بازپردازش تمثیل‌های مرزبان‌نامه و کلیله و دمنه برای کودکان بر اساس نظریه ارتباط‌گیری

مریم جلالی؛ فاطمه خدا رحمی

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 58-45

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46525.1581

چکیده
  کودکان ادبیات خاص خود را می‌طلبند و ضرورت دارد هر اثری که مختص کودکان است تا حد چشمگیری تأمین کننده نیازهای این گروه باشد. در دهه‌های اخیر حفظ و انتقال هویت ملی ادبی به کودکان سبب توجه نویسندگان و اقتباس کنندگان بی شماری به متن‌های ادبی کهن و نو برای کودکان شده است. آثاری مانند کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه به دلیل تمثیلی بودن ظرفیت مؤلفه‌های ...  بیشتر

بررسی و تحلیل داستان شیر، روباه و الاغ کلیله و دمنه از دیدگاه روایت‌شناسی لینت‌ولت

علی کریمی فیروزجائی

دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 110-96

چکیده
  کلیله و دمنه مشتمل بر مجموعه روایت‌هایی است که قهرمانان اصلی آن یعنی حیوانات دارای نقش و صفات انسانی هستند. همین ویژگی کلیله و دمنه بستر مناسبی جهت بررسی و تحلیل ظرایف و دقایق داستان‌های آن از منظر روایت‌شناسی ایجاد می‌کند. بر همین اساس پژوهش حاضر با استفاده از روایت‌شناسی لینت‌ولت به بررسی روایت «شیر، روباه و الاغ» کلیله ...  بیشتر