دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
روایت «ما» و «دیگران» در شعری از الیاس علومی
23
9
FA
نجمه
حسینی سروری
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
hosseini.sarvari@gmail.com
حامد
طالبیان
هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ
نوشته حاضر به بررسی شعری از الیاس علوی، شاعر معاصر و فارسی زبان افغانستان می پردازد.
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5458.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5458_87daee856d39b211e3ac7c97945fe873.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
تحلیل بلاغی مجموعه اشعار محمّد علی بهمنی بر مبنای مولفه های هنجارگریزی معنایی
40
24
FA
غلامرضا
سالمیان
0000-0002-1633-1192
دانشیار دانشگاه رازی
salemian@razi.ac.ir
خاطره
سلیمانی
دانشجو
یکی از موارد برجسته سازی در شعر، هنجار گریزی معنایی است.
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5459.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5459_b6650dfbea6796635455a1fd6235dd10.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
کارکردهای بلاغی- هنری ضمایر اشارة «این» و «آن» در شعر حافظ
58
41
FA
اکبر
صیادکوه
دانشار دانشگاه شیراز
ak_sayad@yahoo.com
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5474.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5474_8c95a57e439e99335b157bac5160f8e7.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
بررسی تنوع کاربرد نماد در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی
72
59
FA
رامین
محرمی
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
moharami@uma.ac.ir
خدابخش
اسدالهی
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
شکرالله
پورخالص
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
پیام
فروغی راد
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
foroghirad@uma.ac.ir
هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای بهکار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دستیابی به هدف تحقیق، پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، سندکاوی و فیشبرداری شده و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنریترین صور خیال است که تصاویر ذهنی را بازتاب میدهد و به لایهای فراتر از معنای ظاهری کلمه یا عبارت اشاره میکند. این شگرد ادبی، به دلیل همراهی با تداعیهای ذهنی و تصاویر دیریاب، در شعر کودک کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، اشعار ابراهیمی، سرشار از نمادهایی است که نهتنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمیکند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودک جواب میدهد و تضادهای درونی او را به وحدت میرساند. نماد در شعر ابراهیمی دو نوع است: نماد ادبی و نماد روانشناختی. نماد روانشناختی، حاصل انعکاس رفتار عاطفی کودک در شعر است و نقش فیزیولوژیکی در کودک دارد؛ این نوع نماد، اغلب به صورت ناخودآگاه بر کودک تأثیر میگذارد. نمادهای ادبی، نمادهایی هستند که شاعر به جهت پویایی و تأویلپذیری شعر به کار میبرد تا قدرت تداعی ذهن کودک را بیازماید و ذهن کودک را به جستوجو و کنجکاوی وادارد.
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5461.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_5461_a6fefbb1025fb49e27f2c26a02901871.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
بررسی موسیقی بیرونی وکناری غزلهای بابافغانی و وحشی بافقی
95
73
FA
محمد
بارانی
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
barani@lihu.usb.ac.ir
مریم
خلیلی جهانتیغ
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
shahnameh1390@yahoo.com
حسین
اتحادی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
hossein.ettahadi@gmail.com
بابافغانی و وحشی بافقی، دو شاعر غزلسرا هستند که هریک، بهنوعی سبکساز و در تاریخ غزل فارسی و تأثیرگذار بودهاند. ازاینرو برای راهیابی به طرز غزل آنها، این مقاله به بررسی موسیقایی شعر، یعنی و قافیه و ردیف، در غزلهای این دو سخنور میپردازد. بدین منظور پس از ذکر مقدمهای درباره اهمیت و تأثیر این دو در تحول غزل، با ارائه نمودار و آمار، به روش تحلیل مقایسهای- آماری، بررسی و مقایسه بحرها و اوزان عروضی غزلها را آغاز میکند و با تحلیل این آمار نشان میدهد که از منظر موسیقی بیرونی، دو شاعر دارای وجوه اشتراک زیادی بوده، در انتخاب بحور و اوزان، ذوق و پسند نزدیکی دارند ولی از منظر موسیقی کناری، به دلیل آنکه در قافیههای وحشی، مصوت بلند بیشتری بهکاررفته، خوشآهنگتر است و ردیفهای فغانی چون از ترکیبات بلندتری برخوردار است، ارزش موسیقیایی بیشتری دارد.
