نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

چکیده

نظریه استعاره‌های شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون مطرح شد. طبق نظر ایشان، ‏استعاره‌ دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نیست، بلکه اساس تفکر انسان، استعاری است. ‏ابتدا استعاره‌های شناختی ابتدا در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن آثار هنری، ادبی ‏و عرفانی، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی باز کرد. عشق به عنوان کلید‌ی‌ترین عنصر عرفان، ‏نقش مهمی در متون عرفانی به‌ویژه عرفانه عاشقانه و ذوقی دارد. این پژوهش برمبنای نظریه استعاره ‏شناختی لیکاف و جانسون، به‌دنبال شناخت عمیق‌تر تبیین/فهم عشق در مثنوی‌های عطار و مثنوی مولانا ‏از منظر شناختی است. در این مقاله عشق به ‌عنوان حوزه مقصد در نظر گرفته شده و حوزه‌های مبدأ آن ‏در مثنوی‌های دو شاعر بررسی شده‌اند. سپس مقایسه‌ای بین حوزه‌‌های مبدأ عشق در آثار ایشان صورت ‏گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که علی‌رغم شباهت دیدگاه دو شاعر نسبت به عشق، بین نگاه ‏مولانا و نگاه عطار، تفاوت‌هایی وجود دارد. عطار بیشتر به جنبه‌های قهاریت عشق توجه داشته است، ‏حال آنکه مولانا بیشتر به جنبه‌های فنا، سرمستی و لذت و ذی‌شعور بودن عشق توجه دارد. در واقع، سیر ‏تلقی عشق از عطار به مولانا، از قهاریت، کشندگی و نابودگری عشق، به سمت اتحاد، درد و رنج ‏آمیخته با لذت، و شمولیت عشق بوده است. ‏

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Cognitive Metaphor of Love in Attar's Masnavi and Rumi's Masnavi

چکیده [English]

The theory of cognitive or conceptual metaphors was first introduced by ‎Lakoff‏ ‏and Johnson. According to this theory, the metaphor was not only a ‎rhetorical element specific to the language of poetry, but they believed ‎that the basis of human thought is metaphorical. Although cognitive ‎metaphors were first studied in everyday language, but given the abstract ‎nature of mysticism, it slowly opened its place in mystical studies. Love, ‎as the key element of mysticism, plays an important role in mystical ‎texts, especially mystical love. This research is based on the theory of ‎metaphorical cognition of Lakoff‏ ‏and Johnson, followed by a deeper ‎understanding of love in Attar and Mathnawi's rituals from the cognitive ‎perspective. In this article, love is considered as the target domain and ‎its source domains of it, are studied in the poetry of the two poets. Then ‎a comparison has been made between the source domains of love in their ‎works. The results of the research show that despite the similarity of the ‎viewpoints of the two poets, there is a difference between Rumi's view and ‎Attar's view. Attar focuses more on the aspects of the mastery and ‎destruction of love, while Rumi notices more about the aspects of Uniting
the enjoyment and sentiment of love. In fact, the movement to look at love from Attar to ‎Maulana, from mastery and destruction of love, towards unity, the pain and suffering mixed with ‎pleasure, and the inclusion of love‏

کلیدواژه‌ها [English]

  • conceptual metaphors
  • Love
  • Attar
  • Mowlana
  • Mathnawi