دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Dis-normalization: Privileged aspect of Hafez’s Ghazal from Imad’s Ghazalهنجارگریزی وجه ممتاز غزل حافظ از غزل عماد فقیه2811744110.30473/prl.2021.45021.1543FAطاهرهایشانیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20190311Hafez, among the poets of his time, has paid attention to the Imad Faqih’s ghazal and has tried to compose some ghazals in a same weight and rhyme with almost the same themes. Although these ghazals are supposedly like Emad's ghazals, they have a different atmosphere, freshness and beauty. The hypothesis of the present study is that one of the differences between Hafez and Imad's ghazals lies in the way of dis-normative application, because dis-normality is one of the aesthetic categories that have a significant effect on defamiliarization and foregrouding in poetry. Therefore, in this essay, we will use the descriptive-analytic and statistical method, using the Lich's dis-normative pattern, to answer the question of which Hafez poetry has characteristics for using of various types of dis-normality that causes the privilege and superiority of his poetry toward the poet of the same age has been Imad Faqih? The results of this research indicate that the uperiority of Hafez's poetry toward Ghazal Imad Faqih is in the use of more dis-normalization in general and semantic, lexical and syntactic dis-normality in particular. Hafez has made his poetry more prominent by creating artistic imagination, literary compositions, and getting out of the dominant arrangement of language. This is one of the factors that contributed to the privilege and superiority of his poetry toward the poet of his time, Imad Faqih.حافظ در میان شاعران همروزگار خود به غزل عماد فقیه توجّه داشته و سعی کرده به استقبال از اشعار او، غزلیّاتی هموزن و همقافیه با مضمونهایی تقریباً مشابه بسراید. این غزلها اگرچه ظاهراً شبیه غزلهای عماد هستند؛ امّا دارای حال و هوای دیگری هستند و طراوت و زیبایی متفاوتی از آن دریافت میشود. فرضیّة پژوهش حاضر این است که یکی از تفاوتهای غزل حافظ و عماد در نحوة کاربست هنجارگریزی نهفته است؛ زیرا هنجارگریزی از جمله مقولههای زیباییشناختی است که تأثیر بسزایی در آشناییزدایی و برجستهسازی شعر دارد. از این رو، در این جستار برآنیم با روش توصیفیتحلیلی و آماری با بهرهگیری از الگوی هشتگانة هنجارگریزی لیچ به این پرسش پاسخ دهیم که شعر حافظ چه ویژگیها و شاخصهایی از نظر کاربست انواع هنجارگریزی دارد که سبب امتیاز و برتری شعر او نسبت به شاعر همعصر وی عماد فقیه گردیده است؟ نتایج این پژوهش حاکی از این است که برتری غزل حافظ نسبت به غزل عماد فقیه در بهرهگیری افزونتر از هنجارگریزی به طور کلّی و هنجارگریزی معنایی، واژگانی و نحوی به طور اخصّ است. حافظ با بهرهگیری از تصویرآفرینیهای هنری، ترکیبسازیهای ادبی و خارج شدن از آرایش سازگانی غالب در زبان، کلام شاعرانة خود را برجستهتر نموده است. این امر از جمله عواملی است که سبب امتیاز و برتری شعر او نسبت به شاعر همعصر وی عماد فقیه گردیده است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Exploring what and why of Similarity and its interaction quality with similar parties based on the opinions of Brooke-Rose and Goatly (Case Study: Vis and Rāmin Gorgani & Khosrow and Shirin Nezami)بررسی چیستی و چراییِ وجه شبه و کیفیّت تعامل آن با طرفین تشبیه براساس آراء بروک-رُز و گوتلی (مطالعة موردی: منظومه های ویس و رامین گرگانی و خسرو و شیرین نظامی)4329744310.30473/prl.2021.46307.1568FAعلیتسنیمیدانشگاه حکیم سبزوارییحییطالبیاناستاد دانشگاه علامه طباطباییمریمغفّاری جاهددانشگاه حکیم سبزواریاحمدرضابیابانی تونهدانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20190518The Rhetorical system is one of the most prominent literary system in which one can see how the literary creation process works. The simile industry as one of the most important means of the portrait is the central core of poetic imagination. Among the elements of this verbal adornment, the Similarity factor is the activation of the reader's mind and participation in the creation of the arts, an incredible likeness and innovation in it, to a large extent, returns to a Similarity form. The present study seeks to analyze the