بررسی تطبیقی استعاره‌های مفهومی در تحلیل جهان بینی شهریار در اشعار ترکی آذری و فارسی

محمد رضا احمدخانی؛ حوریه شقاقی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 21-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.32470.1295

چکیده
  بر اساس دیدگاه شناختی تصورات ذهنی مبنای شکل دهنده‌ی تصورات استعاری هستند و تفکرات، تجارب و فرهنگ هر ملت خاص همان ملت است و در زبان آنها بازتاب می‌یابد. هدغف مقاله حاضر بررسی تطبیقی استعاره‌های مفهومی در زبانهای فارسی و ترکی آذری است و بر آن است تا به این سوال پاسخ دهد که چه عواملی بر شکل گیری استعاره‌ها دراشعار یک شاعر دوزبانه مانند ...  بیشتر

روایت «ما» و «دیگران» در شعری از الیاس علومی

نجمه حسینی سروری؛ حامد طالبیان

دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 23-9

چکیده
  نوشته حاضر به بررسی شعری از الیاس علوی، شاعر معاصر و فارسی زبان افغانستان می پردازد.  بیشتر

بنیان‌های اکوکریتیسیزم در نمادهای بلاغی اشعار رضا براهنی

رقیه صدرائی

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 23-11

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5486

چکیده
  کاربرد نمادهای زیست محیطی در حوزهٔ ادبیات فارسی قدمتی دیرینه دارد. در شعر معاصر فارسی نیز نمادهای جانوری و گیاهی به وفور دیده می‌شود. بسیاری از این نمادها جهت تبیین واقعیات یا تخیلات فردی شاعران قرار گرفته‌اند. نمادهای حیوانی و گیاهی در اشعار رضا براهنی از منظر زیست محیطی و نگاه بوم گرایانه قابل تأمل هستند و کاربردی منحصر دارند. در ...  بیشتر

کارکرد استعاره و تأثیر آن بر القای مفاهیم انتزاعی و حالات روانی در صحیفه سجادیه

حسن خلف

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 25-11

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5457

چکیده
  مطالعه استعاره یکی از کانونی‌ترین محورهای نقد ادبی است که از دیرباز توجه ناقدان را به خود معطوف داشته است و درباره نقش و کارکرد آن سخن-های بسیاری گفته شده است. از جمله کارکردهایی که ناقدان برای این فن زبانی ذکر کرده‌اند این است که مفاهیمی را که به سادگی قابل ادراک نیستند، در ذهن مخاطب مجسم می‌نماید و آن را به سان تصویر پویا در پیش چشم ...  بیشتر

سنجه ای برای بازشناسی استعاره با تکیه بر زبان شناسی شناختی

حامد عبدی؛ حسین وثوقی؛ بلقیس روشن؛ مهدی سمائی

دوره 2، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 26-9

https://doi.org/10.30473/prl.2017.5479

چکیده
  چکیده«استعاره» جوهر خلاقیت است و «حیرت» جوهر استعاره. انسان، در جادۀ شناخت، همواره با اطلاعات و داده‌های حسی و تجربی و کلامی مواجه است که به مدد توانایی‌های شناختیِ ذهن (مقوله‌بندی، توجه، پندارینگی، حافظه و ...) دانشِ شخص از جهان را شکل می دهند. دانسته‌ها و تجربیات ما از جهان پیرامونمان بواسطۀ وجوه اشتراک و افتراق میان ...  بیشتر

هنجارگریزی وجه ممتاز غزل حافظ از غزل عماد فقیه

طاهره ایشانی

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 28-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.45021.1543

چکیده
  حافظ در میان شاعران هم‏روزگار خود به غزل عماد فقیه توجّه داشته و سعی کرده به استقبال از اشعار او، غزلیّاتی هم‏وزن و هم‏قافیه با مضمون‏هایی تقریباً مشابه بسراید. این غزل‏ها اگرچه ظاهراً شبیه غزل‏های عماد هستند؛ امّا دارای حال و هوای دیگری هستند و طراوت و زیبایی متفاوتی از آن دریافت می‏شود. فرضیّة پژوهش حاضر این است که یکی ...  بیشتر

