نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

چکیده

کودکان ادبیات خاص خود را می‌طلبند و ضرورت دارد هر اثری که مختص کودکان است تا حد چشمگیری تأمین کننده نیازهای این گروه باشد. در دهه‌های اخیر حفظ و انتقال هویت ملی ادبی به کودکان سبب توجه نویسندگان و اقتباس کنندگان بی شماری به متن‌های ادبی کهن و نو برای کودکان شده است. آثاری مانند کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه به دلیل تمثیلی بودن ظرفیت مؤلفه‌های این التفات را در خود داشته‌اند. در این پژوهش تلاش شده است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی کیفیت تبیین و انتقال تمثیل‌های مرزبان نامه و کلیله و دمنه به کودکان بر اساس نظریه ارتباط‌گیری پرداخته شود. در این میان تأثیر فرایند شکل دهی و شکل گیری متن اقتباس شده از تمثیل‌ها بر سه پایه مهم زیست محیط، همبندسازی و انگیزش بررسی شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد با تکیه بر سه اصل مذکور می‌توان ارتباط مناسب‌تری بین متون تمثیلی و مخاطبان کودک و نوجوان برقرار کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Adaptation of the "Kelileh and Demneh" and "Marzban-nameh" allegories for children Based on communicational theory

نویسنده [English]

  • fatemeh khodarahmi 2

2 .

چکیده [English]

Adaptation of the "Kelileh and Demneh" and "Marzban-nameh" allegories for children Based on communicational theory: Children require their own literature, and it is imperative that any work that is unique to children will greatly meet the needs of this group. In recent decades, the preservation and transfer of national literary identity to children has attracted the attention of countless authors and adapters to ancient and new literary texts for children. Works like "Kelileh and Demneh " and "Marzban-nameh" are suitable for being allegorical for this work. In this research, it has been tried to study the appropriateness of the analogies of these two books for children based on the theory of communicational in a descriptive-analytical way. Allegories are based on tripods: environment and ecologies, Skein and motivation are important. Findings show that based on the three principles, a more appropriate relationship can be established between the allegorical texts and the children and adolescent audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Allegory
  • Marzban-nameh
  • Kelileh and Demneh
  • Children
  • Theory of Communicational