similarities used in Vis and Rāmin Fakhreddin Asad Gurgani and Khosrow and Shirin Ganjavi, from the views of Christine Brock-Rose and André Gutli, in the style of the two Poems, the different application of the pictograms in them, and The relationship between the face-to-face ratio and the frequency of the use of tangible and pertinent elements in their similes is measured and evaluated. The method used in the descriptive-analytic research is based on the inductive reasoning that is carried out through sampling.The similes have more dynamism and become out of order and stability. Similarly, in both Poems, the frequency of visual simulations is greater than functional simulations. On the other hand, the fictional motif of the military is more than the story of Fakhr-Aldin Asa’d, and on the contrary, the poetry of Vis and Rāmin Poem is more imaginative. Most aspects of similarity are necessary in both stories as to what is meant, to be expected and to the way.دستگاه بلاغی یکی از بارزترین دستگاه های زبان ادبی است که چگونگیِ روند آفرینش ادبیِ یک اثر را میتوان درآن ملاحظه نمود. درپیکرة این فرایند، کاربردصورخیال مؤلّفهای است که تأثیرشگرفی برگیرایی، جذابیّت و انتقال معنی دارد. صنعت تشبیه بعنوان یکی ازابزارهای اساسی صورخیال، هستة مرکزی تخیّلات شاعرانه است و درمیان ارکان این زیورکلامی، وجه شبه عامل اصلی و اسـاسیِ فعّال نمودن ذهن خواننده و مشارکت دادنِ وی درجریان آفرینش هنری است که بیقین خیال انگیزی تشبیه و نوآوری درآن، تاحدودزیادی به وجه شبه بازمی گردد. پژوهش حاضر برآن است تا با واکاوی تشبیهات بکاررفته در ویس و رامین فخرالدّین اسعدگرگانی و خسرووشیرین نظامی گنجوی ازدریچة آراء ونظریّات کریستین بروک-رز و آندره گوتلی، به سبک دو منظومة مذکور، کاربرد متفاوت صورخیال درآنها و رابطة وجه شبه با مشبّه و مشبّهٌبه دست یافته وبسامد کاربرد ارکان محسوس و معقول در تشبیهات آنها را، مورد سنجش و تحلیل قرار دهد. روش بکارگرفته شده در پژوهش توصیفی-تحلیلی و به شیوة استدلال استقرایی است که ازطریق نمونه گیری انجام میشود. درپایان باتوجّه به آمار حاصلآمده میتوان نتیجه گرفت که در مثنوی ویس و رامین، بسامد تشبیهات تصویری درقیاس باکارکردی بیشتراست امّا در مثنوی خسرووشیرین تشبیهات دارای پویایی بیشتری شده و ازسکون وثبات خارج میشوند. همچنین در هر دومنظومه، بسامد تشبیهات تصویری نسبت به تشبیهات کارکردی بیشترست. ازدیگرسو، در اثرنظامی مشبّه خیالی بیشتراز داستان فخرالدّین اسعدست و درمقابل، منظومة ویس و رامین مشبّهٌبه خیالیِ بیشتری داراست. بیشتروجوه شباهت در هر دوداستان نسبت به مشبّه، موردانتظار و نسبت به مشبّهٌ به، ضروری هستند.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Adaptation of the "Kelileh and Demneh" and "Marzban-nameh" allegories for children Based on communicational theoryبازپردازش تمثیلهای مرزباننامه و کلیله و دمنه برای کودکان بر اساس نظریه ارتباطگیری5845744410.30473/prl.2021.46525.1581FAمریمجلالیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیفاطمهخدا رحمیدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20190527Adaptation of the "Kelileh and Demneh" and "Marzban-nameh" allegories for children Based on communicational theory: Children require their own literature, and it is imperative that any work that is unique to children will greatly meet the needs of this group. In recent decades, the preservation and transfer of national literary identity to children has attracted the attention of countless authors and adapters to ancient and new literary texts for children. Works like "Kelileh and Demneh " and "Marzban-nameh" are suitable for being allegorical for this work. In this research, it has been tried to study the appropriateness of the analogies of these two books for children based on the theory of communicational in a descriptive-analytical way. Allegories are based on tripods: environment and ecologies, Skein and motivation are important. Findings show that based on the three principles, a more appropriate relationship can be established between the allegorical texts and the children and adolescent audience.