سبک‌شناسی اشعار بیدل دهلوی با تکیه بر نظریۀ زبان‌شناسی قطب‌های استعاری و مجازی یاکوبسن

سمیه آقابابایی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 31-11

https://doi.org/10.30473/prl.2019.41127.1453

چکیده
  شکل‌گرایان با تأکید بر نقش ادبیِ زبان و برجسته‌سازی نشانه‌ها، میان دو فرایند زبانی «خودکاری» و «برجسته‌سازی» تمایز قائل شده‌اند. شیوه‌های به کار رفته در روند تبدیل زبان خودکار به زبان ادب از دیرباز مورد توجه بوده است، که در ادبیات فارسی در پی بررسی این روند، در تحلیل زیبایی‌شناسی متون ادبی، به ویژگی‌های سبکی متون ...  بیشتر

تحلیل ظرفیت بوطیقایی اسناد مجازی در فهم و نقد متون ادبی

حسینعلی قبادی؛ سروش شعبانی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 34-9

https://doi.org/10.30473/prl.2017.5472

چکیده
  اسناد مجازی یکی از صینایع ادبیی اسیت که در سطح جمله شکل می گیرد.  بیشتر

بررسی تطبیقی استعاره شناختی عشق در مثنوی های عطار و مثنوی مولانا

سمیه تصدیقی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 34-11

https://doi.org/10.30473/prl.2021.53438.1751

چکیده
  نظریه استعاره‌های شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون مطرح شد. طبق نظر ایشان، ‏استعاره‌ دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نیست، بلکه اساس تفکر انسان، استعاری است. ‏ابتدا استعاره‌های شناختی ابتدا در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن آثار هنری، ادبی ‏و عرفانی، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی ...  بیشتر

خوانش فیلمنامه‌های سوررئالیستی تری گیلیام بر اساس رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک پل ریکور

لیلا منتظری؛ نرگس الهی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62974.1945

چکیده
  این پژوهش قصد دارد به بررسی تاثیر نمادها و استعاره‌ها در فیلمنامه‌های سوررئالیستی تری گیلیام با رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک پل ریکور بپردازد. گیلیام بنا به منِ مفسرش این امکان را به کاراکترهایش می‌دهد در دلِ مباحثی چون کهن‌الگوها، روایات، تاریخ، زمان و مکان شناور باشند، تا از جانب گیلیام به‌عنوان پدیده‌ای منحصر به ‌فرد، بازتعریف ...  بیشتر

مؤلفه‌های زبانی و بلاغی مثنوی‌های شش گانة شاه داعی

محمود بشیری؛ نیلوفر انصاری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.59919.1871

چکیده
  چکیدهیکی از شخصیت‌های برجستة عرفان وادب در سدة نهم هجری، شاه داعی شیرازی است که در مثنویهای شش گانة خود، عمیق‌ترین مسائل عرفانی را نظیر (وحدت وجود، توحید، حقیقت، طلب، تجرید، ذوق، کشف وشهود، فقر و فنا و...) بیان کرده است. ما در این نوشتار با روشی توصیفی، تحلیلی برآنیم تا ساختار زبانی وبلاغی مثنوی‌های شش گانة شاه داعی (مشاهد، گنج روان، ...  بیشتر

مجاز عقلی یا حقیقت ادعایی؟ (تأمّلی در عنصر زیبایی‌بخش تشخیص)

حافظ حاتمی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 36-23

https://doi.org/10.30473/prl.2021.50062.1676

چکیده
  صنعت ادبی تشخیص (شخصیت‌بخشی) یکی از صُوَر خیالی است که دامنة مبحث و مصادیق آن در منابع مختلف بسیار گسترده، در‌هم و تا اندازه‌ای مبهم و مشکل‌آفرین است. این عنصر زیبایی‌بخشِ سخن، در مطالعه و بررسی‌های متقدّمان ادب فارسی و عربی، اغلب ذیل مبحث اسناد مجازی و استعارة مکنیه و تخییلیه گنجانده‌شده‌است. در پژوهش‌های معاصر نیز گسترة بحث ...  بیشتر

