نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان و ادبیات فارسی - گروه زبان و ادبیات فارسی - واحد تهران جنوب - دانشگاه آزاد اسلامی - تهران - ایران

2 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - واحد تهران جنوب - دانشگاه آزاد اسلامی - تهران - ایران.

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- واحد تهران جنوب - دانشگاه آزاد اسلامی - تهران - ایران

4 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه فرهنگیان - تهران - ایران

چکیده

این پژوهش تلاش می‌کند به معرفی یک شاعر دوره بازگشت ادبی به نام «دیوان مذنب بدایونی» با روش تحلیلی بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که مذنب چگونه توانسته با استفاده از علوم ادبی و کاربرد ماهرانة فنون بلاغی و دقت در انتخاب واج‌ها، واژه‌ها و ترکیبات بدیع، موسیقی دلنشینی ایجاد کند که به اهداف خود؛ یعنی رساندن پیام و ایجاد التذاذ ادبی بر مخاطبش منجر شود؟ با بررسی و تحلیل متن‌شناسی و چگونگی کاربرد فنون بلاغی در دیوان مذنب مشخص شد که سبک سخنوری شاعران دوره عراقی را (به‌ویژه سعدی و حافظ) از حیث زبانی، ادبی و معنایی حفظ کرده است. توجه این شاعر به عناصر بلاغی برای هر چه زیباتر بیان کردن تصویرهای ذهنی خود، به کلامش استحکام بخشیده و بیانگر ویژگی‌های سبکی شعر اوست؛ کنایات و استعاراتِ خالی از هرگونه تکلف و تصنع و گزینش‌های واژگانی منحصربه‌فرد از ویژگی‌های غزلیات این شاعر توانمند است. پربسامدترین آرایه بدیع لفظی مورد استفادة وی تکرار و واج-آرایی و در بدیع معنوی، مراعات‌نظیر، تلمیح، تضاد، پارادوکس و اسلوب معادله هستند. هدف این پژوهش علاوه بر مشخص نمودن شگردهای به کار رفته در صنایع بدیعی و صورخیال در دیوان مذنب، اثبات این موضوع است که کاربرد انواع موسیقی تا چه میزان بر نظم آهنگ شعر او تأثیر گذاشته و چگونه با استفاده از این ترفندهای هنری و ادبی، معنا و مفهوم شعر را به خواننده القا کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Introducing the poet of the period of literary return of "Bedouin religion" and examining rhetorical elements in his lyric poetry " (Based on 4 manuscripts)

نویسندگان [English]

  • ahmad khatami 1
  • nadereh shahabadi 2
  • alireza salehi 3
  • abolfazl moradi rasta 4

1 professor of persian language and litrature faculty of literature and humanities. southern branch of tehran. islamic Azad University. Tehran, Iran

2 Phd student of Persian Language and Literature faculty of literature and humanities. southern branch of tehran. islamic Azad University. Tehran, Iran

3 assistant of persian language and litrature faculty of literature and humanities. southern branch of tehran. islamic Azad University. Tehran, Iran

4 assistant of persian language and litrature. farhangian university. tehran. iran.

چکیده [English]

This study tries to introduce a poet of the literary return period and a precious work from the unknown treasures of Persian language and literature called "The Mad of the Bedouin Religion" by analytical method and to answer the question of how the religion was able to The use of literary sciences and the skillful application of rhetorical techniques and the careful selection of original words, phrases and combinations, create pleasant music that achieves its goals; That is, to convey a message and create literary taste to its audience? The Bedouin sect is the only available source from the textual context of which one can understand the biography and worldview of the poet. To introduce this poet, verses from these lyric poems have been cited, which testify to the power of expression and the tenderness of his nature in poetry. By examining the textual analysis and how the rhetorical techniques were used in the Divan al-Maznab, it was found that the style of speech of the poets of the Iraqi period (especially Saadi and Hafez) had been preserved linguistically, literary and semantically.

Keywords: Manuscript, Bedouin's Divan, Rhetorical Techniques, Return Period Style.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Manuscript
  • Bedouin's Divan
  • Rhetorical Techniques
  • Return Period Style