کودکان ادبیات خاص خود را میطلبند و ضرورت دارد هر اثری که مختص کودکان است تا حد چشمگیری تأمین کننده نیازهای این گروه باشد. در دهههای اخیر حفظ و انتقال هویت ملی ادبی به کودکان سبب توجه نویسندگان و اقتباس کنندگان بی شماری به متنهای ادبی کهن و نو برای کودکان شده است. آثاری مانند کلیله و دمنه، مرزباننامه به دلیل تمثیلی بودن ظرفیت مؤلفههای این التفات را در خود داشتهاند. در این پژوهش تلاش شده است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی کیفیت تبیین و انتقال تمثیلهای مرزبان نامه و کلیله و دمنه به کودکان بر اساس نظریه ارتباطگیری پرداخته شود. در این میان تأثیر فرایند شکل دهی و شکل گیری متن اقتباس شده از تمثیلها بر سه پایه مهم زیست محیط، همبندسازی و انگیزش بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد با تکیه بر سه اصل مذکور میتوان ارتباط مناسبتری بین متون تمثیلی و مخاطبان کودک و نوجوان برقرار کرد.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Analysis Of Rhetorical Function Of Exclamative Sentences, In Rumi s Masnavi (with emphasis on the story of Moses)تحلیل بلاغی و منظورشناختی در جملههای انشایی ( نمونۀ بررسی: داستانوارههای موسی در مثنوی مولوی)7759744510.30473/prl.2021.33465.1251FAصباجلیلی جشن آبادیعضوهیات علمی زبان و ادبیات فارسی0000000323545313مهدیرحیمیدانشگاه بیرجندJournal Article20170820یکی از مباحث مهم در علم معانی، جملههای انشایی است که به طلبی و غیرطلبی تقسیم میشود. انشای طلبی شامل گزارههای امری و نهی، پرسشی، تمنّی و ندا و دعا میباشد. بنا بر اصل سهگانۀ؛ مقتضای حال مخاطب و مقام او و هدف نویسنده، گاهی گزارههای انشایی از ظاهر دستوری خود عدول کرده و معنیِ معنی آنها -کارکرد بلاغی- چشمگیر شود. با بررسی منظورشناختی این گزارهها، میتوان لایههای پنهانی زبان را کشف کرد. ازآنجایی که گفتگو، عنصر اصلی در برقراری ارتباط است، در این پژوهش، گزارههای انشایی درگفتگوها و داستانوارههای موسی در مثنوی مولوی تحلیل و بررسی می-شود. در این پژوهش، به این نتیجه رسیدیم کهمولوی ازکارکردهای ترغیبی و همدلی زبان بسیار بهره میبرد تا به وسیلۀ شیوة خطابی و منبری، به هدف خود که اقناع و برانگیختگی و ترغیب مخاطب است، دست یابد. بیشترین نمونههای این ترغیب و برانگیختگی نیز در گزارههای امری و ندایی و نیز پرسشی نمود یافته استچکیده <br />یکی از مباحث مهم در علم معانی، جملههای انشایی است که به طلبی و غیرطلبی تقسیم میشود. انشای طلبی شامل گزارههای امری و نهی، پرسشی، تمنّی و ندا و دعا میباشد. بنا بر اصل سهگانۀ؛ مقتضای حال مخاطب و مقام او و هدف نویسنده، گاهی گزارههای انشایی از ظاهر دستوری خود عدول کرده و معنیِ معنی آنها -کارکرد بلاغی- چشمگیر شود. با بررسی منظورشناختی این گزارهها، میتوان لایههای پنهانی زبان را کشف کرد. ازآنجایی که گفتگو، عنصر اصلی در برقراری ارتباط است، در این پژوهش، گزارههای انشایی درگفتگوها و داستانوارههای موسی در مثنوی مولوی تحلیل و بررسی می-شود. در این پژوهش، به این نتیجه رسیدیم که مولوی ازکارکردهای ترغیبی و همدلی زبان بسیار بهره میبرد تا به وسیلۀ شیوة خطابی و منبری، به هدف خود که اقناع و برانگیختگی و ترغیب مخاطب است، دست یابد. بیشترین نمونههای این ترغیب و برانگیختگی نیز در گزارههای امری و ندایی و نیز پرسشی نمود یافته است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Understatement and its functions in Hafiz's poemsکمگرفت و کارکردهای آن در اشعار حافظ9679744610.30473/prl.2021.50473.1691FAزهراجمشیدیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریسید محمدآرتادکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازیJournal Article20191224One of the main features of Hafiz's poetry is his rhetoric. He achieved this by applying various literary techniques. One of the safeguards used to enhance the rhetoric of his poems is the use of understatement, which has so far remained hidden from scholars. Understatement is a rhetorical and literary tool that is the point of exaggeration, and the point is to make someone or something weaker, inferior or inferior to themselves or to express them. In the present study, first, based on the viewpoints of the scholars, a complete definition of the understatement is presented, then the conceptualization methods of the understatement are reduced and its aims in Hafez's poems are analyzed through the study of libraries. The research results show that Hafiz, by relying on the extent of his rhetorical and linguistic knowledge, uses words such as few or lesser, I, m fear, perhaps, maybe, better, a little, and able to create the understatement of inferiority in his own words. His poetry has also semantic and aesthetic functions, among which semantic functions can be modesty, moderation, objection with caution, respect, exhortation and admonition, and aesthetic functions to verbal proportions.