تحلیل بلاغی مجموعه اشعار محمّد علی بهمنی بر مبنای مولفه های هنجارگریزی معنایی

غلامرضا سالمیان؛ خاطره سلیمانی

دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 40-24

چکیده
  یکی از موارد برجسته سازی در شعر، هنجار گریزی معنایی است.  بیشتر

صناعات ادبی در ابواب الجنان ملا واعظ قزوینی

محمدرضا نجاریان؛ ندا حاتم پور

دوره 2، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 42-27

https://doi.org/10.30473/prl.2017.5496

چکیده
  رفیع الدّین محمّد بن فتح الله واعظ قزوینی ، از علمای امامیّه، ادبا، شعرا و فضلای قرن یازدهم هجری در زمان پادشاهی شاه عبّاس صفوی(1052-1077هـ.ق) تا اوایل پادشاهی شاه سلیمان(1077هـ.ق) است. وی در نظم و نثر ید طولایی داشته و از انواع فنونِ معانی، بیان، عروض و بدیع با اطّلاع بوده است. در انواع علوم مثل ریاضیّات، نجوم، فلسفه و طب نیز دستی داشته و در ...  بیشتر

بازتاب صنعت التزام بر پیکره‌ی بلاغت، نظم و نثر فارسی ـ عربی

یحیی عطایی؛ نعمت الله به رقم

دوره 2، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 43-27

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5463

چکیده
  التزام یا اعنات آرایه‌ای است که بلاغت‌نویسان فارسی و عربی کم‌تر بدان پرداخته‌اند، در حالی که این صنعت در قرآن کریم و نهج‌البلاغه و احادیث کاربرد داشته است. از این رو نگارندگان در این مقاله از جنبه‌های گوناگون آن را در بلاغت فارسی و عربی بررسی کرده و برای نخستین بار نشان داده‌اند که این صنعت در نظم و نثرِ این دو زبان به هشت شیوه می‌آید؛ ...  بیشتر

بررسی چیستی و چراییِ وجه شبه و کیفیّت تعامل آن با طرفین تشبیه براساس آراء بروک-رُز و گوتلی (مطالعة موردی: منظومه های ویس و رامین گرگانی و خسرو و شیرین نظامی)

علی تسنیمی؛ یحیی طالبیان؛ مریم غفّاری جاهد؛ احمدرضا بیابانی تونه

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 43-29

https://doi.org/10.30473/prl.2021.46307.1568

چکیده
  دستگاه بلاغی یکی از بارز‌ترین دستگاه های زبان ادبی است که چگونگیِ روند آفرینش ادبیِ یک اثر را می‌توان درآن ملاحظه نمود. درپیکرة این فرایند، کاربردصورخیال مؤلّفه‌ای است که تأثیرشگرفی برگیرایی، جذابیّت و انتقال معنی دارد. صنعت تشبیه بعنوان یکی ازابزارهای اساسی صورخیال، هستة مرکزی تخیّلات شاعرانه است و درمیان ارکان این زیورکلامی، ...  بیشتر

تبیین اعجاز بلاغی قرآن کریم در کتاب الصناعتین ابوهلال عسکری (م:395ه)

مهدی دشتی

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 45-25

https://doi.org/10.30473/prl.2018.5495

چکیده
  "بلاغت اسلامی"، در تحول و تطوّر خود، مدیون کوشش های علمای بزرگی است که از قرن دوم به بعد، همت بر این کار گماشته اند. همچنان که علمِ "نحو" بر لغت و قراءتِ قرآن، استوار شده، مبانی اصلیِ "بلاغت اسلامی" نیز بر طرز و اسلوب همان کتاب عزیز، نهاده شده است. چرا که تبیین اعجاز بلاغی قرآن از اهمّ اهداف "بلاغت اسلامی" بوده و مقصد اصلی مؤلفانِ کتب بلاغی ...  بیشتر

