بلاغت فارسی
نگرش تصویری جامی در تلمیحات

الیاس نورایی؛ زینب رشیدی؛ فاطمه کلاهچیان

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64451.1990

چکیده
  تصویر، رابطۀ بین جهان بیرونی و جهان درونی شاعر و هنرمند است. تصویر در شعر، معادله‌ی بین دو پدیده مثلاً میان مشبّه و مشبّهٌ‌به است که هدف از آن اثبات زیبایی یا تناسب است. تلمیح، یکی از شگردهای بلاغی است که برای تأثیر کلام به کار می‌رود و بر پایه تشبیه و تناسب است. جامی، یکی از سرآمدان شعر سبک عراقی است که استفاده چشمگیری از تلمیح کرده ...  بیشتر

بلاغت شعر هوشنگ ایرانی

حسین حسن پور آلاشتی؛ راشین مبشری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.60502.1887

چکیده
  این پژوهش با هدف خوانش شعر هوشنگ ایرانی بر اساس منطق طرحواره‌ای برای دستیابی به مولفه‌های تصویری شعر «کتاب فروشی_آرمان» انجام گردید. این رویکرد با استفاده از جست‌و‌جوی هم‌پوشانی تفسیرهای متن و مولف با استفاده از منابع روانشناختی و پدیدارشناختی است. در شعر «کتاب فروشی_آرمان»، تصاویر عمق بر پایه‌ی تصاویر اتفاقی از طریق ...  بیشتر

رابطه‌ی قواعد بصری و دستور زبانی در تولید تصویر با تکیه بر شعر «در شب‌های سرد زمستانی» نیما یوشیج

حسین حسن پور آلاشتی؛ راشین مبشری

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 91-75

https://doi.org/10.30473/prl.2021.55808.1796

چکیده
  شاعر تمامی محرکات را در شعر خود با استفاده از وزن، گزینش واژه‌ها، استعارات، لحن بیان، آرایه‌های صوتی و ... عرضه می‌کند؛ بنابراین با تقطیع هر شعر و تقابل عناصر اصلی شعر با کارکردهای تصویر می‌توان به ریشه‌یابی و شناخت بهتر رابطه‌ی متن و تصویر دست‌یافت. نحوه‌ی فکر کردن که حاصل تأثیر فرآیندهای مغزی است می‌تواند انواع قواعد نحوی را ...  بیشتر

« بررسی تصویر و عناصر سازندة آن در رمان اقلیمی یورت»

محمد دست پیشه؛ علیرضا نبی لو؛ فرهاد طهماسبی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 124-109

https://doi.org/10.30473/prl.2021.56523.1812

چکیده
  ادبیات اقلیمی حاوی عناصر جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی منطقه‌ای خاص است. در تحقیق حاضر، به شیوه‌ای توصیفی- تحلیلی، یکی از آن عناصر برجستة اقلیمی یعنی تصویر و صور و عناصر سازندة آن مورد بررسی قرار گرفته است. میرکاظمی در یورت، اقسام تصویر شاملِ تصویر زبانی یا تصویرواژه، انواع تصویر بیانی، تصویر گستردة مقتبس ...  بیشتر

کارکرد استعاره و تأثیر آن بر القای مفاهیم انتزاعی و حالات روانی در صحیفه سجادیه

حسن خلف

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 25-11

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5457

چکیده
  مطالعه استعاره یکی از کانونی‌ترین محورهای نقد ادبی است که از دیرباز توجه ناقدان را به خود معطوف داشته است و درباره نقش و کارکرد آن سخن-های بسیاری گفته شده است. از جمله کارکردهایی که ناقدان برای این فن زبانی ذکر کرده‌اند این است که مفاهیمی را که به سادگی قابل ادراک نیستند، در ذهن مخاطب مجسم می‌نماید و آن را به سان تصویر پویا در پیش چشم ...  بیشتر