یکی از مشخصههای اصلی شعر حافظ بلاغت کلام اوست. او با بهکارگیری شگردهای مختلف ادبی توانسته به این مهم دست یابد. یکی از راهکارهای حافظ برای پررنگکردن صبغۀ بلاغی اشعارش، استفاده از کمگرفت با بسامد بالاست که تاکنون از دید حافظپژوهان و حافظشناسان پنهان مانده است. کمگرفت، ابزاری بلاغی و ادبی است که نقطۀ مقابل اغراق بهشمار میرود و مطلبی، کسی یا چیزی را ضعیفتر، فروتر یا کمتر از حد خود نشاندادن یا بیانکردن است. در پژوهش حاضر، ابتدا با تکیه بر نظر اُدبا و صاحبنظران تعریف جامع و کاملی از کمگرفت ارائه، سپس روشهای ایجاد مفهوم کمگرفت و اغراض آن در اشعار حافظ به روش مطالعۀ کتابخانه-ای بررسی و تحلیل شده است. برایند پژوهش نشان میدهد که حافظ با تکیه بر گستردگی قلمرو دانش زبانی و بلاغی خود با استفاده از واژههایی مانند کم و کمتر، ترسم، گویی یا گوییا، مگر، بهتر، اندکی و... توانسته مفهوم کمگرفت را در کلام خود ایجاد کند. کمگرفت در شعر او کارکردهای معنایی و زیباییشناختی نیز دارد که از میان کارکردهای معنایی میتوان به تواضع و کمگرفت خویش، اعتراض توأم با احتیاط، احترام، پند و اندرز و از میان کارکردهای زیباییشناختی به تناسبات لفظی اشاره کرد.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220From the Eloquentness of Title to an Eloquent Title
(Investigating the Application of Eloquentness in the Title of Old Persian Proses and Verses)از بلاغت در عنوان تا عنوان بلیغ (بررسی کاربست بلاغت در عناوین متون نظم و نثرکهن فارسی)12297744710.30473/prl.2021.46258.1570FAمحمدنبیخیرآبادیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0000-0001-5354-2450ابوالقاسمرحیمیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار- ایرانعباسمحمدیاندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه حکیم سبزواری -سبزوار- ایران0000-0002-3132-6543حسندلبریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی – دانشگاه حکیم سبزواری - سبزوار-ایرانJournal Article20190520For recognizing the position of a text, the title serves as the gate that leads us to the world of text. The relationship between the title (signifier) and text (signified) is a mutual signification; title should be a natural presentation of the text and the latter should have taken form in accordance to the title. However, sometimes it is not the case due to interference of extra-textual factors; therefore, investigating the principles and patterns governing these implications is one of the objectives of this study. This study analyzes the rhetorics used in titling of the ancient Persian prose and poetic works. In choosing a title, factors like subject, time conditions of production of the text, etc. are involved but the application of aesthetic and rhetorical aspects of title is mostly one of the key concerns of authors. Choosing samples from the rhetorics of the titles, we evaluate them based on a critical perspective to make our ways into hidden rhetorical layers of titles. Moreover, the damages resulted from mere attention to the application of rhetorics in the title neglecting the implicative aspects and its relationship with the text are dealt. We seek to make it clear whether the author has taken advantage of the rehtorics to cultivate the title or the other way round. Studying the titles of two works with different themes (mysticism and history), the relationship between the type of rhetorics used in the title, the content of a text, and frequent rhetorical patterns are investigated.