نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال؛ پژوهشگر، دانشگاه پیام نور،

2 دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور،تهران (نویسندۀ مسئول)

3 استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران،

4 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،

چکیده

داستان‌ها بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه را نشان می‌دهند و بنابراین کشف عناصر زیربنایی و لایه‌های زیرین داستان‌ها، نمایان‌گر ویژگی‌های اجتماعی هر ملت است. نشانه‌معنا‌شناسی ظرفیت‌هایی را برای تحلیل و کشف لایه‌های زیرین روایت‌ فراهم می‌آورد و این توانایی را دارد تا امکانات علمی دقیقی، در اختیار تحلیلگران و منتقدان قرار دهد. این جستار تحلیلی نشانه‌معناشناختی از دو داستان کباب غاز و مرگ در جنگل از دو نویسندۀ ایرانی و آمریکایی است. نگارندگان در صدد پاسخ به این پرسش هستند که نوع‌شناسی نظام‌های گفتمانی جمالزاده و اندرسن کدام‌ها هستند و در لایه‌های زیرین این دو داستان چه تمایزات فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. با بررسی‌های صورت‌گرفته به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر روش تحلیل محتوی مبتنی بر ابزار نشانه‌معناشناسی گفتمان، نتایج حاکی از آن است که هر دو نویسنده از انواع نظام‌های گفتمانی در داستان خود بهره گرفته‌اند ولی فرایند معناسازی کنش و شوش، به عنوان عوامل گفتمانی مهم، باعث شکل‌گیری گفتمان شده و منجر به ایجاد استحاله معنایی می‌شود یعنی کنش، جای خود را به شوش با تیپ استعلایی و زیبایی‌شناختی می‌دهد ولی آنچه داستان را به پیش می‌برد شوش است. امّا آنچه در مضامین داستان‌ها تفاوت ایجاد کرده، سبک زندگی و نگرش کنشگران و عوامل فرهنگی در هر دو گفتمان است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis in Jamalzadeh and Anderson’s Short Stories; Semiotics Approach; Case study: Kababe Ghaz and Death in the woods

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Jamshidi 1
  • ali karimi Firoozjaei 2
  • hamidreza shairi 3
  • shohreh chavoshian 4

1 PhD student in Linguistics, Islamic Azad University, North Tehran Branch; Researcher, Payame Noor University

2 Associate Professor in General Linguistics Department, Payame Noor University, Tehran (Corresponding Author)

3 Professor in France Language and Literature, Modares University, Tehran,

4 Facultymember, Islamic Azad University- Tehran Nourth Branch

چکیده [English]

Stories represent the intellectual and cultural foundations of each society, so the discovery of the underlying elements and underlying structure of stories reflects the social characteristics of each nation. Semiotics provides the capacity to analyze and discover the underlying structures of the narrative and is able to provide analysts and critics with accurate scientific tools. This research is an analytical Semiotics of two stories of Kabab-e Ghaz and Death in the Wood by two Iranian and American writers. The authors attempt to answer the question of the typology of Jamalzadeh and Anderson's discourse systems and what are the cultural and social differences in the underlying layers of these two stories. According to descriptive-analytical studies and content analysis method based on semiotics discourse tools, the results show that both authors have used different kinds of discourse systems in their story but the process of action and Stative as a core elements of discursive factors, creates discourse and lead up to transmutation of meaning. Namely, action replacing Stative with aesthetic type. But what has made the difference in the themes of the stories is the lifestyle and attitude of the actors and cultural factors in both discourses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotics
  • Narrative Discourse
  • Adjustment
  • Jamalzadeh
  • Anderson