کنایۀ‌ کلاه در شاهنامه با تأکید بر زمینه های فرهنگی و اجتماعی

یوسف محمدنژاد عالی زمینی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 190-179

https://doi.org/10.30473/prl.2019.46146.1565

چکیده
  تصویرهای شعری، حاصل ذوق و قریحۀ شاعرانه، آگاهی ها و خلاّقیت های فردی است که هم ریشه در تأملات شاعر در آثار ادبی پیشینیان و تجربه های شعری آنان دارد و هم نتیجۀ تجربه های زیستۀ شاعر و ژرف اندیشی اش در محیط است که توأمان شرایط اقلیمی و اوضاع سیاسی- اجتماعی را دربرمی گیرد. شاید بتوان گفت از میان انواع تصاویر شعری، کنایه بیش از دیگر تصویرها ...  بیشتر

بررسی شیوه های ایجاز قصر در داستان رستم و اسفندیار شاهنامه

مهدی قاسمزاده؛ حسن حیدری

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 81-67

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5465

چکیده
  این مقاله به منظور شناخت شیوه‌های ایجاز قصر در داستان رستم و اسفندیار شاهنامه نوشته شده‌است. اغلب کتب معانی، در بحث ایجاز قصر، با تکیه بر منابع عربی، فقط به یک تعریف کلّی و ارائه‌ی شواهدی در مورد آن بسنده کرده‌اند که اغلب شواهد در کتب مختلف تکرار می‌شود. امّا جز در مواردی معدود، از شیوه‌‌ها و اغراض آن غفلت شده و یا گویا اصلاً در ...  بیشتر