برای شناخت جایگاه یک متن، عنوان به منزلۀ دروازۀ ورود به متن است. رابطه عنوان (دال) و متن (مدلول) معمولاً دلالتی دوسویه است؛ زیرا عنوان به شکل طبیعی باید معرف متن باشد و متن نیز در در راستای عنوان و شرح آن شکل گرفته باشد اما گاه به دلیل دخالت عوامل فرامتنی در نامگذاریها، عناوین آن رسایی و دلالت دقیق بر محتوا را ندارند؛ به همین جهت شناخت اصول و الگوی حاکم بر این دلالتها در عناوینی که با استفاده از فنون ادبی شکل گرفتهاند، یکی از اهداف این پژوهش است. در این مقاله به بررسی و تحلیل فنون و صنایع ادبی بهکار رفته در نامگذاری کتابهای نظم و نثر کهن فارسی پرداخته می-شود. و مشخص میگردد در موارد زیادی کاربست جنبۀ زیباییشناسی و بلاغی عنوان، یکی از دغدغههای اصلی صاحبان آثار بوده است و این امر با انگیزههای مختلف و اَشکال متفاوت در عنوان بازتاب داشته است. در این مقاله با انتخاب نمونههایی از صنایع ادبی بهکاررفته در عنوانها، با نگاه انتقادی به ارزشگذاری آنها میپردازیم تا از این رهگذر به لایههای بلاغی پنهان در برخی عناوین پیببریم. همچنین به آسیبهای ناشی از توجۀ صرف به کاربرد بلاغت در عنوان بدون توجه به جنبههای دلالت و ارتباط عنوان با متن، اشاره میکنیم و این که بلاغت را در خدمت عنوان قرارگرفتهاست و یا عنوان در خدمت بلاغت بوده است؛ از نظر بهکارگیری جنبههای بلاغی در عنوان به ارتباط نوع متن و گونۀ بلاغت بهکاررفته در عنوان و الگوهای بلاغی پُربسامد در نامگذاری هر یک از این آثار پرداختهایم.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Conceptual metaphor and illustration in the poem of Ghaeda Al-Samsan based on the theory of Lakoff and Johnsonاستعاره ی مفهومی و تصویرسازی در شعر غادة السمان بر اساس نظریه لیکاف و جانسون137123744810.30473/prl.2021.45007.1542FAربابهرمضانیعضو هیئت علمی دانشکاه علامه طباطبائی-رضاناظمیانعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190310Cognitive linguists have introduced a new conception of metaphor, which is different from the traditional notion of it. This metaphor was first introduced by Lakoff and Johnson. In this new conception, the other metaphor of one unit is not replaced in the same way as another, but rather a documentary formulation, and has already been documented based on the sensory experience. For example, the linguistic metaphor "loves a lot of suffering" is the representation of a conceptual metaphor recorded in our minds: "Love is a journey." Conceptual metaphors are divided into three categories: directional, ontological, structural. This article is intended to explain the conceptual metaphor and analyze how it enters into the language of new poetry based on numerous examples, and then analyzes and adapts conceptual metaphors in samples of the poems of Mrs. Ghadat al-Samman, the great Syrian poet It deals. In the meanwhile, the visual value of the poems of al-Sammān and Normality in his poetry is also examined by descriptive-analytic method. The most important achievement of this article is to prove the presence of the meaningful metaphors in Ghadat al-Samman's poetry and the illustrative analysis of these poems and the influence of the poet's Arabic environment on his poetry and that the desert is considered as the central image of his poetry It will beاستعاره ی مفهومی و تصویرسازی در شعر غادة السمان بر اساس نظریه لیکاف و جانسون<br /><br />چکیده:<br />زبانشناسان شناختی برداشت تازهای از استعاره را ارائه کردهاند که با مفهوم سنتی آن متفاوت است. این برداشت از استعاره را نخستین بار، لیکاف و جانسون معرفی کردند. در این برداشت تازه، استعاره دیگر واحدی برحسب مشابهت با واحدی دیگر جایگزین نمیشود بلکه، نوعی ساخت اسنادی است و قبلا بر اساس تجربه حسی در ذهن ثبت شده است. برای مثال، استعاره زبانی «عاشق، کولهباری از رنج بر دوش دارد» بازنمود یک استعاره مفهومی ثبت شده در ذهن مان است که: «عشق، سفر است». استعارههای مفهومی به سه دسته: جهتی، هستی شناختی، ساختاری تقسیم میشوند. این مقاله بر آن است تا استعاره مفهومی را تشریح کرده و چگونگی ورود آن به زبان شعر نو را بر اساس نمونههای متعددی تحلیل کند و آنگاه به تحلیل و تطبیق استعارههای مفهومی در نمونههایی از اشعار خانم غادة السمّان شاعر پرآوازه سوری بپردازد. در این میان، ارزش تصویری اشعار غادة السمان و هنجارگریزی در شعر وی نیز به روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی میشود. مهمترین دستاورد این مقاله را میتوان اثبات حضور پررنگ استعارههای مفهومی در شعر غادة السمان و تحلیل تصویرشناسانه این اشعار و تاثیر محیط زیست عربی شاعر، بر شعر وی دانست و این که صحرا به عنوان تصویر مرکزی و محوری شعر وی محسوب میشود.