مقایسه و تحلیل «تشبیه» و ساختار آن در اشعار فروغ و ابتهاج

مهرناز لامعی؛ سید محمود انواری؛ سعید فرزانه فرد

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 186-177

https://doi.org/10.30473/prl.2021.55987.1800

چکیده
  یکی از شیوه‌های تشخیص سبک و تمایز مکتب‌ها، بررسی صورخیال است. خیال عنصراصلی شعر، در همه تعریف‌های قدیم و جدید است. شاعر با کمک خیال و برقرارکردن ارتباط میان انسان و طبیعت، یا کشف ارتباط بین آن دو، از صورت بیان عادی و منطقی خارج و آن را به گونه‌ی بیان شعری وکلام مخیل در ‌می‌آورد که نظم او شعر ‌می‌شود. در میان انواع صورخیال که مهمترین ...  بیشتر

ساختارشکنى و تصویرسازى از طریق هنجارگریزى در اشعار نو هوشنگ ابتهاج

سید محمد حسینی معصوم؛ شیرین آزموده

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، ، صفحه 63-50

https://doi.org/10.30473/prl.2019.7805

چکیده
  هنجارگریزی یکی از شیوه­های آشنایی­زدایی است که طی آن، برای ایجاد تصاویر خلاقانۀ شعری از قواعد حاکم بر زبان معیار، نوعی انحراف رخ می­دهد و موجب برجسته­سازی در متن ادبی می­گردد. هوشنگ ابتهاج از جمله شاعران معاصر است که در اشعار نیمایی خود از این شگرد بهرۀ فراوان برده­است. این پژوهش، با روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایش و در چارچوب ...  بیشتر