بلاغت فارسی
بازخوانی بافه‌های بلاغی و معانی اتساعی در بیتی از غزلیات حافظ شیرازی

فاضل عباس زاده؛ بهزاد اسبقی؛ مهرداد آقائی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.59352.1854

چکیده
  چکیدهزبان حافظ چند وجهی و هنری است واژه‌ها و ترکیبات و به تبع آن عبارات و جملات در شعر او خطی و تک معنایی نیست، بلکه متعدد و اتساعی است و این ویژگی هنری باعث شده که انسان در جستجوی معنا برای زندگی‌اش، گم شدۀ ذهن و ضمیرش را در لایه‌های معانی ابیات او یافته و او را سروش‌وار در آسمان‌ها پایگاه بخشد. پژوهش حاضر، از طریق نقد خواننده محور ...  بیشتر

کم‌گرفت و کارکردهای آن در اشعار حافظ

زهرا جمشیدی؛ سید محمد آرتا

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 96-79

https://doi.org/10.30473/prl.2021.50473.1691

چکیده
  یکی از مشخصه‌های اصلی شعر حافظ بلاغت کلام اوست. او با به‌کارگیری شگردهای مختلف ادبی توانسته به این مهم دست یابد. یکی از راهکارهای حافظ برای پررنگ‌کردن صبغۀ بلاغی اشعارش، استفاده از کم‌گرفت با بسامد بالاست که تاکنون از دید حافظ‌پژوهان و حافظ‌شناسان پنهان مانده است. کم‌گرفت، ابزاری بلاغی و ادبی است که نقطۀ مقابل اغراق به‌شمار می‌رود ...  بیشتر

تحلیل و ارزش‌یابی ملمعات حافظ در سطوح بلاغی و زبانی

غلامرضا کریمی فرد

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 210-193

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46522.1580

چکیده
  ملمّع دراصطلاح ادب، ازفنون و ابداعات شعر فارسی وعبارت از این است که شاعر شعر خود را بطورتلفیقی، به دو زبان (ملمّع دراصطلاح ادب، از فنون و ابداعات شعر فارسی وعبارت از این است که شاعر شعر خود را بطورتلفیقی، به دو زبان (غالباً فارسی وعربی) بسراید. نخستین شعرملمّع را ابوالحسن شهید بن حسین بلخی حکیم وشاعرمعاصر با رودکی (متوفای 329)سروده است. ...  بیشتر