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220personification and Changing the Meaning of Nature and Objects in the Epopee of ‘’Shirin and Khosrow’’ by Hatefi Khabushaniتشخیص و دگرسازی معنایی طبیعت و اشیاء در منظومۀ «شیرین و خسرو» هاتفی خبوشانی150139627810.30473/prl.2019.46464.1590FAمعصومهصادقیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایرانJournal Article20190611Literature has offered the best situation to process poetic imagination and emotions mingled with objects and nature within centuries,. For this purpose, rhetoric devices like simile and personification have been required. In this style, the poet considers object and natural phenomena from the power of imagination. One of the Masnavi composers, Hatefi Khabushani, has applied personification to illustrate his speech. He has used changes of meaning and used the extrovert perception to convey the meanings and implications more significantly. The present research has used the analytical descriptive method to scrutinize the epopee of Shirin and Khosrow by the technique of changing the meaning through personification. The research findings indicate that Hatefi has practiced descriptive-simile, imitative-repetitive and the interpretive types of changing the meanings and adulteration in his poems. The changing of meaning in imitative- repetitive has vastly covered the personifications in this epopee and has given a literal magnificence to it.<br />Key words: Hatefi Khabushani, Shirin and Khosrow, imagination, personification, Changes of meaning.ادبیات در طی قرون جایگاهی برای پردازش خیال شاعرانه و عواطف آمیخته با طبیعت و اشیاء بوده که نیل به این امر نیازمند ابزارهای بلاغی شبیهآفرین همچون جانبخشی یا تشخیص بوده است. در این نوع ادبی شاعر از رهگذر نیروی تخیل به پدیدههای طبیعی و اشیاء مینگرد. در میان شاعران ادب فارسی هاتفی خبوشانی، مثنویسرای قرن نهم هجری با به کارگیری تشخیص به تصویرسازی در کلام خود پرداخته است. او در کاربرد تشخیص از تکنیک دگرسازی و استحالۀ معنایی بهره برده و با این روش درک درونگرایانۀ خود از مفاهیم و معانی را محسوستر در اختیار مخاطبش قرار داده است. در این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی منظومۀ «شیرین و خسرو» هاتفی از منظر تکنیکهای دگرسازی معنایی در کاربرد تشخیص، بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در اشعار هاتفی سه نوع دگرسازی و استحالۀ معنایی: توصیفی- تشبیهی، تقلیدی- تکراری و تعبیری- تفسیری به کار رفته است که در این میان دگرسازیهای تقلیدی- تکراری، سطح وسیعتری از تشخیصهای موجود در این منظومه را پوشش داده و زیبایی ادبی ایجاد کرده است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220The Study of Macro Metaphors of Conceptual Adjectives in Jafar Ebrahimi's Poems.بررسی کلان استعارههای اشعار جعفر ابراهیمی در مفهومسازی صفات162151744910.30473/prl.2021.50362.1687FAعسگرصلاحیهیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیندانبی زاده اردبیلیمدرس دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20191218One of the literary debates that the emergence of new sciences has transformed the course of study is metaphor. This literary element, which for many years was considered a purely decorative tool of poetic language, was introduced with the advent of cognitive linguistics as a basis for thinking and a means of understanding abstract concepts. Given the role of metaphor in revealing the mental underpinnings, we have attempted to examine the function of metaphor in conceptualizing traits in children's works. Therefore, we selected the control poems and analyzed the metaphors involved in the conceptualization of its attributes in an analytical and descriptive way. The results show that the poet has three metaphors in conceptualizing traits: our understanding of phenomena is tasteful; there is something heartfelt and love is fire. Of the types of conceptual metaphors, the only ontological metaphor is his, and he has often used tangible and palate conceptions in his conceptualizations in the choice of originیکی از مباحث ادبی که ظهور و رشد علوم جدید مسیر بررسی آن را دگرگون ساخت، استعاره بود. این عنصر ادبی که سالیان متمادی به عنوان ابزاری صرفا تزئینی و متعلق به زبان شاعرانه تلقی میشد، با ظهور زبانشناسی شناختی اساس تفکر و وسیله درک مفاهیم انتزاعی معرفی شد. با این توضیح که ذهن بشر، مفاهیم غیرمادی را در قالب امور محسوس و با بهرهگیری از استعاره درک میکند و چون ذهن، امور فرامادی را در قالب مادیات مورد تجربه خود بازآفرینی میکند، از این رو استعارههای کاربردی افراد به آشکارسازی شالودههای