خوانش فیلمنامه‌های سوررئالیستی تری گیلیام بر اساس رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک پل ریکور

لیلا منتظری؛ نرگس الهی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62974.1945

چکیده
  این پژوهش قصد دارد به بررسی تاثیر نمادها و استعاره‌ها در فیلمنامه‌های سوررئالیستی تری گیلیام با رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک پل ریکور بپردازد. گیلیام بنا به منِ مفسرش این امکان را به کاراکترهایش می‌دهد در دلِ مباحثی چون کهن‌الگوها، روایات، تاریخ، زمان و مکان شناور باشند، تا از جانب گیلیام به‌عنوان پدیده‌ای منحصر به ‌فرد، بازتعریف ...  بیشتر

کارکردهای فراهنری آرایه های ادبی در غزل شعرای افغان با تکیه بر کتاب «درختان تبعیدی»

حمید جعفری قریه علی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62462.1934

چکیده
  ارتباطات فرهنگی، مناسبات اجتماعی و اشتراکات قومی و مذهبی از عوامل عمده نزدیکی کشورهای ایران و افغانستان است. در سال‌های اخیر به دلیل رخ‌دادهای سیاسی و اجتماعی و پیامدهای ناشی از جنگ این ارتباطات پر رنگ‌تر شده است. شعر فارسی افغانستان از نشانه‌های روشن این نوع ارتباطات شمرده می‌شود. شعر مهاجرت افغانستان به یاری عناصر زبانی و شگردهای ...  بیشتر

مدلول های شناور در شعر حافظ (با نگاهی به آراء عبدالقاهر جرجانی)

مریم فیاضی؛ فرهاد طهماسبی؛ بابک فرزانه

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62184.1930

چکیده
  زبان شعر، زبان ارتباط‌ها و دلالت‌های پیدا و پنهان میان لفظ و معناست و ساخت شعری، بستری برای حرکت لفظ به سمت معنا در لایه‌ها و سطوح مختلف است. عبدالقاهر جرجانی به ساختِ شعری، به عنوان مجموعه ای از روابط و نشانه‌های زبانیِ معنادار توجه دارد. آنچه در نظریۀ نظم جرجانی برجسته است، دلالت، تالیف و پیوند کلمات با یکدیگر در ساختی منسجم، برای ...  بیشتر

مغفولات بلاغت در تفسیر روض الجنان و روح الجنان ابوالفتوح رازی

احمد نظری؛ مسعود سپه وندی؛ قاسم صحرائی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62248.1931

چکیده
  دانش بلاغت از بایسته ترین دانش ها در جهت فهم و تفسیر آیات قرآن کریم است که با شناخت آن می توان به اسرار و ظرافت های کلام الهی پی برد. از آنجا که شناخت شیوه های بلاغی قرآن، بویژه برخی از صنایع گمنام و کم کاربرد، تا حدود زیادی پرده از وجوه اعجاز این کتاب آسمانی بر می دارد و معانی نهفته و گنجینه های پنهان آن را برای مخاطبان آشکار می سازد؛ ...  بیشتر

بررسی دیدگاه های زبان شناسانه و نشانه شناسانۀ شمس در مقالات با الهام از آرای زبان شناسی سوسوری

فرزاد بالو؛ محمد طاهری

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.61896.1925

چکیده
  درسگفتارهایی که در مقالات شمس به هیات نوشتار درآمده اند میراث ارزشمند ادبی و عرفانی محسوب می شوند که تاکنون از چشم اندازهای مختلف نقد و نظریه های ادبی، دستاوردهای پژوهشی قابل تاملی را با مخاطبان معاصر خود در میان گذاشته است. ما در این پژوهش ، با رویکردی نو ، در ذیل عناوینی چون : ماهیت نشانه ی زبانی (دال و مدلول) در مقالات شمس ، گفتارهایی ...  بیشتر

رویکردی شناختی به استعاره‌ی زمان در شعر انقلاب اسلامی (با تکیه بر اشعار قیصر امین‌پور و سیّدحسن حسینی)

اکبر شاملو؛ محمود صارمی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.60590.1894

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی شیوه‌های صورت‌بندی مفهوم انتزاعیِ زمان در شعر انقلاب بر اساس «نظریه‌ی استعاره‌ی مفهومی»، و کشف نگرش حاصل از این مقوله‌بندی، نزد شاعران این دوره است. پژوهشگران، ضمن تقسیم‌بندی شعر انقلاب به سه دورة متوالی (از سال 57 تا 84)، به شرح و تحلیل استعاره زمان در شعر قیصر امین‌پور و سیّدحسن حسینی پرداخته و نشان ...  بیشتر

تحلیل استعاره‌های مفهومی جهتی یا فضایی بن‌مایۀ «جنون» در منتخب غزل‌های بیدل دهلوی

