دانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723A Yardstick for Recognizing Metaphors relying on Cognitive Linguisticsسنجه ای برای بازشناسی استعاره با تکیه بر زبان شناسی شناختی269547910.30473/prl.2017.5479FAحامدعبدیعضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامیحسینوثوقیاستاد زبان شناسی کاربردی ، دانشگاه خوارزمیبلقیسروشندانشیار زبان شناسی، دانشگاه پیام نورمهدیسمائیاستادیار زبان شناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانJournal Article20170122Abstract<br /><br />Metaphor is the core essence of creativity; and wonder, the core essence of metaphor. On the road of cognition, Human beings always encounter sensual, experiential and verbal information, which form the individual's knowledge of the world via the mental cognitive capabilities such as categorization, attention, conceptualization, memory, etc. Our knowledge of and experiences from the outside world are classified into domains and frames based on the similarities and discrepancies between the novel and earlier perceptions that would, in turn, lay a cornerstone for production through blending and also learning through analogy. Wherever our creations, Be it linguistic or non-linguistic, are the product of unfamiliar, unpredictable, or rather, marked combinations in that very socio-cultural context, metaphor and the metaphorization capacity of the mind are involved. In the present exploratory paper, that stems from a research on translating metaphors, the researchers first review metaphor from both traditional and contemporary viewpoints and then, upon highlighting the existing drawbacks, attempt to give an all-embracing definition of metaphor providing a simple, easy-to-understand formula for recognizing metaphors, which would pave the ground for a fresh classification of metaphors.چکیده<br />«استعاره» جوهر خلاقیت است و «حیرت» جوهر استعاره. انسان، در جادۀ شناخت، همواره با اطلاعات و دادههای حسی و تجربی و کلامی مواجه است که به مدد تواناییهای شناختیِ ذهن (مقولهبندی، توجه، پندارینگی، حافظه و ...) دانشِ شخص از جهان را شکل می دهند. دانستهها و تجربیات ما از جهان پیرامونمان بواسطۀ وجوه اشتراک و افتراق میان دریافتهای جدید و پیشین در قالب حوزهها و قابهایی دستهبندی میشوند که به نوبۀ خود سنگ بنایی میگردند برای تولید بواسطۀ ترکیب و یادگیری بواسطۀ قیاس. آنجا که آفرینشهای ما، اعم از کلامی و غیر کلامی، حاصل آمیزشهای ناآشنا، غیرقابل پیشبینی و یا بهتر بگوییم، «نشاندار» در آن بافت فرهنگی-اجتماعی باشند. جایی است که «استعاره» و قابلیت «استعارینگی» ذهن درگیر است. در این مقالۀ جستاری که منتج از پژوهشی در خصوص «ترجمۀ استعاره» است، پژوهشگران، پس از بررسی استعاره از نگاه سنتی و امروزین و تبیین کاستیهای موجود، در صدد برآمدهاند که تعریفی فراگیر از استعاره ارائه داده و به شیوهای ساده و همه کس فهم فرمولی برای بازشناسی آن به دست دهند که زمینه را برای نوعی دستهبندی جدید از انواع استعاره فراهم میآورد.https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5479_98ed221e729dc8652ca0c7e9e6ed9f48.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723Figures of speech in Abvab Al-Janan written by Molla Vaez-e Qazviniصناعات ادبی در ابواب الجنان ملا واعظ قزوینی4227549610.30473/prl.2017.5496FAمحمدرضانجاریانعضو هیأت علمی0000-0001-9193-3882نداحاتم پوردانشجوJournal Article20161231Rafi’ al-Din Mohammad ibn Fath Allah Vaez-e Qazvini is one of Imamieh clergymen and also a literary man, poet and scholar in the 11th century A.H. during the kingdom of Shah Abbas Safavid (1052-1077 A.H.) up to the early kingdom of Shah Soleiman (1077 A.H.). He was very professional in poetry and prose and was also widely aware of rhetorical figures, speech, prosody, and rhetoric. Moreover, He had a grasp of knowledge in various sciences such as mathematics, astronomy, philosophy, and medicine and he has applied the terminology of those sciences in his works. <br />The purpose of writing Abvab al-Janan in 8 volumes was based on the idea of 8 entrance gates of Paradise so that everyone who refers to that book would have entrance to 8 gates of Paradise.