ذهنی آنها کمک میکند. بر اساس این گفتهها، کوشیدهایم مفهومسازی صفات را در آثار کودکانه بررسی کنیم تا فضای ذهنی غالب در تولید آنها را نشان دهیم. پس اشعار شاهد را انتخاب و با روشی تحلیلی و توصیفی کلاناستعارههایی که در مفهومسازی صفات این اشعار دخیلند بررسی کردهایم. نتایج نشان میدهد شاعر در مفهوم-سازی صفات به 3 کلان استعاره: درک ما از پدیدهها، دارای مزه است؛ دل امری موجود است و محبت آتش است، نظر داشته است. از میان انواع استعاره مفهومی، تنها استعاره هستیشناختی مد نظر شاعر بوده و در انتخاب حوزه مبدا اغلب از ملموسات دو حوزه لامسه و چشایی در مفهومسازیهای خود بهره گرفته است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Political Symbols in New Poetry from Pahlavi to Islamic Revolutionنمادهای سیاسی در شعر نو در عصر پهلوی تا انقلاب اسلامی178163745010.30473/prl.2021.46606.1584FAعبدالمطلبعبدالهگروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190531Symbolism is one of the ways of expressing the views of Pahlavi poets in protesting the atmosphere of tyranny and repression. Persian poetry and poetry during the Constitutional Revolution managed to link the political and social issues with the political and social issues, but it did not last a long time in the form of poetry, but with the Pahlavi era and the beginning of the era of tyranny, poetry and Persian literature for The expression of the political, social, and protest views turned to symbolism. Although poetry and literature have always been symbolic, but in this period poets such as Nima, Shamloo, Ebtehaj, Akhavan-Saleh and ... although they did not have a political personality themselves, however, were able to use it in the form of new poetry using symbols such as darkness, blackness , Cold and winter, and ... »express the realities of their time. The poems of this kind of poetry originate from issues that are directly related to politics, but poetry itself has little to do with politics. This poem criticizes and protests the status quo before the Islamic Revolution, and tries to change the political situation of the people and encourages the people to confront the Pahlavi regime. A protester is one who considers the course to be extremely unfavorable, and the future in that particular sense has it.نماد گرایی یکی از روشهای بیان دیدگاههای شاعران عصر پهلوی در اعتراض به فضای استبداد و اختناق است. شعر و ادب فارسی در عصر مشروطه توانست ضمن بهرهگیری از فضای بدست آمده با مسائل سیاسی و اجتماعی پیوند پیدا کند و در قالب شعر مسائل را بیان نماید اما این فضا دوام چندانی نداشت و با عصر پهلوی و شروع دوران استبداد، شعر و ادب فارسی برای بیان دیدگاه سیاسی ، اجتماعی و اعتراضی خود به نمادگرایی روی آورد. اگرچه شعر و ادبیات همیشه با نمادگرایی همراه بوده اما در این دوران شاعرانی چون نیما ، شاملو ، ابتهاج ، اخوان ثالث و ... هرچند خود شخصیتی سیاسی نداشتند با این حال توانستند در قالب شعر نو با بهره گیری از نمادهایی چون «تاریکی، سیاهی، سرما و زمستان و...» واقعیتهای عصر خویش را بیان کنند. بن مایه های این نوع شعر، نشأت گرفته از مسائلی است که ارتباط مستقیمی با سیاست دارند، اما خود شعر،ارتباط چندانی با سیاست ندارد. این شعر، نقد و اعتراض به وضع موجود پیش از انقلاب اسلامی است و برای تغییر اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی میکوشد ومردم را برای مقابله با حکومت پهلوی تهییج مینماید. شعری معترض است که آن دوره را به شدت نا مساعد میداند وآینده در آن مفهوم ویژهای دارد.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Comparison and comparison of the book of Al-Borhan fi wojuh Al-Bayan and Jawaher Al-Balaghah fi Al-ma’ani va Al-Bayan va Al-Badiتطبیق و مقایسه کتاب البرهان فی وجوه البیان و جواهرالبلاغه فی المعانی و البیان و البدیع192179745110.30473/prl.2021.44891.1540FAزهراکریم زادهدانشگاه پیام نورفخریصائبی خوشنویسموسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی طلوع مهر قمJournal Article20190305Given the multiplicity of Arab groups in Iran's universities, the limited number of rhetorical books in seminaries and universities, and the extent of teaching some of these books despite their shortcomings, it is necessary to find new and, as yet, Shiite religious sources. In this regard, the present study aims at introducing and reviewing the book 'Al-Burhan fi wojoh al-Bayan' by Isaac bin Wahab –e- Kateb and comparing it with his contemporary books and current books, especially the book 'Jawaher al Balaghah' by Sayyed Ahmad Hashemi, and reminds the value of this Shiite book. There is not much research about this book. This research has been done using comparative method and using library resources, and mentioned the advantages of this book, the unique method of the author and some of its shortcomings.