بلاغت فارسی
شگردهای مولوی برای اقناع مخاطب در داستان نخجیران و شیر

مینا شاکر؛ رامین محرمی؛ بیژن ظهیری ناو

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.40053.1932

چکیده
  اقناع مخاطب به عنوان فرایندی که برای تغییر نگرش مخاطب و همراه کردن او با عقاید گوینده انجام می‌شود، یکی از اهداف اصلی متون عرفانی تعلیمی از جمله مثنوی است. مولوی با توسّل به شیوه‌های مختلف تأثیرگذاری بر مخاطب، سعی در انتقال مفاهیم عرفانی به مخاطب دارد و از ابزارهای کلامی و غیرکلامی متعدّدی برای این منظور بهره می‌برد. یکی از شیوه‌های ...  بیشتر

مفاهیم گوناگون بلاغت و رویکردهای بلاغی معاصر

زینب اکبری؛ یحیی طالبیان

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 64-49

https://doi.org/10.30473/prl.2021.47148.1608

چکیده
  اصطلاح «رتوریک (Rhetoric) » که در سنت اسلامی اصطلاح «بلاغت» را معادل با آن قرار داده‌اند، در تاریخ بلاغت قدیم دو مفهوم اصلی داشته است: نخستین مفهوم، دریافت ارسطویی از بلاغت است که بیشتر آن را با خطابه و فنون و ابزار اقناع مخاطب مرتبط می‌سازد؛ دیگر، مفهوم زیبایی‌شناختی یا ادبی است که بلاغت را با شعر و فنون و ابزار تخییل پیوند ...  بیشتر

بررسی شگردهای اقناع بلاغی در شعر ابو طیّب متنبی

روح الله صیادی نژاد؛ شهرام امیری

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 92-77

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5492

چکیده
  مکتب پراگماتیسم، ادبیات را به ‌منزله‌ی موثّرترین و زیباترین نوع گفتمان تلقی می‌کند. گفتمانی که نه‌تنها زیبایی و جمال در آن موج می‌زند بلکه تمام کارکردها و وظیفه‌های ارتباطی زبان در آن موجود است. از این‌رو فن اقناع به‌عنوان نقطه غایی هر نوع گفتمان در زیرمجموعه زبان‌شناسی کاربردی به‌عنوان علم گفتمان زبانی قرار می‌گیرد. از آنجا ...  بیشتر