<br />Generally, Abd al-Qaher Jorjani classifies rhetoric into 2 branches: The branch which is related to parts of speech and another which concerns their composition and compilation. The fields related to parts of speech include pun, adnominatio, anadiplosis, palindrome, rhyme, couplet, metonymy, figure, and metaphor. Semantic figures (Mohasanat-e Ma'navieh) consist of comparison, contrast, objection, allusion, epanandos, amphiboly, symmetry, hyperbole, and stichomythia.<br />This article attempts to investigate the frequency of figures of speech in both lexical and semantic figures (Mohasanat-e Lafzieh and Mohasanat-e Ma'navieh) in the 8th and 9th chapters of Abvab al-Janan.رفیع الدّین محمّد بن فتح الله واعظ قزوینی ، از علمای امامیّه، ادبا، شعرا و فضلای قرن یازدهم هجری در زمان پادشاهی شاه عبّاس صفوی(1052-1077هـ.ق) تا اوایل پادشاهی شاه سلیمان(1077هـ.ق) است. وی در نظم و نثر ید طولایی داشته و از انواع فنونِ معانی، بیان، عروض و بدیع با اطّلاع بوده است. در انواع علوم مثل ریاضیّات، نجوم، فلسفه و طب نیز دستی داشته و در آثار خود از اصطلاحات این علوم بهره برده است<br />هدف واعظ از تألیف ابواب الجنان در هشت باب یا مجلّد به نیّت هشت در بهشت بود تا هر کس به این کتاب تمسّک جوید به واقع هشت در بهشت به رویش گشاده گردد. <br />عبدالقاهر جرجانی بطور کلی بلاغت را بر دو قسم می داند: قسمی که مربوط است به مفردات کلام و قسمی دیگر که به ترکیب و تالیف آنها ارتباط دارد.آنچه مربوط به مفردات کلام است عبارتند از: تجنیس،اشتقاق، ردالعجز الی الصدر، قلب، سجع ، ترصیع،مزدوج، کنایه، مجاز ،استعاره. آنچه مربوط به محسنات معنویه است: مطابقه، مقابله، اعتراض، تلمیح ، لف ونشر، ابهام، مراعات نظیر، اغراق، سوال و جواب. <br />ما در این مقاله به بررسی بسامد آرایههای ادبی در دو زمینه «محسنات لفظیه»و «محسنات معنویه » در مجالس هشتم و نهم ابواب الجنان پرداخته ایم.https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5496_b5370512250fdfe119b28165c6dd65d3.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723The structure of the image in contemporary poetry from the perspective of Persian grammarساختار تصویر در شعر معاصر از منظر دستور زبان فارسی5643548110.30473/prl.2017.5481FAمهدیدهرامیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت.Journal Article20160506https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5481_4c016f9a137321a13108560554008897.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723Outstanding imagery in Imru 'al-Qais’s Mo’allagheصور خیال در معلقه امروالقیس7157548210.30473/prl.2017.5482FAعلی محمدپشت دارعضو علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه پیام نورفاطمهشکردستدانشجوی دکتریJournal Article20150519https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5482_08a7de8207467192af544997a0132322.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723The Nature of Rhetorical Criticism and its Importance in Literary Studiesماهیت نقد رتوریکی و اهمیت آن در مطالعات ادبی87735483FAمحمداحمدیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران.Journal Article20150221https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5483_839305ca54b362db5de2f7e9d82a4e3e.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723A Criticism of Indirect Meanings of Interrogatives in Works of Persian Rhetoriciansنقد معانی فرعی استفهام در آثار بلاغت پژوهان فارسی10889548410.30473/prl.2017.5484FAسید محمدرضاابن الرسولدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان.مرضیهقربان خانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان.Journal Article20150526https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5484_f01011062adc81f9013870028148a755.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی2676-41212120170723The Analysis of “Eavan e Madaen” Based on "Jakobson’s Theory of Communication"ایوان مدائن در ترازوی ارتباط، بررسی و تحلیل قصیده «ایوان مدائن» براساس نظریه ارتباطی یاکوبسن126109548510.30473/prl.2017.5485FAمصطفیگرجیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور.یحیینورالدین اقدممربی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور.Journal Article20160603https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5485_71aeadd46439c029526ea20e56851f07.pdf