بلاغت فارسی
مینا شاکر؛ رامین محرمی؛ بیژن ظهیری ناو
چکیده
اقناع مخاطب به عنوان فرایندی که برای تغییر نگرش مخاطب و همراه کردن او با عقاید گوینده انجام میشود، یکی از اهداف اصلی متون عرفانی تعلیمی از جمله مثنوی است. مولوی با توسّل به شیوههای مختلف تأثیرگذاری بر مخاطب، سعی در انتقال مفاهیم عرفانی به مخاطب دارد و از ابزارهای کلامی و غیرکلامی متعدّدی برای این منظور بهره میبرد. یکی از شیوههای ...
بیشتر
اقناع مخاطب به عنوان فرایندی که برای تغییر نگرش مخاطب و همراه کردن او با عقاید گوینده انجام میشود، یکی از اهداف اصلی متون عرفانی تعلیمی از جمله مثنوی است. مولوی با توسّل به شیوههای مختلف تأثیرگذاری بر مخاطب، سعی در انتقال مفاهیم عرفانی به مخاطب دارد و از ابزارهای کلامی و غیرکلامی متعدّدی برای این منظور بهره میبرد. یکی از شیوههای مولوی برای رسیدن به این مقصود، استفاده از شیوۀ داستانپردازی است. از جمله داستانهای مثنوی که این موضوع را به وضوح نشان میدهد داستان نخجیران و شیر است. نتایج حاصل نشان میدهد که مولوی این داستان را به شیوۀ گفتگو محور پیش میبرد و از زبان هر یک از طرفین مناظره کننده، با استفاده از شیوههای خاصی برای اقناع طرف مقابل، به بیان عقاید رایج در زمینۀ جهد و توکّل میپردازد. در این مناظرات مولوی از شیوههای خاصی برای اقناع حریف بهره میبرد که اهمّ آنها عبارتنداز: احتجاج به آیات و روایات، ذکر دلایل حسّی، عقلی و وجدانی، استفاده از زبان بدن، تمثیل و...
رامین محرمی؛ خدابخش اسدالهی؛ شکرالله پورخالص؛ پیام فروغی راد
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 72-59
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای بهکار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دستیابی به هدف تحقیق، پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، سندکاوی و فیشبرداری شده و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنریترین صور خیال است که تصاویر ذهنی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای بهکار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دستیابی به هدف تحقیق، پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، سندکاوی و فیشبرداری شده و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنریترین صور خیال است که تصاویر ذهنی را بازتاب میدهد و به لایهای فراتر از معنای ظاهری کلمه یا عبارت اشاره میکند. این شگرد ادبی، به دلیل همراهی با تداعیهای ذهنی و تصاویر دیریاب، در شعر کودک کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، اشعار ابراهیمی، سرشار از نمادهایی است که نهتنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمیکند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودک جواب میدهد و تضادهای درونی او را به وحدت میرساند. نماد در شعر ابراهیمی دو نوع است: نماد ادبی و نماد روانشناختی. نماد روانشناختی، حاصل انعکاس رفتار عاطفی کودک در شعر است و نقش فیزیولوژیکی در کودک دارد؛ این نوع نماد، اغلب به صورت ناخودآگاه بر کودک تأثیر میگذارد. نمادهای ادبی، نمادهایی هستند که شاعر به جهت پویایی و تأویلپذیری شعر به کار میبرد تا قدرت تداعی ذهن کودک را بیازماید و ذهن کودک را به جستوجو و کنجکاوی وادارد.