بلاغت فارسی
بازخوانی ودیگرخوانی برخی تشبیهات شکلی باتکیه برآثاربلاغی

حمید طاهری

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.63753.1969

چکیده
  تشبیه یکی از مهمترین وگسترده‌ترین تصویرهای شعری است. ازاین عنصرخیال بانظربه ارکان ،شکل ،ماهیت ارکان وعناصرتشکیل دهنده ی آن ،انواع واقسام پرشماری ارایه گردیده است وبه همین جهت تشبیه پرتنوعترین عنصرخیال است. گاهی درتقسیماتی که ازتشبیه ارایه می شود، ضروری است ازچند منظر به صورت توام به تشبیه نگریست.اکتفا به یک منظر یا زاویه ی خاص مارا ...  بیشتر

بلاغت فارسی
شکل شناسی تشبیه از آغاز تا پایان قرن ششم

وحید علی بیگی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64021.1979

چکیده
  استفاده از صور خیال باعث جذابیت و درگیری ذهنی مخاطبان برای فهم مقصود شعرا می‌گردد. از مهمترین صور خیالی که از آغاز شعر فارسی در آثار ادبی مشاهده می‌شود، تشبیه است. از قرن سوم و نقطه آغاز شعر فارسی، شاعران به کمک تشبیه، افکار و تصورات ذهنی خویش را به مخاطبان القا می‌کردند که این امر در آغاز به صورت ابتدائی و کلیشه‌ای مشهود است. با شروع ...  بیشتر

مواردی از نمود تقارن در تشبیهات ادبیّات فارسی

نقی زرین تره مراجل؛ فاطمه مدرسی؛ بهمن نزهت

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 159-145

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53734.1759

چکیده
  چکیده : انسان، فطرتاً زیبایی‌طلب است و چیزی را زیبا قلمداد می‌کند که بتواند توجّه وی را به خود جلب کند. این جلب توجّه و احساس التذاذ از زیبایی هر چیزی یا هر شخصی، حاصل درک نظم و هارمونی موجود در آن است. در مباحث زیبایی‌شناسی برای زیبا شمردن یک اثر یا پدیده، عوامل مختلفی را از قبیل: تقارن، توازن، تناوب، تناسب، تکرار، تضاد و... می‌توان ...  بیشتر

مقایسه و تحلیل «تشبیه» و ساختار آن در اشعار فروغ و ابتهاج

مهرناز لامعی؛ سید محمود انواری؛ سعید فرزانه فرد

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 186-177

https://doi.org/10.30473/prl.2021.55987.1800

چکیده
  یکی از شیوه‌های تشخیص سبک و تمایز مکتب‌ها، بررسی صورخیال است. خیال عنصراصلی شعر، در همه تعریف‌های قدیم و جدید است. شاعر با کمک خیال و برقرارکردن ارتباط میان انسان و طبیعت، یا کشف ارتباط بین آن دو، از صورت بیان عادی و منطقی خارج و آن را به گونه‌ی بیان شعری وکلام مخیل در ‌می‌آورد که نظم او شعر ‌می‌شود. در میان انواع صورخیال که مهمترین ...  بیشتر

تأملی در استعاره‌ جمع

حمید طاهری

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 112-103

https://doi.org/10.30473/prl.2021.33208.1247

چکیده
  «استعاره» مهم‌ترین مبحث علم بیان است. استعاره یک ضرورت اجتماعی است که ماهیتی جمعی و اشتراکی داشته، اغلب بر اساس نیاز گوینده بر زبان می‌آید. هدف از آن، خلق فضایی خاص در ذهن شنونده است؛ فضایی که بتواند بین گوینده و خواننده ارتباطی بر مبنای اشتراک یا اشتراکاتی ایجاد کند. در واقع استعاره، تجلّی تخیّل و تحقّق تداعی افکار در شکل زبان ...  بیشتر

بررسی ارتباط عناصر تصویری (تشبیه و استعاره) با درونمایه رمان سووشون

محمود مهرآوران

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 208-191

https://doi.org/10.30473/prl.2021.44733.1530

چکیده
  سیمین دانشور، از موفق‌ترین نویسندگان زن در ادبیات معاصر ماست که با داشتن سبک شخصی توانست آثار زیبایی را خلق و به ادبیات کشورمان ارائه کند. سووشون مهمترین و کامیاب‌ترین اثر وی مخاطبان زیادی را از همان آغاز تا به امروز به خود جلب کرده است. آثار دانشور، بخصوص سووشون از جنبه‌های مختلف تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است.‌ این مقاله ...  بیشتر