بلاغت فارسی
بلاغت ساختارهای نحوی و طرز فاضلانة انوری در قصاید

نفیسه آقاخانی؛ امیرحسین مدنی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.63841.1971

چکیده
  انوری ابیوردی را به‌دلیل طرز تازه و شیوۀ خاصی که در شاعری گزیده است، از شاعران سبک‌ساز و یکی از سه پیامبر شعر فارسی لقب داده‌اند. شهرت وی بیشتر مرهون قصاید فاخر اوست؛ اگرچه در طرز غزلسرایی نیز وی را پیشرو سعدی در غزل دانسته‌اند. وی در قصیده و غزل، دو زبان متفاوتِ رسمی و درباری و زبان ساده و محاوره‌ای را برگزیده است. زبان رسمی انوری ...  بیشتر

نقش همگونی واژگانی در موسیقی شعر حزین لاهیجی

نرگس مرادگنجه؛ بیژن ظهیری؛ شکراله پورالخاص

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 104-87

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53743.1757

چکیده
  Music is one of the inextricable feartures of poetry which is produced by the agreement and harmony of word,symmetry and repetition in the form of traditional meter,rhyme and rhythm,refrain and use of thetorical devices.The poet by adding such devices to everyday normal language presents a kind of musical and impressive language and thus attracts the attention of the reader to his feeling and poetic imagination,augments the transference of his experiences to the addressee and double the effect of inducing his attitude. In this article the researcher shows how Hazin-e Lahiji employs Literary devices,harmony ...  بیشتر

مواردی از نمود تقارن در تشبیهات ادبیّات فارسی

نقی زرین تره مراجل؛ فاطمه مدرسی؛ بهمن نزهت

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 159-145

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53734.1759

چکیده
  چکیده : انسان، فطرتاً زیبایی‌طلب است و چیزی را زیبا قلمداد می‌کند که بتواند توجّه وی را به خود جلب کند. این جلب توجّه و احساس التذاذ از زیبایی هر چیزی یا هر شخصی، حاصل درک نظم و هارمونی موجود در آن است. در مباحث زیبایی‌شناسی برای زیبا شمردن یک اثر یا پدیده، عوامل مختلفی را از قبیل: تقارن، توازن، تناوب، تناسب، تکرار، تضاد و... می‌توان ...  بیشتر