بینامتنیت دینی در علم بدیع فارسی

حسین حدیدی؛ مصطفی جوانرودی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 105-95

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46480.1577

چکیده
  روابط متقابل تاریخی، سیاسی و ادبی اعراب و ایرانیان، بسیار کهن و ریشه‌دار است. این روابط فراتر از دوران فتح اسلامی ایران است، زمانی که تمدن پارسی نفوذ سیاسی برجسته ای بر قبایل عرب در جزیرة العرب و به‌ویژه شهر "حیره" و تأثیر ادبی بر شاعرانی همچون "الأعشی" و "عدی بن زید العبادی" و دیگران داشت.پس از ظهور اسلام، ارتباط ایرانیان و عرب‌ها بیش ...  بیشتر

ارتباط نظریه بینامتنیت از دیدگاه ژنت با میراث بلاغت اسلامی

هومن ناظمیان

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 96-83

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5466

چکیده
  نظریه بینامتنیت پدیده‌ای است گفتمانی که برای نخستین بار توسط میخائیل باختین با عنوان گفتگوی متون مطرح شد. سپس ژولیا کریستوا آن را گسترش داد ونظریه بینامتنیت را مطرح کرد. این رویکرد در مطالعات ادبیات تطبیقی جایگزین مباحث تأثیر وتأثر شده و در مطالعات نشانه- معنی شناسی از گفتگوی متون مکتوب به سوی مکالمه متون رسانه ای گسترش یافته است. ...  بیشتر