مریم جلالی؛ فاطمه خدا رحمی
چکیده
کودکان ادبیات خاص خود را میطلبند و ضرورت دارد هر اثری که مختص کودکان است تا حد چشمگیری تأمین کننده نیازهای این گروه باشد. در دهههای اخیر حفظ و انتقال هویت ملی ادبی به کودکان سبب توجه نویسندگان و اقتباس کنندگان بی شماری به متنهای ادبی کهن و نو برای کودکان شده است. آثاری مانند کلیله و دمنه، مرزباننامه به دلیل تمثیلی بودن ظرفیت مؤلفههای ...
بیشتر
کودکان ادبیات خاص خود را میطلبند و ضرورت دارد هر اثری که مختص کودکان است تا حد چشمگیری تأمین کننده نیازهای این گروه باشد. در دهههای اخیر حفظ و انتقال هویت ملی ادبی به کودکان سبب توجه نویسندگان و اقتباس کنندگان بی شماری به متنهای ادبی کهن و نو برای کودکان شده است. آثاری مانند کلیله و دمنه، مرزباننامه به دلیل تمثیلی بودن ظرفیت مؤلفههای این التفات را در خود داشتهاند. در این پژوهش تلاش شده است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی کیفیت تبیین و انتقال تمثیلهای مرزبان نامه و کلیله و دمنه به کودکان بر اساس نظریه ارتباطگیری پرداخته شود. در این میان تأثیر فرایند شکل دهی و شکل گیری متن اقتباس شده از تمثیلها بر سه پایه مهم زیست محیط، همبندسازی و انگیزش بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد با تکیه بر سه اصل مذکور میتوان ارتباط مناسبتری بین متون تمثیلی و مخاطبان کودک و نوجوان برقرار کرد.