تحلیل استعاره‌های مفهومی جهتی یا فضایی بن‌مایۀ «جنون» در منتخب غزل‌های بیدل دهلوی

محمود فیروزی مقدم؛ مهیار علوی مقدم؛ حمید خصلتی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.60243.1876

چکیده
  در زبان شناسی شناختی،استعاره مفهومی سازوکاری است که بر اساس آن امور انتزاعی و ذهنی بر پایۀ امور عینی تعریف، فهمیده وتوصیف می‌شود. اندیشیدن به شیوۀ استعاری، یعنی تجسم بخشیدن به مفاهیم ذهنی و انتزاعی؛ مفاهیمی مانند مرگ، زندگی، وهم، عشق حیرت، مهربانی، خشم و صداقت اموری انتزاعی هستند که با استفاده از مفاهیمی عینی قابل‌درک و فهم می‌شوند.درشعربیدل ...  بیشتر

جایگاه لفظ و معنی در غزلیات بیدل با رویکرد بلاغی

نعیمه طلوعی اشلقی؛ رضا فهیمی؛ منیژه فلاحی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 122-113

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46373.1573

چکیده
  میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی یکی از بزرگترین شاعران سبک هندی است که با بهره گیری از استعاره و ترکیب های بدیع و شگفت، توانسته است به جایگاه رفیعی در شعر و غزل دست یابد. این شاعر بزرگ با بهره گیری از مفاهیم عرفانی و به مدد دانش ادبی و جوهر ذاتی شاعری، آثار فراوانی از خویش به جا گذاشته است. دشواری طرز بیان، پیچیدگی معنی، دشوار فهمی مضمون وکلآ ...  بیشتر

سبک‌شناسی اشعار بیدل دهلوی با تکیه بر نظریۀ زبان‌شناسی قطب‌های استعاری و مجازی یاکوبسن

سمیه آقابابایی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 31-11

https://doi.org/10.30473/prl.2019.41127.1453

چکیده
  شکل‌گرایان با تأکید بر نقش ادبیِ زبان و برجسته‌سازی نشانه‌ها، میان دو فرایند زبانی «خودکاری» و «برجسته‌سازی» تمایز قائل شده‌اند. شیوه‌های به کار رفته در روند تبدیل زبان خودکار به زبان ادب از دیرباز مورد توجه بوده است، که در ادبیات فارسی در پی بررسی این روند، در تحلیل زیبایی‌شناسی متون ادبی، به ویژگی‌های سبکی متون ...  بیشتر