مؤلفه‌های زبانی و بلاغی مثنوی‌های شش گانة شاه داعی

محمود بشیری؛ نیلوفر انصاری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.59919.1871

چکیده
  چکیدهیکی از شخصیت‌های برجستة عرفان وادب در سدة نهم هجری، شاه داعی شیرازی است که در مثنویهای شش گانة خود، عمیق‌ترین مسائل عرفانی را نظیر (وحدت وجود، توحید، حقیقت، طلب، تجرید، ذوق، کشف وشهود، فقر و فنا و...) بیان کرده است. ما در این نوشتار با روشی توصیفی، تحلیلی برآنیم تا ساختار زبانی وبلاغی مثنوی‌های شش گانة شاه داعی (مشاهد، گنج روان، ...  بیشتر

بررسی تطبیقی استعاره شناختی عشق در مثنوی های عطار و مثنوی مولانا

سمیه تصدیقی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 34-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53438.1751

چکیده
  نظریه استعاره‌های شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون مطرح شد. طبق نظر ایشان، ‏استعاره‌ دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نیست، بلکه اساس تفکر انسان، استعاری است. ‏ابتدا استعاره‌های شناختی ابتدا در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن آثار هنری، ادبی ‏و عرفانی، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی ...  بیشتر

نقد غزلی از مولانا براساس نظریۀ نقد خیال ژیلبر دوران

فاطمه گل عابدی؛ محمّدصادق بصیری؛ محمّدرضا صرفی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، ، صفحه 90-78

https://doi.org/10.30473/prl.2019.8505

چکیده
  نقد دنیای خیال نوعی نقد مضمونی است و در قرن نوزدهم میلادی، توسّط گاستون باشلار به صورت مدوّن و قانون‌مند به جامعۀ ادبیّات فرانسه و پس از آن اروپا ارائه شد؛ بعد از وی، شاگردان مکتب او؛ یعنی ژان‌پیر ریشارد، ژان بورگوس و ژیلبر دوران به تکمیل این نظریه پرداختند. این مقاله با هدف دست‌یابی به نگاه مولانا به جهان اطراف خود و با استفاده از ...  بیشتر