تحلیل فرایند تولید معنا در "بلندی های بادگیر": رویکرد نشانه-معناشناختی گفتمانی

مرضیه بهادیوند چگینی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 48-35

https://doi.org/10.30473/prl.2021.58196.1833

چکیده
  هدف رویکرد نشانه - معناشناختی گفتمانی، دست‌یابی به معنا از طریق برقراری ارتباط بین واحد‌های معنایی و تمایز‌دهنده در سطح کلان است. این پژوهش، چگونگی تولید و دریافت معنا در رمان «بلندی‌های بادگیر» را واکاوی می‌کند. نظام‌های گفتمانی یا مبتنی بر کنش یا مبتنی بر شوش می‌باشند که به ترتیب به وجود آورندۀ نظام-های گفتمانی شناختی ...  بیشتر

بازشناخت تطبیقی طبقه‌بندی «علم معانی» در زبان‌های فارسی و انگلیسی

میثم ابراهیمی؛ مهیار علوی مقدم؛ محمد داودی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 50-33

https://doi.org/10.30473/prl.2021.44324.1517

چکیده
  بلاغت تطبیقی،از ضرورت‌های پژوهشی در مطالعات تطبیقی است که در مباحث تطبیقی زیباشناختی دریچه‌های جدیدی می‌گشاید و به بلاغت پژوهان معاصر درتحلیل وبررسی میراث بلاغت فارسی و زبان‌های اروپایی، به‌ویژه بلاغت انگلیسی، یاری می‌رساند.این بررسی تطبیقی در سه حوزه‌ی معانی، بیان و بدیع، بی‌گمان در طبقه‌بندی بلاغی این شگردهای هنری و تحلیل ...  بیشتر

کارکردهای فراهنری آرایه های ادبی در غزل شعرای افغان با تکیه بر کتاب «درختان تبعیدی»

حمید جعفری قریه علی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.30473/prl.2022.62462.1934

چکیده
  ارتباطات فرهنگی، مناسبات اجتماعی و اشتراکات قومی و مذهبی از عوامل عمده نزدیکی کشورهای ایران و افغانستان است. در سال‌های اخیر به دلیل رخ‌دادهای سیاسی و اجتماعی و پیامدهای ناشی از جنگ این ارتباطات پر رنگ‌تر شده است. شعر فارسی افغانستان از نشانه‌های روشن این نوع ارتباطات شمرده می‌شود. شعر مهاجرت افغانستان به یاری عناصر زبانی و شگردهای ...  بیشتر

بلاغت فارسی
شگردهای مولوی برای اقناع مخاطب در داستان نخجیران و شیر

مینا شاکر؛ رامین محرمی؛ بیژن ظهیری ناو

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1401

https://doi.org/10.30473/prl.2022.40053.1932

چکیده
  اقناع مخاطب به عنوان فرایندی که برای تغییر نگرش مخاطب و همراه کردن او با عقاید گوینده انجام می‌شود، یکی از اهداف اصلی متون عرفانی تعلیمی از جمله مثنوی است. مولوی با توسّل به شیوه‌های مختلف تأثیرگذاری بر مخاطب، سعی در انتقال مفاهیم عرفانی به مخاطب دارد و از ابزارهای کلامی و غیرکلامی متعدّدی برای این منظور بهره می‌برد. یکی از شیوه‌های ...  بیشتر

تطبیق سوررئالیسم غربی و مؤلّفه‌های مشابه در اشعار نادر نادرپور

حسنعلی دانشور؛ سپیده سپهری؛ علی عین علی لو

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 47-37

https://doi.org/10.30473/prl.2021.52490.1730

چکیده
  چکیده سوررئالیسم، مکتبی است که در فرانسه و قرن بیستم پدید آمده است. هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد، بارقه‌هایی‌ از اندیشة این مکتب را می‌توان در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی نیز جست و جو و بازیابی کرد. گاه بین مؤلّفه‌های سوررئال این آثار و سوررئال غرب، تشابه‌های عمیقی دیده می‌شود که حکایت از اصالت این مکتب در آثار ایرانی از گذشته ...  بیشتر