بلاغت فارسی
شکل شناسی تشبیه از آغاز تا پایان قرن ششم

وحید علی بیگی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2023.64021.1979

چکیده
  استفاده از صور خیال باعث جذابیت و درگیری ذهنی مخاطبان برای فهم مقصود شعرا می‌گردد. از مهمترین صور خیالی که از آغاز شعر فارسی در آثار ادبی مشاهده می‌شود، تشبیه است. از قرن سوم و نقطه آغاز شعر فارسی، شاعران به کمک تشبیه، افکار و تصورات ذهنی خویش را به مخاطبان القا می‌کردند که این امر در آغاز به صورت ابتدائی و کلیشه‌ای مشهود است. با شروع ...  بیشتر

تشخیص و دگرسازی معنایی طبیعت و اشیاء در منظومۀ «شیرین و خسرو» هاتفی خبوشانی

معصومه صادقی

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 150-139

https://doi.org/10.30473/prl.2019.46464.1590

چکیده
  ادبیات در طی قرون جایگاهی برای پردازش خیال شاعرانه و عواطف آمیخته با طبیعت و اشیاء بوده که نیل به این امر نیازمند ابزارهای بلاغی شبیه‌آفرین همچون جان‌بخشی یا تشخیص بوده است. در این نوع ادبی شاعر از رهگذر نیروی تخیل به پدیده‌های طبیعی و اشیاء می‌نگرد. در میان شاعران ادب فارسی هاتفی خبوشانی، مثنوی‌سرای قرن نهم هجری با به کارگیری تشخیص ...  بیشتر