نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 گروه زبان و ادبیات کردی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

10.30473/prl.2025.69844.2099

چکیده

نظریه‌ی استعاره‌ی مفهومی رویکردی نوین به مبحث استعاره است که به وسیله‌ی آن شیوه‌های بازنمایی مفاهیم انتزاعی در متون ادبی و زبان خودکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. این پژوهش بر پایه‌ی نظریه‌ی مذکور بنا شده است. روش آن توصیفی-تحلیلی است و سعی دارد شیوه‌های بازنمایی مفاهیم انتزاعی زندگی و مرگ را در اشعار یدالله بهزاد مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که یدالله بهزاد برای عینی‌سازی مفاهیم انتزاعی«مرگ و زندگی»از حوزه‌های مبدا متنوعی استفاده کرده است. انسان‌انگاری، حیوان‌انگاری، شیء‌پنداری، عاملیت و عناصر طبیعی از جمله حوزه‌های مبدا به‌کاررفته در راستای عینی‌سازی مفاهیم«مرگ و زندگی»هستند. در این میان حوزه‌های زندگی نسبت‌به مرگ از فراوانی بیشتری برخوردار است که این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی گرفتارشدن شاعر در دام مسائل و مشکلات زندگی باشد. در پایان باید گفت که یدالله بهزاد با یک نگاه ابزاری«زندگی و مرگ»را برانداز کرده است؛ چراکه هر زمان این دو مقوله در راستای رسیدن به اهداف دلش هستند آن‌ها را دوست می‌دارد و هروقت که در تقابل با آرزوهایش قرار می‌گیرند به نکوهش آن‌ها برمی‌خیزد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A comparative study of conceptual metaphors of life and death in Yadullah Behzad Kermanshahi's sonnets

نویسندگان [English]

  • Hashem Karami 1
  • Nasrin Aliakbari 2
  • Zaniar Naghshbandi 3

1 Department of Persian language and literature, faculty of Language and Literature, university of Kurdistan, sanandaj, Iran

2 Department of Persian language and literature, Faculty of language and literature, University of Kurdistan, sanandaj, Iran.

3 Department of Kurdish language and literature, faculty of Language and Literature, university of Kurdistan, sanandaj, Iran

چکیده [English]

Abstract

The theory of conceptual metaphor is a new approach to the subject of metaphor by which the ways of representing abstract concepts in literary texts and automatic language are investigated. This research is based on the mentioned theory. Its method is descriptive-analytical and it tries to analyze the ways of representing the abstract concepts of life and death in Yadullah Behzad's poems. The findings of the research indicate that Yadullah Behzad has used various sources to objectify the abstract concepts of "Life and Death". Anthropomorphism, animalism, objectification, agency and natural elements are among the fields of origin used in order to objectify the concepts of "death and life". In the meantime, the areas of life are more abundant than death, which can indicate that the poet is trapped in the problems and problems of life. The low frequency of areas of origin of death can also be somewhat controversial because the daily conflicts of life can prevent anyone from paying attention to death. In the end, it should be said that Yadullah Behzad has subverted "Life and Death" with a single instrumental look; Because whenever these two categories are in line with reaching the goals of his heart, he loves them and whenever they are in conflict with his wishes, he condemns them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive linguistics
  • conceptual metaphor
  • abstract concepts
  • life and death
  • Yadullah Behzad Kermanshahi