<br />Keywords: Rhetoric Science, Isaac Bin Wahab –e- Kateb, Al-Burhan fi Wojoh al-Bayan, Sayyed Ahmad Hashemi, Jawaher al-Balagha fi Al-Ma'ani and Al-Bayan and Al-Badi'i<br />Keywords: Rhetoric Science, Isaac Bin Wahab –e- Kateb, Al-Burhan fi Wojoh al-Bayan, Sayyed Ahmad Hashemi, Jawaher al-Balagha fi Al-Ma'ani and Al-Bayan and Al-Badi'iبا توجه به تعدد گروه های عربی در دانشگاه های ایران، معدود بودن کتب بلاغی رایج در حوزه و دانشگاه و گستردگی تدریس برخی از این کتاب ها علی رغم کاستی هایشان، ، یافتن منابع معتبر جدید و حتی الامکان شیعی، ضروری به نظر می رسد. در این راستا پژوهش حاضر به معرفی و بررسی کتاب بلاغی «البرهان فی وجوه البیان» اثر اسحاق بن وهب کاتب پرداخته و تا حدودی آن را با کتب بلاغی معاصر خودش و کتب رایج کنونی، بویژه کتاب "جواهر البلاغه" سید احمد هاشمی مقایسه می کند و ارزش این کتاب شیعی مهجور را یادآوری می نماید. در مورد اثر مذکور پژوهش چندانی انجام نشده است. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای، به روش تطبیقی انجام گرفته است و به ذکر مزایای این کتاب، روش منحصر به فرد مولف و برخی کاستی های آن پرداخته است.<br />کلید واژهها: علوم بلاغی، اسحاق بن وهب کاتب، البرهان فی وجوه البیان، سید احمد هاشمی، جواهر البلاغه فی المعانی و البیان و البدیعدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41214220200220Analyzing and evaluating Hafez's bilingual poem at rhetorical and linguistic levelsتحلیل و ارزشیابی ملمعات حافظ در سطوح بلاغی و زبانی210193745210.30473/prl.2021.46522.1580FAغلامرضاکریمی فرددانشبار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز - اهواز - ایرانJournal Article20190527Bilingual poetry (Molamma’) in the literature, it is one of the techniques and innovations of Persian poetry. And it means that the poet will make his poetry in two languages (often Persian and Arabic) <br />The first Bilingual poetry was written by Abu Al-Hasan Shahid ibn Husain Balkhi the sage and poet of Contemporary with Rudaki (d. 329).<br />In the following periods, we can mention Molavi, Sa'di, Hafez, Khajoy Kermani and Fakhr al-Din al-Iraqi.<br />In this Research that Done an analytical- descriptive method, we are looking for answer that question: What is the level of rhetorical images of Hafiz's bilingual poetry?<br />In this study, we conclude that: The rhetorical images in Hafez's bilingual poetry have some delicate and valuable aspects. Putting Arabic words in the form of Farsi mental and linguistic structure. and Also, rhetorical devices show the Arabic poetry of Hafez rhetorically valuable.<br />Key word: Rhetorical device, rhetorical scale, Hafez, Bilingual poetry (Molamma’)ملمّع دراصطلاح ادب، ازفنون و ابداعات شعر فارسی وعبارت از این است که شاعر شعر خود را بطورتلفیقی، به دو زبان (ملمّع دراصطلاح ادب، از فنون و ابداعات شعر فارسی وعبارت از این است که شاعر شعر خود را بطورتلفیقی، به دو زبان (غالباً فارسی وعربی) بسراید. نخستین شعرملمّع را ابوالحسن شهید بن حسین بلخی حکیم وشاعرمعاصر با رودکی (متوفای 329)سروده است. در دوره های بعد مولوی، سعدی، حافظ، خواجویکرمانی وفخرالدین عراقی از کسانی هستند که دستی در شعر ملمّع داشته اند. ما درپژوهش حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام میشود، درپی پاسخ به این پرسش هستیم که: صوَر بلاغی درملمّعات حافظ درچه سطحی از ارزش بلاغی است ؟ دراین پژوهش، پس از بررسی شعرهای عربی حافظ، مشخص شد که عناصربلاغی آنها، درعین حال که قابل مقایسه با شاعران نکته پرداز عرب نیست، خالی ازظرافت ها ودقایق رندانة زبانی هم نیست. ریختن الفاظ عربی درقالب ساختار ذهنی و زبانی فارسی درکنار آرایه های متعدد ادبی، عربیات حافظ را در ترازوی بلاغت سنگین میکند تا آنجا که میتوان پاره ای از شعرهای عربی او را مانند شعر فارسیش زبانزد و درمواقع مختلف استفاده کرد.