نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه ازاد واحد اراک
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد. واحد اراک
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد. واحد اراک
چکیده
تحلیلهای مختلفی که در دهههای گذشته برای واکاوی استعاره از سوی زبانشناسان صورت گرفت، مفهوم تازهای از آن را با عنوان استعارۀ مفهومی مطرح نمود تا تمایز آشکار آن با تعاریف سنتی نشان داده شود. استعارههای سنتی بیشتر بر فرم و ظاهر تأکید دارند اما استعارههای مفهومی بر مفاهیم پنهان و تصویرسازیها در چارچوب معناشناسی شناختی شکل می-گیرندکه براساس آن احساسات بشری بـه مثابـة امور مختلف عینی و به تصویر کشیده میشوند. از جمله این احساسات، مفهوم انتزاعی «غم» است که در اندیشۀ شعرا به اشکال گوناگونی نمود مییابد. سهراب سپهری و فدریکوگارسیا لورکا از جمله شاعرانی هستند که مفهوم انتزاعی «غم» را با طرحوارههای مختلف تصویرسازی نمودهاند. آنان مفهوم ذهنی غم را بیشتر به صورت استعارههای ساختاری و با طرحوارههای جهتی و عامل عینیسازی نمودهاند، همچنین کمترین کاربرد آنها در بخش استعارههای مکانمند مشهود است، کاربست استعارۀ مفهومی «غم» در اشعار سپهری و لورکا در بخش استعارههای هستیشناختی به صورت انسان و طبیعت از نمود بارزتری برخودار بود که این امر نشان دهندۀ نزدیکی دیدگاه آنان دربارۀ مفهوم ذهنی مذکور است. این پژوهش با روش تحلیل و توصیف شواهد مثال از دیوان شاعران مورد مطالعه صورت گرفته که در آن ابتدا به استخراج مفهوم ذهنی «غم» بر مبنای نظریهشناسان زبانشناسی شناختی اقدام نموده، سپس با کمک نظریات مختلفی که از سوی زبانشناسان شناختی مخصوصاً لیکاف و جانسون مطرح شده، به شرح و تفسیر آنها پرداختهایم تا تصاویر ذهنی آن را برای برای مخاطبان، اثبات نماییم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Systematization of the metaphoric concept of "sorrow" in the poems of Sohrab Sepehri and Federico Garcia Lorca based on the theory of cognitive linguistics.
نویسندگان [English]
- Akram naiemi 1
- shahrokh hekmat 2
- mohsen izadyar 3
1 arak
2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Azad University. Arak unit
3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Azad University. Arak unit
چکیده [English]
Various analyses conducted by linguists in the past decades to analyze metaphor have proposed a new concept of it called conceptual metaphor to show its clear distinction from traditional definitions. Traditional metaphors emphasize more on form and appearance, but conceptual metaphors are formed on hidden concepts and imagery within the framework of cognitive semantics, based on which human emotions are depicted as various objective things. Among these emotions is the abstract concept of "sadness" which is manifested in various forms in the thought of poets. Sohrab Sepehri and Federico Garcia Lorca are among the poets who have depicted the abstract concept of "sadness" with different schemas. They have objectified the mental concept of grief mostly in the form of structural metaphors and with directional and agent schemas. Their least use is evident in the section of spatial metaphors. The application of the conceptual metaphor of "grief" in the poems of Sepehri and Lorca was more prominent in the section of ontological metaphors in the form of man and nature, which indicates the closeness of their views on the aforementioned mental concept. This research was conducted using the method of analyzing and describing evidence from the poetry of the studied poets, in which we first extracted the mental concept of "grief" based on cognitive linguistic theorists, then with the help of various theories proposed by cognitive linguists, especially Lakoff and Johnson, we explained and interpreted them in order to prove its mental images for the audience
کلیدواژهها [English]
- : conceptual metaphor
- grief
- Sohrab Sepehri
- Federico García Lorca
- cognitive linguistics