تطبیق سوررئالیسم غربی و مؤلّفه‌های مشابه در اشعار نادر نادرپور

حسنعلی دانشور؛ سپیده سپهری؛ علی عین علی لو

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 47-37

https://doi.org/10.30473/prl.2021.52490.1730

چکیده
  چکیده سوررئالیسم، مکتبی است که در فرانسه و قرن بیستم پدید آمده است. هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد، بارقه‌هایی‌ از اندیشة این مکتب را می‌توان در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی نیز جست و جو و بازیابی کرد. گاه بین مؤلّفه‌های سوررئال این آثار و سوررئال غرب، تشابه‌های عمیقی دیده می‌شود که حکایت از اصالت این مکتب در آثار ایرانی از گذشته ...  بیشتر

کارکرد تلمیح در طنزسروده‌های معاصر پس از انقلاب اسلامی

حمید جعفری قریه علی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1397، ، صفحه 77-64

https://doi.org/10.30473/prl.2019.33746.1260

چکیده
  کارکرد تلمیح در طنزسروده‌های معاصر پس از انقلاب اسلامیچکیدهتلمیح که اشاره به داستان، مثل، آیه، حدیث و شعر است، نوعی پیوند میان مطالب اصلی و داستان و واقعه‌ای را بیان می‌کند. این شگرد ادبی، جنبۀ تشبیه یا استشهاد دارد و زیبایی کلام را می‌افزاید. با توجّه به این‌که تلمیح دربردارندۀ فرهنگ عامه و عقاید و رسوم گذشته است از دیرباز مورد ...  بیشتر