، پایداری و ایدئولوژیک، به عنوان شخصیتهای الگو، آرمانی و کاریزماتیک، در جملات خبری و امری با غرضهای ثانوی هشدار، تحذیر، تأسف، توبیخ، ستایش، توصیف، فضاسازی، بیان عظمت، ترحم و دلسوزی، اغراق، تعظیم و قباحتزدایی به واسطۀ آریه اغراق تلمیح، اسلوب معادله، تشبیه و استعاره بازآفرینی کردهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Study of the rhetorical effect; reflecting the Greek-Roman mythological characters in the contemporary Persian poetry of Afghanistan
نویسندگان [English]
- Mohammad Daneshgar 1
- seyed ali ghasemzadeh 2
- Reza Chehreghani 3
1 Assistant Professor, Department of Dari Language and Literature, Faculty of Education, Jawzjan University
2 Dr. Seyyed Ali Ghasemzadeh: Associate Professor of Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature & Humanities, Imam Khomeini International University
چکیده [English]
The myth is a poetic description of landscapes with the greatness of nature and the mysterious drivers of natural and supernatural phenomena, which justifies the origin of human emotions with poetic insight and has rhetorical value with imaginative action. For this reason, myth, with its intertextual nature, has always been reproduced in literary works and has a prominent role in the semantic, rhetorical, and aesthetic development of literary works. Persian language poets have paid attention to Greco-Roman mythology since the distant past and have benefited from their diverse functions in the application of different concepts. Contemporary poets of Afghanistan have reflected different concepts and benefited from the capacity of these types of mythology, considering the reproduction of Greco-Roman mythology. Therefore, the current research investigates and analyzes the rhetorical effect of the reflection of Greco-Roman mythology in the contemporary Persian poetry of Afghanistan in a descriptive-analytical way and based on the intertextual opinions of "Gerard Genet". The results of this research show that the contemporary poets of Afghanistan often use Greco-Roman mythology in allusive and allusive types of implied intertextuality on the occasion of reflecting social, romantic, mystical, educational, sustainable, and ideological concepts, as exemplary, idealistic, and charismatic characters, in news sentences. And they recreated something with the secondary purposes of warning, warning, regret, rebuke, praise, description, atmosphere, expression of greatness, pity, and compassion, exaggeration, bowing, and de-ugliness through the aria exaggeration of hint, equation style, simile, and metaphor.
کلیدواژهها [English]
- Contemporary Afghan poetry
- myth
- mythic criticism
- intertextuality
- Gerard Genet