بابافغانی,وحشی بافقی,غزل,وزن,قافیه,ردیف
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_3855.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_3855_df077a84c808111df539b4d3dc7c12f3.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
بررسی و تحلیل داستان شیر، روباه و الاغ کلیله و دمنه از دیدگاه روایتشناسی لینتولت
110
96
FA
علی
کریمی فیروزجائی
استادیار گروه زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نور
alikarimif @lihu.usb.ac.ir
کلیله و دمنه مشتمل بر مجموعه روایتهایی است که قهرمانان اصلی آن یعنی حیوانات دارای نقش و صفات انسانی هستند. همین ویژگی کلیله و دمنه بستر مناسبی جهت بررسی و تحلیل ظرایف و دقایق داستانهای آن از منظر روایتشناسی ایجاد میکند. بر همین اساس پژوهش حاضر با استفاده از روایتشناسی لینتولت به بررسی روایت «شیر، روباه و الاغ» کلیله و دمنه برگردان آگیتا محمدزاده پرداخته، نشان میدهد قصههای کلیله و دمنه که یک راوی انتزاعی برای باوراندن و القای پیامی خاص به مخاطبان کودک و نوجوان، آنها را تولید میکند، به مثابه یک گفتمان معنادار است که در آن یک برنامه روایی مشخص شکل میگیرد و بهطورکلی بر آن است تا تبیین کند؛ «نقش راوی انتزاعی در بازگویی این داستانها به چه شکل بوده است و معنا در این گفتمانها چگونه تولید میشود؟». نتایج حاصل بیانگر آنست که؛ راوی انتزاعی با لایهلایه کردن متن نوعی سیالیت و پویایی در متن پدید آورده که موجب القای ایدئولوژی و نزدیک یا دور کردن مخاطب انتزاعی به باوری اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی میشود.
کلیله و دمنه,روایتشناسی,راوی,کنشگر,مخاطب
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_3856.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_3856_0b00b589282c40b7c1d453b5d87d223c.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
2676-4121
2676-413X
1
1
2016
07
22
روش تحلیل فرآیند و کاربرد آن در طبقهبندی آرایههای شعری
130
111
FA
علیرضا
فولادی
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
fouladi2@yahoo.com
مفهوم فرآیند، ثابتها و متغیرها را به یک اندازه پوشش میدهد و از دو مفهوم فرم و ساخت که تنها بر ثابتها تکیه دارند، عامتر است. تحلیل فرآیند تا امروز یک فرضیه بیش نیست، زیرا هرچند در برخی علوم و فنون، کاربرد فزاینده یافته است، هنوز مبانی روششناختی فراگیری ندارد. بااینحال، به دلیل همخوانی بیشتر مفهوم فرآیند با واقعیت پدیدههای جهان که از دو وجه ثابت و متغیر تشکیل شدهاند، تحلیل فرآیند امکان دقیقتری برای معرفت این پدیدهها ایجاد میکند و در کنار مفاهیم بنیادینی مانند فرم و ساخت، به کار توسعه و تعمیق معرفت انسان میآید. مقالة حاضر به معرفی روش تحلیل فرآیند اختصاص دارد و طبقهبندی آرایههای شعری را از این چشمانداز پیش میبرد. این مقاله سرانجام با کاربرد روش تحلیل فرآیند، تمام این آرایهها را ذیل بیست طبقة زبانی، منطقی، خیالی، فراروانی، صناعی، حسابی، تقارنی، التزامی، صوتی، تصویری، اقتراحی، مهارتی، اطلاعی، وزنی، قافیهای (و ردیفی)، قالبی، سبکی، موسیقایی، بینامتنی و نوعی میگنجاند.
بلاغت,شعر فارسی,آرایه,طبقهبندی آرایههای شعری,تحلیل فرآیند
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_3857.html
https://prl.journals.pnu.ac.ir/article_3857_cc4deff590e7236f80af4554de28e047.pdf