محمود فیروزی مقدم؛ مهیار علوی مقدم؛ حمید خصلتی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.60243.1876

چکیده
  در زبان شناسی شناختی،استعاره مفهومی سازوکاری است که بر اساس آن امور انتزاعی و ذهنی بر پایۀ امور عینی تعریف، فهمیده وتوصیف می‌شود. اندیشیدن به شیوۀ استعاری، یعنی تجسم بخشیدن به مفاهیم ذهنی و انتزاعی؛ مفاهیمی مانند مرگ، زندگی، وهم، عشق حیرت، مهربانی، خشم و صداقت اموری انتزاعی هستند که با استفاده از مفاهیمی عینی قابل‌درک و فهم می‌شوند.درشعربیدل ...  بیشتر

موسیقی و پیوند آن با محتوا در قصاید و غزلیّات کمال‌الدّین اسماعیل اصفهانی

زهرا قنبرعلی باغنی؛ وحید مبارک؛ شهین اوجاق علیزاده

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.58071.1830

چکیده
  در شعر پارسی، موسیقی عنصر مکمل معنا، هیجان‌انگیز، تخیّل‌برانگیز و تأثیرگذار بر مخاطب است. عناصر شعر از جمله وزن و آهنگ، قافیه، ردیف، صورخیال و عاطفه، زمانی ارزشمند و موثر هستند که در خدمت محتوا و متن قرار بگیرند و بر خوانندۀ اثر ادبی، تاثیر بگذارند. این جستار توصیفی- تحلیلی- آماری، موسیقی کناری و بیرونی دیوان کمال‌الدّین اسماعیل ...  بیشتر

کارکرد بلاغی ضدخلسه های عروضی ناصرخسرو (نقضی بر نظریة روان‌شناختی هیپنوتیزم وزن ریچاردز)

عزت الله سپه وند

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.55300.1785

چکیده
  بلاغت، رسایی وگیرایی کلام برای تأثیر بر مخاطب و اقناع اوست. سهمی از این رسایی و فرایند تأثیر ذهنی و روانی از آنِ وزن شعر است. چنانکه همواره یکی از دغدغه‌های برخی بلاغیون قدیم و جدید در غرب و ایران توضیح اموری همچون لزوم تناسب اوزان با محتوای آثار ادبی بوده است. برای نخستین بار اما ریچاردز،‌ از منظر روانشناسی، با تمرکز در مسألة فرایند ...  بیشتر

بررسی و تحلیل تقابل‌ها از منظر علم معانی نحو در دو منظومه خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

فاطمه اسفندیاری مهنی؛ محمدرضا نجاریان؛ محمد خدادادی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.54005.1765

چکیده
  تقابل‌های دوگانه یکی از مباحث مورد توجه ساختارگرایان است. آن‌ها بنیاد هستی و شناخت آن را درک همین تقابل‌ها می‌دانند. اغلب آثار هنری بر مبنای تقابل شکل گرفته است؛ بد در برابر خوب، آسمان در برابر زمین، جوانی در برابر پیری، وجود در برابر عدم و... این دو قطب هرگز به گونه‌ای مستقل وجود نداشته‌اند و استوار بر تضاد دو قطب است. تقابل‌های ...  بیشتر

مواضعِ رتوریکی در تاریخ‌نگاریِ عصرِ صفوی

حمزه کفاش؛ محمود فتوحی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 166-155

https://doi.org/10.30473/prl.2022.60692.1897

چکیده
  در میان همه‌ی رویکردهایی که در نقد ادبی دست‌مایه‌ی پژوهش‌گران بوده است، سهم نقدِ رتوریکی بسیار ناچیز است. نقدِ رتوریکی که از آن با عنوان نقدِ نو- ارسطویی هم یاد می‌شود در سال 1925 توسط هربرت ویچلز با ارائه‌ی مقاله‌ایی با عنوان «نقدِ ادبیِ سخنوری » بنیاد نهاده شد. او در این مقاله به چارچوب‌های اصلی این نقد پرداخت و تفاوت‌های ...  بیشتر

جلوه‌های انواع ایهام در مثنوی مهر و مشتری عصار تبریزی

ناصر بهرامی؛ علیرضا مظفری؛ عبدالناصر نظریانی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62614.1938

چکیده
  ایهام یکی از زیبا‌ترین شگردهایی است که در کلام ابهام ایجاد می‌کند و خواننده را به درنگ وامی‌دارد و می‌توان آن را از انواع هنجار گریزی معنایی برشمرد و به خاطر پیچیدگی خاصی که در کلام ایجاد می‌کند مورد توجه سخندان قرار گرفته‌است. عالمان علم بدیع از دیر باز در پی تعریفی برای روشن کردن انواع آن بوده‌اند. برخی تعریفی که برای ایهام توریه ...  بیشتر